تاریخ: ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۵۶
بازدید: ۲۰
کد خبر: ۳۵۰۸۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد معاملات گواهی تسهیلات مسکن در فرابورس

رشد معاملات گواهی تسهیلات مسکن در فرابورس
‌می‌متالز - دادوستد‌های اوراق گواهی تسهیلات مسکن در بازار ابزار‌های نوین مالی فرابورس ایران در هفته گذشته با رشد و رونق همراه بود؛ به طوری که بیش از ۱.۷ میلیون برگه اوراق تسهیلات مسکن به ارزش ۱۸۸ میلیارد تومان در این بازار دادوستد شد.

به گزارش می‌متالز، طی هفته گذشته و در ۴ روز معاملاتی در مجموع بازار‌های فرابورس نزدیک به ۲۳ میلیارد برگه انواع دارایی مالی به ارزشی بالغ‌بر ۵۵ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان درد ۵۳۵ هزار تعداد، دادوستد انجام‌شده است.

ارزش معاملات به تفکیک بازار‌ها

ارزش معاملات به تفکیک بازار‌ها نشان می‌دهد طی این مدت بازار دوم شاهد معاملات بیشتری بود. در این بازار بیش از یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان خریدوفروش سهام ثبت شد که رشدی ۲۳ درصدی داشت.

همچنین در بازار اول فرابورس هم ۸۲۰ میلیارد تومان دادوستد به ثبت رسید. ارزش معاملات بازار نوآفرین ۹ میلیارد تومان بود.

رونق در ابزار‌های مشتقه

دادوستد‌ها در بازار ابزار‌های مشتقه نیز پر رونق بود. در این بازار ۰.۴ میلیون برگه قرارداد به ارزشی بالغ‌بر ۱۱۹ میلیارد تومان به ثبت رسید که رشدی ۵۱ درصدی در حجم و ۱۵۲ درصدی در ارزش را ثبت کرد.

ارزش معاملات بازار پایه فرابورس نیز در این مدت با کاهشی ۳۳ درصدی به عدد ۴۸۹ میلیارد تومان رسید.

طی هفته مورد بررسی در بازار توافقی فرابورس معاملاتی به ارزش ۴۰ میلیارد تومان ثبت شد که نسبت به هفته ماقبل ۶۹۵ درصد بیشتر شده است.

رشد معاملات گواهی تسهیلات مسکن

این گزارش حاکی است دادوستد‌های اوراق گواهی تسهیلات مسکن در بازار ابزار‌های نوین مالی فرابورس ایران طی اولین هفته شهریورماه با رشد و رونق همراه شد.

در بازار ابزار‌های نوین مالی فرابورس بیش از ۱.۷ میلیون برگه اوراق تسهیلات مسکن به ارزش ۱۸۸ میلیارد تومان دادوستد شد که افزایش ۲۰ درصدی در حجم و ۱۵ درصدی در ارزش را معاملات را ثبت کرد.

جزییات معاملات ابزار‌های نوین مالی فرابورس نشان می‌دهد طی این مدت ۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون برگه به ارزش ۵۲ هزار میلیارد تومان دادوستد ثبت شده که نسبت به هفته ماقبل کاهش در حجم و ارزش معاملات داشته است.

گفتنی است طی این مدت در این بازار ۳۶ میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی و ۱۶ هزار میلیارد تومان واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله، خریدوفروش شد.

نیمی از معاملات خرد سهام متعلق به ۶ گروه

ادامه بررسی روند معاملات هفته گذشته نشان می‌دهد طی این مدت ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام نزدیک به یک هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بود که حدود نیمی از آن متعلق به ۶ صنعت بود.

به این ترتیب که صنایع استخراج کانه‌های فلزی، سرمایه‌گذاری‌ها، محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله و خودرویی‌ها در مجموع بیش از ۴۸ درصد ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص دادند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده