تاریخ: ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۹:۰۷
بازدید: ۲۱
کد خبر: ۳۴۹۲۲۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تصویب پایش بستر عمیق دریای عمان و اقیانوس هند برای اکتشاف عناصر ارزشمند معدنی

تصویب پایش بستر عمیق دریای عمان و اقیانوس هند برای اکتشاف عناصر ارزشمند معدنی
‌می‌متالز - مدیرکل دفتر بررسی‌های زمین‌شناسی دریایی سازمان زمین‌شناسی ضمن اشاره به برگزاری دهمین نشست کمیته منابع غیرزنده دریایی به میزبانی این سازمان، گفت: در این جلسه اهمیت شناسایی و اکتشاف عناصر مهم معدنی بستر عمیق دریای عمان - اقیانوس هند به عنوان یک چشم‌انداز روشن و تحقق‌پذیر با اکثریت آرا به تصویب رسید.

به گزارش می‌متالز، «دکتر مسعود پدرام» با اشاره به برگزاری دهمین نشست کمیته منابع غیرزنده دریایی به میزبانی و ریاست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور، گفت: با تصویب اهمیت شناسایی و اکتشاف عناصر مهم معدنی بستر عمیق دریای عمان - اقیانوس، لزوم جلسات منظم و مستمر ارگان‌های مختلف مرتبط با علوم دریایی، به‌ ویژه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور که اکتشافات معدنی مناطق خشکی و دریا را بر عهده دارد، امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

مدیرکل دفتر بررسی‌های زمین‌شناسی دریایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور با بیان اینکه از دیدگاه زمین‌شناسی دریایی، بستر عمیق دریای عمان و اقیانوس هند به منظور اکتشاف عناصر ارزشمند معدنی مناسب است، تصریح کرد: اما پیش از تصمیم‌گیری نهایی در اجرای عملیات اکتشافی لازم است مجموعه­‌ای از داده­‌های پایه‌­ای شامل تکتونیک، ژئوفیزیک دریایی، رسوب‌شناسی، سنگ‌شناسی، ژئوشیمی رسوبی و تنوع‌زیستی و مساله روش برداشت و جلوگیری از پسماند خروجی حاوی عناصر سمی بستر عمیق آب‌های بین‌المللی گردآوری و وجود شرایط تشکیل عناصر ارزشمند معدنی بستر عمیق دریا بررسی شود.

زمانی با اشاره به اینکه پیش‌تر سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور بر اساس وظایف حاکمیتی خود فرآیند تهیه نقشه‌های مختلف زمین‌شناسی دریایی به مقیاس ۱:۵۰۰۰۰ را آغاز کرده است، گفت: این نقشه‌ها شامل رسوب‌شناسی و شناسایی منابع معدنی، ژئوشیمی رسوبی و آلاینده‌های زیست‌محیطی و ژئومورفولوژی است که تهیه آن از اوایل سال ۱۳۹۸ آغاز شده، ولی به صورت منسجم و هدفمندتر (از خردادماه سال ۱۴۰۲) و در قالب طرح تحول زمین‌شناسی دریایی قرار است در طول سواحل و مناطق کم‌عمق دریایی عملیاتی و انجام شود.

به گفته وی، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور همچنین با تکیه بر کارشناسان و متخصصان بخش زمین‏‌شناسی دریایی، این توان و پتانسیل را دارد که در راستای سیاست‌های کلی توسعه دریامحور برنامه هفتم دولت و همکاری و مشارکت ارگان‌های مختلف دریایی (در قالب تفاهم‌نامه، توافق‌نامه، قرارداد) از نظر تعاملات علمی، پژوهشی، تحقیقاتی و استفاده از امکانات و توانمندی‌­های اطلاعاتی، تجربه و تخصص هر یک از ارگان‌های دریایی، عملیات شناسایی و ثبت منابع معدنی بستر عمیق دریا را به منظور افزایش رشد اقتصادی و تحقق یافتن سعادت پایدار در آب‌های بین‌المللی آغاز کند.

مدیرکل دفتر بررسی‌های زمین‌شناسی دریایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور تصریح کرد: به کارگیری شناور‌های بزرگ تحقیقاتی، خریداری زیردریایی تحقیقاتی و تجهیزات جهت شناسایی و اکتشاف بستر عمیق دریا از نظر فنی و لجستیکی حائز اهمیت است.

به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور، کشور‌هایی هم‌چون چین، کانادا، کره­‌ جنوبی، انگلیس، بلژیک، برزیل، فرانسه، آلمان و سنگاپور اقدام به سرمایه­‌گذاری در اکتشاف عناصر از بستر عمیق دریا کرده‌­اند.

این ذخایر در دشت­‌های آبیسال؛ کوه­‌های دریایی، دودکش­‌های سیاه، سیستم‌­های فعال هیدروترمالی، مراکز گسترش بستر اقیانوس و سیستم­‌های گسلی بستر عمیق دریا و اقیانوس‌ها قرار دارد.

هدف اصلی فعالیت­‌های اکتشافی آنها پی‌جویی رسوبات نودولی چندفلزی و رسوبات سولفیدی است. این ذخایر معدنی اکثرا در اعماق ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ متری قرار دارند و از لحاظ کنوانسیون‌­های حقوق دریایی در آب­‌های بین‌­المللی جای می­‌گیرند. نودول‌­های چندفلزی؛ نودول‌های منگنز شامل عناصر بسیاری همانند منگنز، مس، تیتانیوم، نیکل، وانادیوم، کبالت، آرسنیک، توریوم، تالیوم، عناصر نادر خاکی‌ و ... هستند که در پی نرخ رسوب‌گذاری آرام در دشت‌­های آبیسال و فرآیند‌های دیاژنزی تشکیل می‌شوند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده