تاریخ: ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۴۱
بازدید: ۲۷
کد خبر: ۳۴۹۳۰۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

کاهش ۹ درصدی تولید فولاد خام چین در جولای ۲۰۲۴

کاهش ۹ درصدی تولید فولاد خام چین در جولای ۲۰۲۴
‌می‌متالز - تولید فولاد خام چین در پی افت تقاضا طی جولای ۲۰۲۴ به ۸۲.۹۴ میلیون تن رسید که بیانگر کاهش ۹ درصدی حجم تولید نسبت به جولای ۲۰۲۳ است. با این حال دولت چین با هدف رشد تقاضای داخلی برای فولاد طی سال ۲۰۲۵، اقداماتی برای تقویت زیرساخت‌های بازار املاک و مستغلات در پیش گرفته است.

به گزارش می‌متالز، فولادسازان چینی در پی افت تقاضا فولاد خام کمتری در جولای ۲۰۲۴ تولید کردند. بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط اداره ملی آمار چین (NBS)، تولید فولاد خام چین در جولای ۲۰۲۴ به ۸۲.۹۴ میلیون تن رسید که نشان دهنده کاهش ۹ درصدی حجم تولید نسبت به جولای ۲۰۲۳ است چراکه فولادسازان چینی در جولای سال گذشته موفق به تولید ۹۰.۸ میلیون تن فولاد خام شدند. همچنین جزئیات این آمار نشان می‌دهد مجموع تولید فولاد خام چین طی ژانویه تا جولای سال میلادی جاری به ۶۰۹.۶ میلیون تن رسید که این میزان در مقایسه با تولید ۶۲۹.۳۹ میلیون تنی در هفت ماه اول سال ۲۰۲۳ از افت تولید سه درصدی حکایت می‌کند.

کاهش ۹ درصدی تولید فولاد خام چین در جولای ۲۰۲۴

عوامل مؤثر بر افت تولید فولاد خام چین

بازار فولاد چین در هفت ماه نخست سال ۲۰۲۴ با چالش‌های بسیاری مواجه بود و تقاضا برای انواع محصولات فولادی در این دوره زمانی کاهش چشمگیری پیدا کرد. علاوه‌بر این شرایط آب‌وهوایی نابه‌سامان در این کشور مانند بارش‌های باران شدید و موج گرما به رکود بازار دامن زد. در همین حال معاملات آتی فولاد در بورس آتی شانگهای نوسانات ریزشی قابل توجهی داشت. در نتیجه از تولید فولاد خام در این کشور کاسته شد.

کاهش قیمت صادراتی محصولات فولادی چین عامل دیگری برای افت تولید فولاد خام در این کشور محسوب می‌شود. صادرات فولاد چین در جولای سال جاری با ۷.۱ درصد رشد به ۷.۸۲ میلیون تن در مقایسه با صادرات ۷.۳۱ میلیون تنی فولادی در مدت مشابه سال گذشته رسید که علت اصلی این افزایش صادرات به قیمت پایین تولیدات چین در بازار جهانی باز می‌گردد. درواقع رکود بازار داخلی باعث شده فولادسازان چین بر صادرات متمرکز شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت فولاد صادراتی چین در سال جاری به پایین‌ترین سطح خود طی چهار سال اخیر رسیده است و فولادسازان به دلیل حاشیه سود پایین از تمام ظرفیت خطوط تولید خود استفاده نمی‌کنند.

رشد تقاضا در بازار داخلی چین در سال ۲۰۲۵

فولادسازان چینی مدعی‌اند هیچ گونه نشانه‌ای از تغییر وضعیت بازار داخلی در پنج ماه پایانی سال جاری وجود ندارد و فاکتور‌های اقتصادی چین از تداوم رکود بازار مسکن و مستغلات این کشور خبر می‌دهد. علاوه بر این وضعیت اقتصاد جهانی چندان مناسب نیست. با این حال دولت چین اقداماتی برای تقویت زیرساخت‌های بازار املاک و مستغلات این کشور در پیش گرفته و سرمایه‌گذاری‌های کلانی در این حوزه انجام شده است تا بازار فولاد چین در سال ۲۰۲۵ شرایطی مشابه سال ۲۰۲۴ تجربه نکند و تقاضای داخلی برای فولاد به تدریج افزایش یابد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده