تاریخ: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۰۶
بازدید: ۱۹
کد خبر: ۳۴۹۴۳۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اثر تنش‌های سیاسی بر بازار ارز به حداقل رسیده است

اثر تنش‌های سیاسی بر بازار ارز به حداقل رسیده است
‌می‌متالز - بازدهی بازار ارز از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون منفی ۶ درصد بوده که نشان می‌دهد اثر تنش‌های سیاسی بر بازار ارز به حداقل رسیده است.

به گزارش می‌متالز، دیروز برای دومین روز متوالی در هفته جاری، قیمت دلار در ادامه روند نزولی خود در کانال ۵۷ هزار تومان باقی‌ماند. روز شنبه ارزش هر دلار آمریکا در بازار آزاد ارز ایران پس از آنکه در نتیجه افزایش تنش در منطقه به‌ویژه بعد از ترور رهبر سیاسی حماس روند صعودی گرفته بود، به کانال ۵۷ هزار تومان برگشت و ۵۷ هزار و ۷۰۵ تومان قیمت خورد که نسبت به روز کاری قبل ۱.۹ درصد افت قیمت را تجربه کرد.

دیروز یکشنبه هم قیمت دلار همچنان در کانال ۵۷ هزار تومان باقی ماند. با بازگشت آرامش و ثبات نسبی به بازار‌های دارای قدرت نقدشوندگی بالا نظیر ارز و طلا، قیمت دلار آمریکا و دیگر ارز‌های جهانی در بازار آزاد ایران عقب‌نشینی کرد. سیر نزولی قیمت ارز که از اواسط مرداد آغاز شده، احتمال دارد در روز‌های آینده هم ادامه یابد.

قیمت هر دلار آمریکا پس از ترور شهید اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران به‌دست رژیم صهیونیستی به ۶۲ هزار تومان نزدیک شد، اما این عامل روانی اثرگذار، باعث التهاب در بازار‌ها نشد و البته حضور بانک مرکزی به عنوان بازارساز و مداخله در قیمت‌ها باعث شد تا آرامش به بازار ارز برگردد.

طلا در جهان گران و در ایران ارزان شد

طی روز‌های اخیر تحت‌تأثیر افت ارزش دلار در برابر ریال ایران، قیمت سکه و طلا هم روند نزولی را تجربه کرده است.

محمد کشتی‌آرای، عضو اتحادیه طلا و جواهر ایران می‌گوید: در هفته قبل قیمت طلای جهانی، نوسان صعودی داشت و روز جمعه یکباره قیمت جهانی طلا ۴۸ دلار افزایش یافت و به رقم بی‌سابقه ۲۵۰۸ دلار رسید، این افزایش قیمت باید تأثیر زیادی روی طلا و سکه می‌گذاشت، ولی به‌دلیل کاهش قیمت دلار، تغییر زیادی در قیمت طلا و سکه نداشتیم.

او با اشاره به بازگشت دلار به کانال ۵۷ هزارتومانی از کاهش حباب سکه خبر داد و گفت: حباب سکه با یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کاهش به ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.

به گفته کشتی‌آرای، کاهش تقاضا و افزایش عرضه طلا و ارز در بازار و البته همزمانی ایام میانی ماه صفر و نزدیک شدن به ایام اربعین موجب شده است حباب سکه در بازار کاهش محسوس داشته باشد.

چرا آثار تنش‌های سیاسی کم شده است؟

در یک سال اخیر با وجود وقوع تنش‌های بزرگ سیاسی و منطقه‌ای که می‌توانست بازار ارز کشورمان را تحت‌تأثیر قرار دهد، با سیاست‌های آشکار و پنهانی که بانک مرکزی اتخاذ کرده، نوسانات نرخ ارز به حداقل خود در سالیان اخیر رسیده است.

مردم حتما به یاد دارند که در دولت دوازدهم کوچک‌ترین موضع‌گیری مقامات اروپایی و آمریکایی درباره تشدید تحریم‌های ایران یا هرگونه اقدامی که دورنمای مذاکرات رفع تحریم‌ها را تیره می‌کرد، بازار ارز فورا واکنش نشان می‌داد و قیمت دلار بالا می‌رفت. اما در دولت سیزدهم خصوصا در یک سال گذشته، دیگر خبری از آن اثرگذاری مستقیم تحولات سیاسی بر بازار نیست یا اینکه اثرات آن بسیار کوتاه‌مدت و موقتی است. پاسخ موشکی ایران به رژیم صهیونیستی و شهادت آیت‌الله رئیسی هم اثرات کوتاهی بر بازار ارز داشتند.

در هفته‌های اخیر هم با وجود اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در ایران و ترور اسماعیل هنیه در تهران، تسلط بانک مرکزی بر بازار ارز سبب شد تا اثر هیجانی آن ترور بر قیمت دلار، به سرعت کنترل شود.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده