تاریخ: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۵۱
بازدید: ۱۶
کد خبر: ۳۴۹۴۸۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
منابع خبری جهانی از سرازیر شدن «روی» و «سرب» به سنگاپور خبر می‌دهند

استراتژی جدید برای مقابله با رکود

استراتژی جدید برای مقابله با رکود
‌می‌متالز - منابع خبری جهانی از یک‌ استراتژی جدید تجاری در بازار روی و سرب برای مقابله با رکود تقاضای خرید این دو فلز پر کاربرد خبر می‌دهند. در حالی که تقاضای فلزات از جمله «روی» و «سرب» در بازار جهانی به میزان قابل‌ توجهی کاهش یافته است، ذخایر این دو فلز پر کاربرد در سنگاپور در حال افزایش است.

به گزارش می‌متالز، وب‌ سایت خبری و تحلیلی mining.com در گزارشی در این باره با اشاره به نقش رکود جهانی بازار فلزات و افت محسوس تقاضا در افزایش سریع موجودی انبار‌های سنگاپور، از یک پلیتیک جدید تجاری به‌عنوان یک عامل مهم دیگر در سرازیر شدن این فلزات به انبار‌های سنگاپور خبر داد.

اطلاعات منتشرشده در این گزارش نشان می‌دهد، ذخایر فلزات در سنگاپور در حال افزایش است و کاهش تقاضای جهانی تنها بخشی از دلایل آن است. روی و سرب تصفیه‌ شده از اواسط سال گذشته به سنگاپور سرازیر شده و یکی از کوچک‌ترین کشور‌های جهان را به انبار حیاتی برای شرکت‌هایی از جمله Trafigura Group و Glencore Plc تبدیل کرده است. این دو در واقع، از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان کالا در جهان هستند و ماموریت اصلی آنها، این است که تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان قابل اعتماد مواد معدنی، فلزات و انرژی را به یکدیگر متصل کنند. علاوه بر کاهش تقاضا، در شرایط مازاد عرضه، روی‌ آوردن شرکت‌های واسطه تامین کالا به قرارداد‌های اشتراک اجاره، برای کسب سود بیشتر ناشی از گران قیمت بودن ذخیره فلزات در سنگاپور، از دیگر دلایل این موضوع است. در واقع واسطه‌ها و تامین‌کنندگان فلزات با انگیزه کسب سود بیشتر ناشی از اشتراک هزینه‌های انبارداری، در سنگاپور گران قیمت، اقدام به ذخیره سرب و روی در این کشور کرده اند. این گزارش می‌افزاید: بر اساس داده‌های بورس، مجموع موجودی دو فلز پایه (روی و سرب)، در انبار‌های ثبت‌شده در بورس فلزات لندن در سنگاپور از ماه مه ۲۰۲۳ بیش از ۱۰ برابر شده و به رکورد تقریبا ۴۳۰‌ هزار تن در هفته‌های اخیر رسیده است.

یک علت این موضوع را می‌توان تا حدی به روند رکودی بازار‌ها و اقتصاد جهانی نسبت داد. در حالی که پیش‌بینی‌ها درباره رکود اقتصادی ایالات‌ متحده در حال افزایش است، چین هم اکنون به‌عنوان بزرگ‌ترین مقصر رکود در بازار‌های جهانی فلزات معرفی می‌شود؛ جایی که بحران ملکی چندساله و افت شدید تقاضا برای مصرف فلزات در آن موج می‌زند. جیا ژنگ، رئیس بخش تجارت در شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری شانگهای سوچو جیوینگ، گفت: «تقاضای نرم در چین دلیل نهایی این موضوع است. معامله‌گران منتظر بهبود تقاضای چین هستند تا بتوانند این منابع را به‌ سرعت به بزرگ‌ترین بازار جهان ارسال کنند.» اگرچه بررسی‌ها نشان می‌دهد این تمام داستان نیست. سنگاپور برای چند دهه مرکز توزیع مهم فلزات اساسی بوده است. در جزیره جورونگ در سواحل جنوب‌ غربی سنگاپور و در سمباوانگ در شمال، پشته‌های فلز را می‌توان برای سال‌ها رها کرد یا در صورت نیاز به‌ سرعت به کشتی‌های اقیانوس‌پیما منتقل کرد. در سطوح فعلی، موجودی‌های انباشته‌ شده در سنگاپور به حدود ۱۴۰هزار مترمربع فضای ذخیره‌سازی نیاز دارد. این منطقه نسبت به مساحت کل سنگاپور عرصه بسیار بزرگی محسوب می‌شود؛ جایی که هزینه‌های ذخیره‌سازی، حمل‌ونقل و نیروی کار نسبتا بالاست.

انباشته‌ شدن در سنگاپور گران‌قیمت-زمانی که انبار‌های ارزان‌تر LME در مالزی و کره‌جنوبی موجود است - ممکن است بیشتر به یک استراتژی تجاری مرتبط باشد که به برخی شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا از هزینه‌های ذخیره سازی بالاتر مرتبط با دولت‌شهر، نسبت به نوسانات تقاضا سود ببرند. منابع آگاه می‌گویند، با بالا بودن هزینه‌های ذخیره سازی، معامله گران درآمد خود را از طریق قرارداد‌های سودآور «به‌اشتراک گذاشتن اجاره» با انبار‌های فلزات افزایش می‌دهند. این قرارداد‌ها -که بیشتر در انبار‌های مس و آلومینیوم در کشور‌های دیگر استفاده می‌شود- می‌تواند به تقسیم نیمی از هزینه‌های ذخیره‌سازی با شرکت‌های تجاری منجر شود. اپراتور‌های انبار‌های فلزات در سنگاپور برای جذب بازرگانان به انبار‌های خود، نه‌تن‌ها موافقت کرده‌اند که برخی از هزینه‌های ذخیره‌سازی خود را به اشتراک بگذارند، بلکه مشوق‌های مالی به ارزش ۵۰دلار در هر تن را برای جذب فلز به تاسیسات خود ارائه کرده‌اند. به‌طور معمول، انبار‌ها می‌دانند که می‌توانند این هزینه‌ها را به مشتریانی که در نهایت فلزات را از انبار خریداری می‌کنند، منتقل کنند. فقط ترافیگورا و گلنکور نیستند که این مدل را برای ذخیره‌سازی فلزات انتخاب کرده اند. شنیده‌ها حاکی است شرکت سیتی‌گروپ همچنین برخی از فلزات را از انبار‌های رقبا به انبار‌هایی منتقل کرده که توانسته است با آنها قرارداد‌های اشتراک اجاره منعقد کند. سنگاپور به عنوان مرکز موجودی این نوع فلزات می‌تواند در آینده همزمان با افزایش تقاضا در کشور‌های خارج از قاره آسیا، قیمت‌ها را در سایر نقاط جهان افزایش دهد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده