تاریخ: ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۳۱
بازدید: ۱۲
کد خبر: ۳۴۹۵۹۴
سرویس خبر : انرژی

نفت پایین آمد

نفت پایین آمد
‌می‌متالز - قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه بازار آسیا در واکنش به کاهش ریسک‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، کاهش یافت.

به گزارش می‌متالز، بهای معاملات نفت برنت با ۵۳ سنت معادل ۰.۷ درصد کاهش، به ۷۷ دلار و ۱۳ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات ماه آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا که روز سه‌شنبه منقضی می‌شود، ۵۰ سنت معادل ۰.۷ درصد کاهش یافت و ۷۸ دلار و ۸۷ سنت در هر بشکه بود. قرارداد وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ماه بعد، آخرین بار ۴۹ سنت معادل ۰.۷ درصد نزول کرد و در ۷۳ دلار و ۱۷ سنت در هر بشکه ایستاد

نفت برنت روز دوشنبه حدود ۲.۵ درصد و شاخص نفت آمریکا، سه درصد کاهش داشت.

ئیپ جون رونگ، استراتژیست بازار شرکت آی جی با اشاره به داده‌های اقتصادی چین که بر چشم انداز تقاضای این کشور برای نفت سایه افکنده است، گفت: به نظر می‌رسد تحولات ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و دورنمای تقاضای چین، مانع رشد قیمت‌ها شده است. احتمال انعقاد قرارداد آتش‌بس در غزه اکنون افزایش یافته و فعالان بازار، ریسک تنش‌های ژئوپلیتیکی و مختل شدن عرضه را حذف کرده اند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه اعلام کرد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، پیشنهاد واشنگتن برای رفع اختلافاتی که مانع رسیدن به توافق آتش بس در غزه شده، را پذیرفته است و از حماس خواست تا همین کار را انجام دهد.

عامل دیگری که نگرانی‌ها درباره احتمال محدودیت عرضه را تخفیف داد، افزایش تولید میدان نفتی شراره لیبی به حدود ۸۵ هزار شکه در روز برای تامین نفت پالایشگاه زاویه بود.

شرکت ملی نفت لیبی در هفتم اوت، پس از اینکه میدان نفتی شراره توسط معترضان محاصره شد، برای صادرات نفت از این میدان، وضعیت فورس ماژور امضا کرد.

تحلیلگران در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کردند ذخایر نفت در هفته گذشته، به میزان ۲.۹ میلیون بشکه کاهش یافته است.

در بخش عرضه، نگرانی‌ها نسبت به مشکلات اقتصادی چین، قیمت‌ها را تحت فشار کاهشی قرار داد. دومین اقتصاد بزرگ جهان پس از ضعف در سه ماهه دوم، افت بیشتری در ژوئیه پیدا کرد و شاهد سقوط قیمت خانه‌های جدید با سریع‌ترین روند در ۹ سال اخیر بود. همچنین تولید صنعتی چین، صادرات و رشد سرمایه‌گذاری در ماه میلادی گذشته کاهش یافت و نرخ بیکاری افزایش داشت.

تحلیلگران شرکت آی ان جی در یادداشتی برای مشتریان خود نوشتند: نگرانی‌های تقاضا پیرامون چین همچنان ادامه دارد. داده‌های اقتصادی اخیر، دورنمای تقاضای ضعیف‌تر چین برای نفت را تقویت کرده است. داده‌های تجارت و تولید صنعتی که هفته گذشته منتشر شد، نشان داد تقاضای آشکار برای نفت در ژوئیه، روند رو به کاهشی داشته است. این داده‌ها به معنای آن است که سفته بازان برای ورود به بازار تردید خواهند داشت.

سرمایه‌گذاران منتظر نشانه‌ای از برنامه‌های فدرال رزرو آمریکا برای تصمیم گیری درباره نرخ‌های بهره هستند. اکثر اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز با بیان اینکه وقوع رکود بعید است، پیش‌بینی کردند فدرال رزرو در هر کدام از سه جلسه تعیین سیاست پولی باقی مانده تا پایان سال ۲۰۲۴، نرخ‌های بهره را به میزان ۲۵ واحد کاهش خواهد داد.

بر اساس گزارش رویترز، کاهش نرخ‌های بهره، هزینه استقراض را کاهش داده و تقاضا برای نفت را در بزرگترین مصرف کننده نفت جهان تقویت می‌کند.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده