تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۳۹
بازدید: ۲۰
کد خبر: ۳۴۹۷۳۵
سرویس خبر : انرژی

پیک مصرف برق ایران بیشتر از ۱۳۰ کشور دنیا

پیک مصرف برق ایران بیشتر از ۱۳۰ کشور دنیا
‌می‌متالز - پیک مصرف برق کشور پس از ۳۱ بار رکوردشکنی از ۷۹ هزار مگاوات گذشت و این شاخص در ایران از ۱۳۰ کشور دیگر دنیا بیشتر شد.

به گزارش می‌متالز، اوج‌بار مصرف برق ایران از ۷۹ هزار مگاوات گذشت. از بین ۱۴۰ کشوری که پای برق به آنها رسیده، شاخص اوج‌بار ایران از ۱۳۰ کشور جهان از جمله برزیل، عربستان، بریتانیا و ترکیه بیشتر است.

کولر‌ها و صنایع با فناوری قدیمی مهم‌ترین دلیل رکوردشکنی اوج‌بار مصرف برق ایران به حساب می‌آیند.

بر اساس آمار توانیر ۱۲ درصد از نیاز مصرف کشور در پیک تامین نشد و قطعی برق در قالب برنامه مدیریت مصرف میان مشترکان اداری و صنعتی توزیع شد.

تابستان ۱۴۰۰، ۲۴ درصد از نیاز مصرف برق کشور در اوج‌بار تامین نشده بود.

ایران به ازای هر گیگاوات اوج بار مصرف برق ۵ میلیارد دلار کالا تولید می‌کند، اما در ترکیه با همین میزان برق ۲۲ میلیارد دلار تولید ثبت می‌شود.

پیک مصرف برق ایران
ظرفیت بالای تولید برق در ایران بر اساس گزارش دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگ برنده کشور در حوزه سیاسی و امنیتی نیست و ایران به جای تبدیل شدن به قطب برق غرب آسیا با ناترازی برق دست و پنجه نرم می‌کند.

کارشناس انرژی جواد نوفرستی به هدررفت برق در شبکه اشاره کرده و معتقد است که زیرساخت صنعت برق ایران قدیمی است و این موضوع سبب شده تا کشور با ناترازی برق مواجه شود.

اما یک کارشناس انرژی دیگر سروش معتمدی عمر تاسیسات صنعت برق ایران را نصف کشور‌های اروپایی دانسته و می‌گوید که نداشتن برنامه توسعه صنعتی و تعاریف نادرست در مصرف برق عامل ناترازی است.

تحقیقات موسسه توسعه صنعتی آسمان وابسته به دانشگاه هاروارد، نداشتن برنامه توسعه صنعتی و شکل‌گیری صنایع ایران بر اساس انرژی رایگان بی‌نهایت را مهم‌ترین دلیل شکل‌گیری ناترازی عنوان کرده و معتقد است، اصلاح نرم‌افزاری صنعت برق ایران می‌تواند از وضعیت موجود صنعت یک برگ برنده در مناسبات اقتصاد سیاسی در غرب آسیا بسازد. این اصلاحات شامل افزایش ظرفیت تبادل برق، توسعه بازار انرژی و تغییر نظام تعرفه‌گذاری صنعت آب و برق می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده