تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۲۵
بازدید: ۱۷
کد خبر: ۳۴۸۷۱۴
سرویس خبر : انرژی

خاموشی به خانه‌ها رسید/ ۱۵۰ همت درآمد وزارت نیرو کجا رفت؟

خاموشی به خانه‌ها رسید/ ۱۵۰ همت درآمد وزارت نیرو کجا رفت؟
‌می‌متالز - عضو‌کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: درآمد وزارت نیرو با افزایش قیمت برق در بخش خانگی و صنایع بالا رفته، چرا سرمایه گذاری مناسبی نکرده است؟ چرا شاهد نیستیم بخش خصوصی در بخش نیروگاهی سرمایه گذاری کند؟

به گزارش می‌متالز، حمیدرضا صالحی درباره قطعی‌های مکرر برق اظهار داشت: سال گذشته میزان ناترازی کمتر بود با مدیریت و اعمال قطعی روی صنایع توانستیم از دوران پیک مصرف برق عبور کنیم، اما امسال هم گرمای هوا و هم ناترازی افزایش یافته و در نتیجه خاموشی به منازل هم رسیده است.

وی افزود: مشخص است که سال به سال مصرف برق در زمان پیک افزایش می‌یابد، زیرا گرمایش زمین در حال افزایش است و از طرفی ما در ساخت نیروگاه جدید سرمایه‌گذاری نکردیم، در بخش بهینه‌سازی اعمال مدیریت نکردیم و پروژه‌ای برای اجرای نیروگاه اجرا نشده درنتیجه ناترازی بیشتر می‌شود و وقتی میزان تولید تغییر نکند و میزان مصرف بالا برود ناترازی بیشتر می‌شود. 

دبیر کل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران گفت: با اعمال خاموشی و قطع برق صنایع نتوانسته‌ایم ناترازی و فاصله بین تولید و مصرف را کم کنیم، ما امسال از ناترازی حدود ۷ هزار مگاوات ۵ سال قبل به حدود ۱۷ هزار مگاوات رسیده‌ایم و سال آینده از این رقم بیشتر هم می‌شود.

وی تصریح کرد: وقتی سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم قطعا باید روی ولتاژ و فرکانس برنامه‌هایی اعمال کنند و قطعی و خاموشی به منازل می‌رسد و این ناشی از ناپایدار بودن شبکه‌های برق، افت ولتاژ و فرکانس پایین است، باید روی ترانسفورماتور‌های فوق توزیع و فشار قوی و ترانسفورماتور‌های توزیع ۷۰ تا ۸۰ درصد بارگذاری شود و اگر بیشتر شود حادثه رخ می‌دهد و مجبور می‌شوند که اعمال خاموشی کنند

صالحی ادامه داد: نمی‌توانیم از یک ترانسفورماتور که صد در صد ظرفیت دارد ۱۱۰ درصد بار بگیریم، زیرا منجر به آتش سوزی می‌شود، وقتی میزان مصرف بالا می‌رود به دستگاه‌ها فشار وارد شده و از کار می‌افتند. سوال این است که چرا ما باید به جایی برسیم که مجبور باشیم بیش از توان شبکه مصرف داشته و منجر به خاموشی شویم؟

وی در ادامه با بیان اینکه اعمال خاموشی در منازل نشان‌دهنده حاد شدن شرایط فعلی است، تاکید کرد: باید فکری به حال آینده کرد امیدوارم وزیر آینده ضمن پذیرش مسوولیت خود نسبت به این موضوع؛ راه حل داشته باشد و مشکل ناترازی برق را سال به سال کمتر کند اگر وزیر آینده بتواند سال آینده این ناترازی را به ۱۵ مگاوت و هر سال درصدی از آن را کاهش دهد می‌توانیم بگوییم کارنامه خوبی دارد، اما اگر بنا دارد رویکرد کنونی را ادامه دهد سال آینده این ناترازی به ۲۴ هزار مگاوات هم می‌رسد.

عضو‌کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: اکنون میزان نیاز از ۷۹ میلیون مگاوات هم عبور کرده و موضوع این است که بار شبکه افزایش یافته و برای این میزان مصرف سرمایه گذاری صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: حدود ۱۵ سال است که نه دولت و نه بخش خصوصی روی صنعت نیروگاهی سرمایه گذاری نکرده‌اند طبیعی است که تفاوت تولید و مصرف بالا می‌رود و خاموشی به خانه‌ها هم می‌رسد.

صالحی گفت: باید ریشه خاموشی‌ها در ۵ سال اخیر مشخص شود، باید بگویند چرا سرمایه گذاری نشده و نیروگاه ساخته نشده چرا به وعده‌ها عمل نشده است.

وی تاکید کرد: اگر از هم‌اکنون به فکر راه چاره نباشیم سال آینده شاهد خاموشی‌های گسترده تری خواهیم بود.

دبیر فدراسیون صادرات انرژی بیان داشت: وزارت نیرو تاکنون علاقه نداشته که بخش خصوصی وارد میدان شود، چون می‌خواهد قدرت مالکیت برق دست خودش باشد در حالی که سهم نیروگاه‌های بخش خصوصی ۶۰ درصد و دولتی ۴۰ درصد است.

به گفته وی؛ مشکل ناترازی قابل حل است ولی دولت اختیار خود را در قیمتگذاری واگذار نمی‌کند، تصدیگیری را به بخش خصوصی نمی‌دهد، زمینه را آماده نمی‌کند که بخش خصوصی بتواند سرمایه گذاری کند همه اینها باعث شده امروز در این شرایط باشیم وگرنه مشکل بی برقی مشکل حادی نیست که حل نشود فقط دولت باید در نقطه‌ای قرار گیرد که همه دولت‌های دنیا حضور دارند تا وقتی در ایران دولت خود تاجر، خریدار، فروشنده و قیمتگذار برق است، مشکل حل نمی‌شود.

صالحی گفت: اکنون هزینه توزیع برق در کشور ما هر کیلووات ساعت ۸۵ تومان است، وزارت نیرو هر کیلووات ساعت برق را با نرخ ۱۳۳ تومان از نیروگاه خریداری می‌کند و با نرخ ۱۵۰۰ تومان به صنایع می‌فروشد سوال اینکه این درآمد کجا می‌رود چرا سرمایه گذاری صورت نمیگیرد؟

وی تاکید کرد: وزارت نیرو امسال ۱۵۰ همت درآمد داشت؛ می‌توانست با این پول سرمایه گذاری کند، درآمد وزارت نیرو با افزایش قیمت برق در بخش خانگی و صنایع بالا رفته، چرا سرمایه گذاری مناسبی نکرده است؟ چرا شاهد نیستیم بخش خصوصی در بخش نیروگاهی سرمایه گذاری کند؟

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده