تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۱۹
بازدید: ۳۲
کد خبر: ۳۴۸۶۰۴
سرویس خبر : انرژی

واردات برق گران قیمت کابوسی برای صنعت اوکراین

واردات برق گران قیمت کابوسی برای صنعت اوکراین
‌می‌متالز - از اواخر ماه مارس، روسیه چندین حمله موشکی و پهپادی در مقیاس بزرگ را به تأسیسات انرژی اوکراین انجام داده که این حملات منجر به از دست رفتن حدود ۹ گیگاوات تولید و در نتیجه کمبود برق شده که با خاموشی‌ها و واردات از کشور‌های همسایه برطرف شد. در پایان ژوئن و اوایل جولای، تصمیم کابینه وزیران در مورد میزان مصرف برق وارداتی، بدون گفتگو با شرکت‌ها و ارزیابی تأثیر آن بر صنعت، اتخاذ شد که شرکت‌های آهن و فولاد اوکراین را تهدید به تعطیلی کرده است.

به گزارش می‌متالز، به منظور مبارزه با کمبود برق، آنها به ابزاری متوسل شدند که قبلاً در زمستان ۲۰۲۳- ۲۰۲۲ آزمایش شده بود یعنی خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده و اضطراری. تنها سازمان‌های دولتی، مراکز بهداشتی و درمانی و زیرساخت‌های حیاتی، شرکت‌های صنایع دفاعی دارای ضمانت عدم قطع برق بودند.

راه حل دیگر برای کاهش کسری، افزایش شدید واردات برق بود. اگر در ماه می‌اوکراین ۴۴۸ هزار مگاوات ساعت برق وارد کرد، در ژوئن به ۸۵۸.۳ هزار مگاوات ساعت رسید. واردات از رومانی، اسلواکی، لهستان، مجارستان و مولداوی انجام شد.

پاییز گذشته، دولت مقررات مربوط به واردات برق را تصویب کرد، که بر اساس آن در صورتی که حجم واردات برق شرکت‌ها در ساختار مصرفشان حداقل ۳۰ درصد از ماه می‌ تا سپتامبر و ۵۰% از اکتبر تا آوریل باشد، تامین انرژی آن‌ها ثبات خواهد داشت. با این حال، در اواخر ماه می‌کابینه وزیران شرایط را دوباره تغییر داد و سهمیه واردات را حداقل ۸۰ درصد تعیین کرد.

این تصمیم با تعجب بازرگانان اوکراینی مواجه شد، زیرا بدون هیچ بحثی اتخاذ شد. این تصمیم کابینه وزیران قبلاً منجر به مشکلات اضافی شده بود که فعالیت‌های شرکت‌های صنعتی اوکراین را که به زیرساخت‌های حیاتی و صنایع دفاعی مرتبط نیستند، پیچیده‌تر کرد. صنایع وابسته به انرژی بر به ویژه آسیب جدی دیده‌اند. مهمترین مشکلاتی که می‌تواند در کوتاه مدت افزایش سهمیه واردات برق به ۸۰ درصد ایجاد کند به شرح زیر است.

  1. قیمت‌های بیش از حد
  2. کاهش تولید و رقابت‌پذیری
  3. ناتوانی در برنامه‌ریزی تولید
  4. کاهش تولید و صادرات ممکن است تأثیر منفی بر درآمد‌های بودجه دولت بگذارد
  5. پیامد‌های اجتماعی منفی

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده