تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۵۸
بازدید: ۲۱
کد خبر: ۳۴۸۷۵۹
سرویس خبر : انرژی

پیشی‌گرفتن انرژی‌های بادی و خورشیدی از سوخت‌های فسیلی در تولید برق اروپا

پیشی‌گرفتن انرژی‌های بادی و خورشیدی از سوخت‌های فسیلی در تولید برق اروپا
‌می‌متالز - انرژی‌های بادی و خورشیدی با پیشی‌گرفتن از سوخت‌های فسیلی در تولید برق اتحادیه اروپا در ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۴، به سهم ۳۰ درصدی در تولید برق این اتحادیه دست یافتند.

به گزارش می‌متالز به نقل از اداره کل امور اوپک، مجامع و سازمان‌های بین‌المللی، انرژی‌های بادی و خورشیدی در ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۴ با پیشی‌گرفتن از سوخت‌های فسیلی در تولید برق اتحادیه اروپا، به سهم ۳۰ درصدی در تولید برق این اتحادیه دست یافتند. سهم سوخت فسیلی در تولید برق اروپا در این مدت به ۲۷ درصد کاهش یافت و نیروگاه‌های اتحادیه اروپا در این مدت نسبت به نیمه نخست سال گذشته میلادی، ۲۴درصد زغال سنگ و ۱۴ درصد گاز کمتری را مصرف کرده‌اند.

بر اساس گزارش اندیشکده Ember، تولید برق از زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی در ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۴ در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۳، ۱۷ درصد کاهش یافت و سهم آن در تولید برق اروپا به ۲۷ درصد محدود شد.

این گزارش که ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۴ منتشر شد، نشان می‌دهد تداوم دورشدن از سوخت‌های فسیلی به کاهش یک‌سومی در انتشار گاز‌های گلخانه‌ای این بخش نسبت به نیمه نخست سال ۲۰۲۲ در اروپا شده منجر است.

کریس راسلو (Chris Rosslowe) تحلیلگر اندیشکده Ember، می‌گوید: افزایش انرژی باد و خورشید نقش سوخت‌های فسیلی را در تولید برق محدود می‌کند. ما شاهد تغییری تاریخی در بخش برق هستیم و این به سرعت در حال وقوع است.

این گزارش نشان می‌دهد نیروگاه‌های اتحادیه اروپا در نیمه نخست سال ۲۰۲۴ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی، ۲۴درصد زغال سنگ و ۱۴ درصد گاز کمتری سوزانده‌اند. این تغییر با وجود افزایش اندک تقاضای برق اروپا، پس از دو سال کاهش مرتبط با همه‌گیری جهانی و تنش روسیه و اوکراین است.

طبق گزارش اندیشکده Ember تولید برق اتحادیه اروپا از انرژی خورشیدی و بادی در ادامه روند صعودی خود طی سال‌های اخیر در نیمه نخست سال ۲۰۲۴، به ۳۸۵.۶ تراوات رسید که حدود ۴۲ تراوات ساعت بیشتر از تولید برق از سوخت‌های فسیلی است.

تحلیلگر اندیشکده Ember معتقد است: «اگر کشور‌های عضو بتوانند در استقرار انرژی بادی و خورشیدی شتاب خود را حفظ کنند، رهایی از اتکا به سوخت فسیلی در تولید برق نمایان خواهد شد.»

اروپا یکی از بزرگ‌ترین انتشاردهندگان گاز‌های گلخانه‌ای است، اما کشور‌های این منطقه برخی از بلندپروازانه‌ترین اهداف را نیز برای کاهش انتشار کربن خود دارند. از زمان تنش روسیه و اوکراین، رهبران اروپایی با اتخاذ سیاست‌های حمایتی، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را سرعت بخشیده‌اند.

اما درحالی که انرژی خورشیدی رونق گرفته است، صنعت انرژی بادی در کنار مخالفت مداوم سیاستمداران و مردم، با چالش تورم بالا دست‌وپنجه نرم می‌کند. به گفته گروه لابی‌گری برق بادی اروپا (Wind Power Europe) اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ در یک اقدام بی‌سابقه ۱۶.۲ گیگاوات ظرفیت تازه برقی و بادی نصب کرد، اما تنها نصف آن مقداری است که در آن سال برای دستیابی به اهداف اقلیمی اروپا تا سال ۲۰۳۰ نیاز است.

سناریو‌های الگوسازی‌شده ازسوی هیات بین‌دولتی تغییر اقلیم (IPCC) و آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد عمده برق مورد نیاز برای تأمین انرژی یک اقتصاد پاک، از پرتو‌های نور خورشید که روی پانل‌ها می‌تابد و وزش توربین‌های بادی در حال چرخش به دست خواهد آمد.

منبع: شانا

عناوین برگزیده