تاریخ: ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۵۱
بازدید: ۱۱
کد خبر: ۳۵۰۰۱۵
سرویس خبر : انرژی

افزایش چشمگیر تولید برق توسط پنل‌های خورشیدی کشور

افزایش چشمگیر تولید برق توسط پنل‌های خورشیدی کشور
‌می‌متالز - میزان تولید برق توسط پنل‌های خورشیدی کشور در سال جاری نسبت به سال گذشته رشد ۹.۱ درصد را نشان می‌دهد و در حال حاضر ظرفیت نصب شده آن به بیش از ۷۰۰ مگاوات رسیده است.

به گزارش می‌متالز، انرژی خورشیدی یکی از انواع انرژی‌های تجدیدپذیر است که می‌تواند برای تولید برق به خدمت گرفته شود.

کشور ایران دارای ۳۰۰ روز آفتابی است که نوع تابش خورشید در برخی مناطق برای تولید برق بهترین است. با وجود این ظرفیت عظیم هنوز تولید برق از انرژی خورشید چندان موردتوجه جدی قرار نگرفته است.

تلاش‌های صورت گرفته برای توسعه استفاده از این نوع انرژی سبب شده سهم انرژی خورشیدی با ۵۴۷.۷۰ مگاوات در سبد انرژی‌های تجدیدپذیر به ۵۸ درصد برسد.

محدودشدن جهانی استفاده از انرژی‌های فسیلی خیلی از کشور‌ها را به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر سوق داده است و ما هم ناگزیر باید به این سمت حرکت کنیم.

بر اساس گزارش مرکز پایش منابع انرژی تجدیدپذیر و تولید پراکنده، نیروگاه‌های خورشیدی کشور از ابتدای سال تاکنون بالغ بر ۴۱۵ میلیون کیلووات‌ساعت انرژی برق تولید کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹.۱ درصد رشد تولید انرژی داشته است.

روند نصب و راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی در نقاط مختلف کشور شتاب بیشتری گرفته و در حال حاضر ظرفیت نصب شده آن به بیش از ۷۰۰ مگاوات رسیده است.

توسعه استفاده از انرژی خورشیدی می‌تواند راهکاری برای رفع ناترازی تولید برق در کشور باشد.

امسال مصرف برق در کشور به ۸۰ هزار مگاوات نزدیک شد و این در حالی است که سهم انرژی خورشیدی در تولید برق ناچیز است.

برخی پیش‌بینی‌ها از وجود حدود ۱۸ هزار مگاوات ناترازی در تولید و مصرف خبرمی دهد که توسعه هرچه بیشتر انرژی خورشیدی می‌تواند بخش زیادی از این ناترازی را برطرف کند.

این ناترازی در تولید و مصرف برق در کشور خاموشی‌ها زیادی را به مردم و صاحبان صنایع و کسب‌وکار‌ها تحمیل کرد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده