تاریخ: ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۰۳
بازدید: ۲۸
کد خبر: ۳۵۲۳۶۲
سرویس خبر : انرژی

انقلاب سبز، آینده‌ای روشن با قدرت خورشید

انقلاب سبز، آینده‌ای روشن با قدرت خورشید
‌می‌متالز - تأسیس نیروگاه خورشیدی برای شرکت‌های بزرگ فولادی، یک سرمایه‌گذاری بلندمدت با بازدهی بالا است که علاوه بر مزایای اقتصادی، به بهبود محیط زیست و افزایش پایداری شرکت کمک می‌کند و فولاد مبارکه با قدم نهادن در این مسیر توانسته گوی سبقت را در ایران برای تبدیل شدن به الگوی صنعت سبز از آن خود کند.

به گزارش می‌متالز، تأسیس نیروگاه‌های خورشیدی برای شرکت‌های بزرگ فولادی، به ویژه در عصر حاضر که توجه به انرژی‌های پاک و کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است به یک اصل و معیار برای همسو شدن با حفاظت از محیط زیست و سرمایه‌های نهفته مبدل شده و همه صنایع را با این انقلاب سبز و حرکت به سوی سازگاری با محیط زیست همراه کرده است. به عبارتی قدم نهادن در مسیر تولید انرژی‌های پاک علاوه حفظ کُره خاکی و کمک به زندگی بهتر و ایفای مسوولیت اجتماعی، برای تداوم چرخه تولید محصولات شرکتی نیز مؤثر است که کاهش و ثبات هزینه‌های انرژی در رأس مزایای آن قرار دارد. علاوه بر این با تولید برق از انرژی خورشیدی، شرکت‌ها از نوسانات شدید قیمت سوخت‌های فسیلی مصون می‌مانند و کمتر تحت تأثیر قطعی‌های برق و افزایش تعرفه‌ها قرار می‌گیرند.

بهبود تصویر برند و مسوولیت اجتماعی

استفاده از انرژی‌های پاک، علاوه بر اینکه منافع زیادی برای تأمین انرژی شرکت‌ها دارد باعث ایجاد تصویری مثبت از شرکت در اذهان عمومی و ذی‌نفعان می‌شود که نشان دهند در قبال سرمایه‌های تجدید ناپذیر برای نسل آینده احساس مسوولیت می‌کنند. از سویی دیگر با تحقق این موضوع و بهره‌برداری از انرژی خورشیدی می‌توانند در جبران کمبود انرژی و جلوگیری از قطعی برق مصرف خانگی مؤثر واقع شوند.

همچنین شرکت‌های با رویکرد سبز، جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاران دارند و این مزیت یکی از زمینه‌های ورود این شرکت‌ها به سمت تولید انرژی‌های پاک است.

بسیاری از کشور‌ها قوانینی را برای کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای وضع کرده‌اند و سرمایه‌گذاری در انرژی‌های پاک به شرکت‌ها کمک می‌کند تا با این قوانین مطابقت کنند. این موضوع البته در ایران به عنوان یک تشویقی از سوی وزارت نیرو در نظر گرفته شده، اما به گفته مسوولان باید ضمانت اجرایی برای آن وجود داشته باشد.

انقلاب سبز، آینده‌ای روشن با قدرت خورشید

ایجاد ارزش افزوده در کنار نوآوری و توسعه فناوری

محمد سهیلی از کارشناسان انرژی در خصوص دیگر مزیت‌های روی‌آوری صنایع و شرکت‌ها به تولید انرژی خورشیدی گفت: سرمایه‌گذاری در انرژی خورشیدی می‌تواند به توسعه فناوری‌های جدید در زمینه تولید و ذخیره انرژی منجر شود. از سویی دیگر استفاده از انرژی خورشیدی می‌تواند به بهبود فرآیند‌های تولید و افزایش بهره‌وری در شرکت‌ها کمک کند.

وی معتقد است که شرکت‌ها می‌توانند برق مازاد تولید شده توسط نیروگاه خورشیدی را به شبکه برق بفروشند و از این طریق درآمد کسب کنند. در کنار آن و در راستای عمل به مسوولیت اجتماعی، ساخت و نگهداری نیروگاه‌های خورشیدی می‌تواند به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید کمک کند.

کدام کشور‌ها در تولید انرژی خورشیدی پیشتاز هستند؟

سهیلی کشور چین را بزرگ‌ترین تولیدکننده پنل‌های خورشیدی در جهان دانست و افزود: بسیاری از نیروگاه‌هایی که در این کشور وجود دارد توسط شرکت‌های دولتی و خصوصی چینی ساخته شده‌اند. بعد از آن کشور هند است که به دلیل سیاست‌های حمایتی دولت و پتانسیل بالای خورشیدی، سرمایه‌گذاری قابل توجهی در انرژی خورشیدی انجام داده است. پارک خورشیدی پاواگادا در هند یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های خورشیدی جهان است.

وی ادامه داد: ایالات متحده نیز با وجود منابع انرژی فسیلی فراوان، در زمینه انرژی خورشیدی پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. بسیاری از نیروگاه‌های خورشیدی در آمریکا توسط شرکت‌های خصوصی و با سرمایه‌گذاری مشترک با دولت ساخته شده‌اند.

این کارشناس انرژی با بیان اینکه امارات متحده عربی با وجود آب و هوای گرم و خشک، سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در انرژی خورشیدی انجام داده است، گفت: نیروگاه خورشیدی نور ابوظبی یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های خورشیدی جهان است.

وی یکی از نمونه‌های موفق تأسیس نیروگاه خورشیدی در ایران را توسط شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد و گفت: این شرکت با احداث بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور، گام مهمی در جهت کاهش مصرف انرژی و بهبود محیط زیست برداشته است.

انقلاب سبز، آینده‌ای روشن با قدرت خورشید

سرآمدی فولاد مبارکه در تأسیس نیروگاه خورشیدی ایران

در این میان فولاد مبارکه در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری مناسبی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر کرده و دو پروژه بسیار بزرگ را در دستور کار خود قرار داد که یکی از آنها پروژه ۶۰۰ مگاواتی نیروگاه خورشیدی آفتاب شرق در اصفهان است که بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور و بیست‌وپنجمین نیروگاه خورشیدی جهان است.

در واقع فولادمبارکه در راستای احساس مسوولیت اجتماعی و تأمین بخشی از برق مورد نیاز خود اقدام به احداث این ابر پروژه توسط مپنا کرده است. این پروژه به شیوه‌های پایدار در انرژی کمک می‌کند و ظرفیت تولید ۶۶۰ وات دارد که حداکثر توان تولیدی پنل در سراسر جهان است.

یکی از عوامل تمایز این نیروگاه وسعت آن است که زیربنایی به مساحت ۱۲۰۰ هکتاری در استان اصفهان دارد. پنل‌های خورشیدی خریداری‌شده برای این نیروگاه در خط مقدم نوآوری و فناوری‌های پیشرفته قرار دارد

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در این راستا گفت: عملیات این پروژه می‌تواند برای ۳ هزار نفر اشتغال‌زایی کند و پس از بهره‌برداری بالغ‌بر ۷۰ نفر می‌توانند مشغول فعالیت شوند.

وی با اشاره به پیشرفت ۲۰ درصدی این پروژه، ادامه داد: فولاد مبارکه قصد دارد در حوزه‌های زیست محیطی به الگوی صنعت سبز تبدیل شود.

کدام شرکت‌های بزرگ فولادی به استفاده از پنل خورشیدی سوق پیدا کردند؟

در مجموع، تأسیس نیروگاه خورشیدی برای شرکت‌های بزرگ فولادی، یک سرمایه‌گذاری بلندمدت با بازدهی بالا است که علاوه بر مزایای اقتصادی، به بهبود محیط زیست و افزایش پایداری شرکت کمک می‌کند.

چندین شرکت بزرگ فولادی در سطح جهان به استفاده از انرژی خورشیدی و منابع تجدیدپذیر روی آورده‌اند تا مصرف انرژی خود را کاهش داده و پایداری محیط زیستی بیشتری داشته باشند. برای نمونه شرکت آرسلورمیتال «ArcelorMittal» یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد در جهان است که به طور فعال در زمینه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر فعالیت می‌کند. در برخی از سایت‌های تولیدی خود از پنل‌های خورشیدی استفاده کرده و برنامه‌هایی برای گسترش این فناوری دارد.

«Tata steel» این شرکت هندی یکی از پیشگامان استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در صنعت فولاد است که در تلاش است تا با نصب پنل‌های خورشیدی و دیگر تکنولوژی‌های سبز، مصرف انرژی خود را بهینه کند.

«Baowu Steel» این شرکت چینی نیز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد در جهان، به انرژی‌های پاک روی آورده است و در برخی از کارخانه‌های خود از پنل‌های خورشیدی استفاده می‌کند.

«JSW steel» این شرکت هندی نیز در برخی از پروژه‌های خود از انرژی خورشیدی بهره می‌برد و برنامه‌هایی برای افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در مصرف انرژی خود دارد.

«Nippon Steel» یک شرکت ژاپنی نیز به تدریج به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت کرده است و بخشی از تأسیسات خود را به انرژی خورشیدی مجهز کرده است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده