تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۱:۴۸
بازدید: ۷
کد خبر: ۳۴۹۷۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

شهریور سبز در انتظار بورس؟

شهریور سبز در انتظار بورس؟
‌می‌متالز - بازار سرمایه واپسین روز‌های مرداد را با اندک خوش‌بینی ایجادشده بعد از جلسه شورای‌عالی بورس که در هفته گذشته برگزار شد، می‌گذراند.

به گزارش می‌متالز، با اینکه تا سه‌شنبه خبری از واریز مبالغ وعده داده‌شده نبود، اما بر اساس آخرین اخبار «به‌دنبال درخواست بانک ملت از بانک‌مرکزی برای تزریق پول به صندوق توسعه بازار سرمایه، با هدف حمایت از بورس، در نهایت بانک‌مرکزی با درخواست بانک ملت موافقت و مجوز واریز نقدینگی به این صندوق را صادر کرد.» تحلیلگران معتقدند بورس می‌تواند شهریور سبزی را شروع کند البته با این پیش‌شرط که شاهد واریز مبالغ قابل‌توجه به بورس باشیم یا خبر‌های قابل‌اتکایی از کاهش نرخ بهره، مساله قیمت‌گذاری دستوری یا کاهش فاصله قیمتی دلار نیما با بازار آزاد منتشرشود.

تداوم روند صعودی

نیما میرزایی، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: رفتار پرشتاب شاخص در هفته‌جاری که با هیجان معامله‌گران همراه شد، واکنشی بود به اصلاح عمیق بازار سرمایه در هفته‌های اخیر که در هفته گذشته به اوج خود رسید. با توجه به کاهش دامنه‌نوسان، بازار دچار مشکل نقدشوندگی و هیجان معاملات تشدید شد تا جایی‌که بازار افت شدید و دسته‌جمعی را در هفته گذشته تجربه کرد، اما با توجه به اخبار حمایتی منتشرشده بعد از جلسه شورای‌عالی بورس که بعد از مدت‌ها با رئیس بانک‌مرکزی برگزار شد، شاهد برگشت جهت معاملات بودیم و با توجه به همگرایی اخبار مثبت در جهت تقویت وضعیت بنیادی بازار سرمایه و همچنین تصمیمات گرفته‌شده پیرامون حمایت از نماد‌ها بر روی تابلوی معاملات موجب‌شد که معامله‌گران شروع هفته را با سمت قوی تقاضا استارت بزنند.

این موج تقاضا با توجه به دامنه محدود نوسان از یک‌طرف و عدم‌عرضه صف‌های خرید از سوی دیگر تقاضا را در بازار ماندگار کرد و تا میانه هفته هم ادامه داشت و بعد از مدت‌ها شاهد ورود پیاپی پول حقیقی به بازار سرمایه بودیم. وی ادامه‌داد: معاملات در دو روز گذشته وضعیت متعادل‌تری گرفت و مخصوصا در معاملات روز گذشته شاهد شدت‌گرفتن موقت عرضه‌ها بودیم که به‌نظر رفتار طبیعی معامله‌گران است و بخشی از سهامداران در شرایط فعلی تصمیم به سیو سود گرفتند. با توجه به رفتار نوسانی شاخص در سال‌های گذشته هنوز این ترس بین سهامداران وجود دارد و حتی اندک موج‌های صعودی با واکنش سخت فروشندگان روبه‌رو می‌شود و ما شاهد بازگشت قیمتی نماد‌ها به نقطه ابتدایی حرکت صعودی‌شان هستیم.

این تحلیلگر گفت:، اما نکته مهم در وضعیت فعلی با توجه به مشخص‌شدن حدودی تیم اقتصادی دولت، تفکرات آنها و مخصوصا صدایی که در زمینه حذف قیمت‌گذاری دستوری که از چالش‌های اصلی بازار سرمایه است، شنیده می‌شود، احتمالا وضعیت بازار به مرور رو به بهبود برود و با بازگشت اعتماد سهامداران شاهد شکل‌گیری یک روند باثبات و نسبتا صعودی در طول ماه‌های آینده باشیم. برای هفته آینده هم وضعیت مثبت را انتظار دارم و احتمالا همراه با نوساناتی بازار به روند صعودی خود ادامه‌دهد.

سهامداران همچنان در لاک احتیاط

مهدی دلبری، تحلیلگر بازار سرمایه نیز گفت: این هفته بعد از خبر‌هایی که در هفته قبل از جلسه شورای‌عالی بورس مبنی‌بر واریز بخشی از منابع بانک‌ها به صندوق تثبیت منتشر شد و همینطور قرار شد خط اعتباری کار گزاری‌ها افزایش پیدا کند، امیدواری نسبت به اینکه منابعی در اختیار نهادها، کارگزار‌ها و صندوق تثبیت قرار می‌گیرد شکل‌گرفت و ظاهرا اولین واریز نیز دیروز بعد از بازار صورت‌گرفت، اما شاهد بودیم که این هفته هم ارزش معاملات کاهش پیدا کرده‌بود و هرچند وضعیت بازار بهبود یافت، اما به هر حال با اولین عرضه‌های سهام انتظار می‌رفت بازار متعادل شود. وی ادامه‌داد: دوشنبه و سه‌شنبه بازار نسبتا منفی بود، اما ارزش معاملات روز گذشته نسبتا خوب و حدود ۴‌هزار میلیارد‌تومان بود ولی بازار در روز‌های هفته بعد بعید است روند مثبت یا منفی قوی بگیرد، مگر اینکه پول‌های بزرگی وارد شود.

فعلا بازار سرمایه از بی‌پولی رنج می‌برد و اخبار بنیادی هم اخبار خوبی نیست و احتمالا گزارش‌های ماهانه که هفته بعد منتشر می‌شود هم گزارش‌ها خوبی نباشند، صنایعی که قطعی برق داشتند شرایط خوبی را ندارند و به احتمال زیاد گزارش‌های مرداد هم در ادامه گزارش‌های تیرماه گزارش‌های جالبی برای صنایع تولیدی نباشد. دلبری افزود: متاسفانه روند بازار هم نشان‌داده که منابع بیشتر نگاه به لاتاری خودرو، سکه طلا و... دارند و همچنان با اخباری که از سایر سرمایه‌گذاری‌ها می‌آید، می‌بینیم که منابع زیادی به سمت سایر بازار‌ها هدایت می‌شود و فعلا در کوتاه‌مدت بازار سرمایه جزو گزینه‌های سرمایه‌گذاری مردم ایران قرار ندارد و باید ببینیم که کابینه به چه شکلی انتخاب می‌شود. این تحلیلگر ادامه‌داد: در نگاه اول انتظارات از کابینه محقق نشد و بازار در لاک احتیاط فرو رفته‌است و امیدواریم در ادامه با اخبار خوبی مانند کاهش قیمت‌گذاری دستوری یا کاهش نرخ بهره و فاصله دلار بازار آزاد و نیما روند مناسبی را در بازار شاهد باشیم و عقب‌ماندگی ۴‌ساله بازار از بقیه فرصت‌های سرمایه‌گذاری جبران شود.

انتظار صعود بازار معقول است

شهیر محمدنیا، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار روز سه‌شنبه در حالی آغاز شد که در روز گذشته شاهد به تعادل رسیدن نسبی بازار بعد از چند روز سبز بودیم و قرمزی بازار امروز دور از ذهن نبود، گفت: هرچند همچنان شاهد تکرار وعده‌های حمایتی از بازار هستیم، اما تاکنون به‌جز موارد معدودی مانند فروش ۲همت از ۵همت اوراق‌تبعی درنظر گرفته نبوده‌ایم. وعده تزریق ۱۰همتی به صندوق تثبیت بازار نیز منتظر تایید نهایی بانک‌مرکزی است. وی ادامه‌داد: منفی‌های روز گذشته را می‌شد از طریق سفارش‌های حمایتی هوشمندی مدیریت و حتی مجددا بازار را سبزپوش کرد که شاهد اقدام موثری در این راستا نبودیم. در هرحال منفی روز گذشته در صورت عدم‌تشدید ریسک سیستماتیک جنگ جای نگرانی ندارد و اساسا نوسانات این روز‌ها بسیار وابسته به تحولات سیاسی و عملی‌شدن اقدامات وعده داده شده‌است، اما چیزی که واضح و مشخص است کاهش فاصله نرخ دلار نیمایی و آزاد به زیر ۲۰‌درصد بعد از مدت‌ها است که سیگنال مثبت بسیار قدرتمندی برای بازار صادر کرده‌است.

این تحلیلگر افزود: همچنین شاهد هستیم که وعده‌های دولت جهت ریل‌گذاری برای تک‌نرخی‌شدن جدی است و شنیده‌ها حاکی از تاسیس اتاق مبادله ارزی توافقی است که می‌تواند کمک بسیاری برای حرکت‌کردن به طرف تک‌نرخی‌شدن نرخ ارز کند و کم‌کم شاهد کاهش دایره صنایعی که ملزم به رعایت قیمت‌گذاری دستوری نرخ ارز هستند، هستیم، لذا با توجه به چند مولفه کلان تاثیرگذار مانند تثبیت نرخ اوراق اخزا و حتی کاهش به زیر ۲۸‌درصد، کاهش نرخ دلار آزاد و نیما، بسته‌های حمایتی از بازار و امید به سیاستگذاری‌های صحیح در دولت جدید و همچنین ارزندگی بازار سهام در قیمت‌های فعلی ابدا جای نگرانی وجود ندارد و انتظار برای صعود بازار انتظاری معقول به‌نظر می‌رسد. البته با این پیش‌فرض که تنش‌های سیاسی تشدید‌نشده و رو به کاهش باشند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده