تاریخ: ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۴۲
بازدید: ۱۷
کد خبر: ۳۵۰۰۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ریزش مشتریان لوب‏‏‌کات بورسی

ریزش مشتریان لوب‏‏‌کات بورسی
‌می‌متالز - معاملات لوب کات سبک در بازار فیزیکی بورس‌ کالای ایران در حالی کاهش ۳۳درصدی را به ثبت رسانده است که قیمت‌های جهانی در مدار نزولی قرار گرفتند و نرخ دلار مبادله‌ای برای یازدهمین هفته متوالی با رشد همراه بود. این دو موضوع موجب شده است تا قیمت پایه لوب کات سبک بدون توجه به دو مولفه، با تغییر خاصی همراه نباشد و مشتریان این محصول نیز به انتظار کاهش قیمت نشسته اند؛ از این‌رو میزان معاملات کاهشی اعلام شد.

به گزارش می‌متالز، شاخص برنت در روز جمعه وارد کانال ۷۷دلار به ازای هر بشکه شد که با کاهش هفتگی قیمت همراه بود که این موضوع تحت‌تاثیر نگرانی‌های بازار‌های نفتی نسبت به تقاضا اتفاق افتاده است. تجدیدنظر‌های نزولی شدید در برآورد مشاغل اضافه‌شده بین ماه مارس ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ نگرانی‌ها را در مورد کندی بالقوه اقتصادی در ایالات‌متحده تقویت کرده است. همچنین داده‌های منتشرشده اخیر چین نشان از اقتصاد نابسامان و کاهش تقاضای نفت از پالایشگاه‌های این کشور دارد، در حالی که آخرین فعالیت‌های تولیدی منطقه یورو نشان دهنده تقاضای ضعیف انرژی است که قیمت‌های نفت را بیشتر تحت فشار قرار داده است. با توجه به کاهش شاخص برنت طی دوهفته اخیر، قیمت‌های پایه جهانی محصولات پتروشیمی و پالایشی نیز در مدار نزولی قرار گرفتند و از این‌رو قیمت نفت‌کوره سولفور بالا نیز با شیب تندتری در مدار افت قیمت قرار گرفت و این موارد موجب شد تا قیمت لوب کات سبک نیز همچون دیگر محصولات پالایشی و پتروشیمی با افت همراه شود و مشتریان به انتظار افت هرچه بیشتر قیمت‌ها نشسته اند؛ بنابراین میزان معاملات طی هفته اخیر نسبت به هفته پیش از آن کاهشی گزارش شد.

کاهش ۳۳ درصدی معاملات لوب کات سبک

بررسی تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی در بازه زمانی ۲۷ تا ۳۱مردادماه نشان می‌دهد این بازار میزبان ۳۶‌هزار تن لوب کات سبک بود که با استقبال ۲۱‌هزار تنی مواجه شد و همه میزان لوب کات‌های مورد تقاضا با میانگین قیمت پایه ۲۲‌هزار و ۶۰۴تومان به ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفتند. میانگین قیمت موزون معاملاتی در بازه مورد بررسی ۲۲‌هزار و ۶۶۴تومان به ازای هر کیلوگرم به ثبت رسید. مقایسه آمار معاملات دو هفته پایانی مردادماه نشان می‌دهد که میزان عرضه و معاملات لوب کات سبک به ترتیب ۵.۵‌درصد و ۳۳‌درصد کاهش یافته است. این در حالی است که قیمت پایه این محصول پالایشی طی دو هفته متوالی بدون تغییر باقی مانده است. با توجه به کاهش نرخ ارز در بازار و همچنین روند نزولی قیمت‌های پایه محصولات پالایشی و پتروشیمی در بازار جهانی پیش‌بینی می‌شود که قیمت این محصول نیز با کاهش جزئی همراه باشد و از این‌رو مشتریان لوب کات سبک در هفته پایانی مردادماه دست از خرید کشیده و به تغییرات قیمت و میزان عرضه‌های هفته‌های آتی چشم دوخته اند.

بررسی رینگ فیزیکی محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی در هفته پایانی مردادماه ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که قیمت پایه لوب کات سبک براساس نوسان نرخ ارز رسمی کشور و بهای این محصول در بازار جهانی تعیین می‌شود. بررسی بازار فیزیکی این محصول طی هفته‌های گذشته نشان می‌دهد که قیمت این محصول در بازار داخلی با افت تدریجی و پیوسته همراه بوده که این موضوع همسو با روند قیمت‌های جهانی رقم خورده است. نرخ دلار در بازار آزاد از ۱۰روز گذشته روند نزولی را در پیش گرفته و در کانال ۵۸‌هزار تومان قرار گرفته است، این در حالی است که نرخ دلار حواله‌ای در بازار مبادله‌ای برای دوازدهمین هفته متوالی افزایش داشته و طی هفته جاری نیز رشد ۰.۹درصدی را به ثبت رساند و به ۴۴‌هزار و ۹۶۶تومان رسید. با این حال قیمت پایه لوب کات سبک طی دو هفته اخیر تغییری نداشته است و بازار‌های جهانی به‌عنوان سرعت گیر قیمتی برای این محصول عمل کرده اند و با مشخص شدن وزیر جدید برنامه‌های آتی این صنعت نیز مشخص خواهد شد.

سقوط آزاد قیمت‌های جهانی

بررسی قیمت پایه محصولات پتروشیمی و پالایشی در بازار جهانی گویای آن است که محصولات روند نزولی را در پیش گرفتند و این افت قیمت‌ها در بازار جهانی تحت‌تاثیر اتفاقات خاورمیانه و حواشی آتش بس در این منطقه رخ داده است. از این‌رو ثبات قیمت لوب کات سبک را می‌توان به وضعیت بازار جهانی نسبت داد. همچنین قیمت پایه فروش لوب کات سبک در سال ۱۴۰۲ براساس نرخ ارز نیمایی ۳۹‌هزار و ۵۰۰تومان بود و در سال ۱۴۰۳ نرخ ارز حواله‌ای در بازار مبادله به ۴۴‌هزار و ۹۶۶تومان رسیده است. از این‌رو نرخ ارز در تعیین قیمت پایه این محصول رشد ۱۲درصدی داشته و این روند افزایشی تاثیر مستقیمی بر قیمت لوب کات سبک گذاشته که به طور کلی در سال‌جاری اتفاق افتاده است.

از طرفی قیمت عرضه لوب کات براساس بهای HSFO ۱۸۰ (نفت‌کوره سولفور بالا) خلیج‌فارس و نرخ ارز نیمایی (نرخ حواله ارز در بازار مبادله) تعیین می‌شود؛ بنابراین پیش‌بینی هرگونه تغییر یک‌باره در نرخ ارز نیمایی یا بهای نفت‌کوره سولفور بالا می‌تواند بر قیمت‌گذاری این محصول تاثیر مستقیم بگذارد. قیمت پایه لوب کات (ماده اولیه تولید روغن پایه) در بورس‌کالای ایران براساس میانگین جهانی نرخ فروش دو هفته قبل HSFO (نفت کوره سولفور بالا) محاسبه می‌شود؛ بنابراین بررسی قیمت نفت کوره سولفور بالا نشان از این دارد که قیمت آن از ۵ماه آوریل که بالاترین قیمت از ابتدای سال میلادی به حساب می‌آید در کانال ۷۴دلار به ازای هر بشکه قرار گرفت و از آن پس در ثبات نسبی قرار داشت و در روز ۵ماه ژوئن به پایین‌ترین قیمت ۶ماه اخیر رسید و کانال ۶۷دلار و ۲۸سنت دلار به ازای هر بشکه را لمس کرد و پس از آن تحت‌تاثیر ادامه تنش در مناطق دارای ذخایر نفتی مجددا مسیر صعودی را در پیش گرفت و در روز ۱۸ژوئن در کانال ۷۱دلار و ۳۰سنت به ازای هر بشکه قرار گرفت و از آن پس قیمت نفت‌کوره سولفور بالا در همین کانال در شرایط ثبات به سر برد تا اینکه در روز ۵ماه اوت با سقوط در کانال ۶۵دلار و ۶۷سنت به ازای هر بشکه قرار گرفت و در ادامه تا روز ۱۲ اوت روند قیمتی صعودی شد، به طوری که کانال ۶۹دلار به ازای هر بشکه نیز به ثبت رسید، اما پس از آن تحت‌تاثیر حواشی مذاکرات آتش بس در منطقه خاورمیانه و تشدید درگیری‌ها در مناطق نفت خیز، قیمت نفت کوره سولفور بالا به‌یک‌باره سقوط کرد، به‌طوری که در روز ۲۱ماه اوت به سطح ۶۵دلار به ازای هر بشکه رسید.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده