تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۴۱
بازدید: ۲۱
کد خبر: ۳۵۰۱۴۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

خاموشی کارخانه سیمان بجنورد؛ دلایل و گلایه‌ها

خاموشی کارخانه سیمان بجنورد؛ دلایل و گلایه‌ها
‌می‌متالز - محدودیت مصرف برق کارخانه سیمان بجنورد و کاهش میزان تولید در این واحد صنعتی، بازار استان خراسان شمالی را با کمبود این محصول روبه رو و سازندگان مسکن را گلایه‌مند کرده است.

به گزارش می‌متالز، کاهش میزان تولید در کارخانه سیمان بجنورد سبب شده تا این محصول در استان کمیاب شود در این میان ضعف نظارت بر بازار مصالح ساختمانی به ویژه سیمان به عنوان پرمصرف‌ترین مصالح در ساخت و ساز‌ها سبب شد تا این محصول از استان خارج شده و از بازار سایر مناطق سردرآورد.

میان هیاهوی کمبود برق، کاهش میزان تولید و افزایش تقاضا، دلالان وارد عرصه شده و سیمان را با قیمت بسیار بیشتر از بازار خراسان شمالی در سایر استان به فروش می‌رسانند تا کمبود این محصول تشدید شود.

برخی سودجویان این محصول را از استان خارج می‌کنند و با ۲ برابر قیمت در استان‌های همجوار به فروش می‌رسانند. هر پاکت سیمان در بازار استان حدود ۷۳۰ هزار ریال است، اما در خارج از استان به ۲ برابر قیمت عرضه می‌شود.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که کارخانه سیمان بجنورد تنها کارخانه خراسان شمالی ظرفیت تولید روزانه ۱۰ هزار تن سیمان دارد که البته این این رقم بیش از نیاز مصرفی روزانه این استان است ولی شرایط این روز‌ها طوری رقم خوره که ساخت و ساز‌ها در استان معطل سیمان مانده است.

با بروز مشکل کمبود سیمان در بازار، برخی از سازندگان اقدام به خرید این محصول بیش از نیاز خود کرده‌اند، این تقاضای کاذب برای سیمان و خرید بیش از نیاز برخی از سازندگان مزید بر علت کمبود در بازار استان شده است.

کارخانه سیمان بجنورد یکی از مهمترین مراکز تولید سیمان در کشور است که با ظرفیت اسمی تولید سالانه یک میلیون و ۷۹۲ هزار تن و۱۲ نوع محصول مختلف از جمله انواع سیمان و پوزولان طبیعی علاوه بر پاسخگویی به نیاز صنعت ساختمان کشور قادر به صادرات محصول به کشور‌های منطقه است.

رضا نقی زاده، رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان بتن آماده خراسان شمالی ناترازی و قطعی برق در یک ماه اخیر را عامل کمبود سیمان در بازار عنوان و می‌گوید که تولید در این واحد‌ها به صورت روز درمیان انجام می‌شود و کار‌ها به ناچار تعطیل شده است.

متاسفانه تماس‌های مکرر خبرنگار ایرنا با مدیران کارخانه سیمان در خصوص دلایل کاهش این محصول در بازار به نتیجه نرسید و مدیران در این خصوص پاسخگو نبودند.

قطع برق و خروج سیمان از استان دلیل کمبود

رییس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی بجنورد نیز در این باره گفت: کمبود سیمان در بازار این شهر و استان سبب بروز مشکلات برای صنعت ساختمان شد.

محمدتقی رشیدی با بیان اینکه کمبود سیمان از اوایل مردادماه جاری در بجنورد ایجاد و از نیمه‌های ماه تشدید شده است اظهار کرد: علت کمبود سیمان در بازار، کاهش میزان عرضه این محصول بوده که به علت کاهش میزان تولید در کارخانه سیمان بجنورد ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: محدودیت مصرف برق در کارخانه سیمان سبب شده تا میزان تولید در این واحد صنعتی به شدت کاهش یابد، از طرفی افزایش میزان تقاضا برای ساخت و ساز سبب شده تا کمبود این محصول بیشتر محسوس شود.

رییس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی بجنورد افزود: نیاز شهر بجنورد به سیمان پاکتی، روزانه یکهزار تن از این محصول است که اکنون تنها ۲۰۰ تن در بازار توزیع می‌شود.

رشیدی با اشاره به افزایش قیمت سیمان از یک ماه گذشته اظهار کرد: هر پاکت سیمان براساس اعلام ستاد تنظیم بازار قیمت ۷۲۰ هزار ریال عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کمبود سیمان در بازار سبب شده تا عده‌ای سودجو این محصول را از استان خارج کنند گفت: اکنون سیمان با قیمت بسیار بیشتر، در بازار‌های غیر رسمی در خارج از استان به فروش می‌رسد و این رشد قیمت سبب وسوسه دلالان خروج سیمان از استان شد.

رییس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی بجنورد افزود: البته میزان خروج سیمان از استان زیاد نیست، اما انتظار می‌رو جلوی این سودجویی گرفته شود.

وی اظهار کرد: توقف یک هفته‌ای صادرات سیمان نیز می‌تواند بخشی از مشکل کمبود سیمان در بازار را برطرف کند.

نظارت ۲۰ تیم بازرسی و تشکیل ۶ پرونده تخلف

کمبود سیمان سبب شده تا مسوولان نظارت‌ها را تشدید کنند، اما به نظر می‌رسد این نظارت‌ها تاکنون کارساز نبوده است و همچنان شاهد فروش خارج از ضوابط سیمان و خروج آن از استان هستیم.

بازار استان به وسیله بازرسان رصد و نظارت می‌شود و مسوولان اعلام کرده‌اند که سیمان توزیع شده در هر شهرستان باید در همان شهرستان مصرف شود و خروج آن به سایر مقاصد تخلف محسوب شده و با آن برخورد می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی در این باره گفت: ۲۰ تیم ویژه گشت بازرسی از مراکز توزیع عمده سیمان بازید می‌کنند و کنترل روزانه سامانه جامع تجارت با هدف کنترل میزان موجودی کالایی و نحوه خرید و فروش کالای موصوف در سطح استان انجام می‌شود.

ناصر فخر موحدی در نشست کارگروه تنظیم بازار استان در خصوص بررسی مشکلات بازار سیمان اظهار کرد: پیگیری‌های مستمر برای تامین نیاز سیمان خراسان شمالی با اولویت خود استان انجام شده است.

وی با بیان اینکه اولویت نخست، تامین سیمان مورد نیاز استان است اضافه کرد: تعامل دوطرفه دولت و تولید کنندگان رشد اقتصادی را به دنبال خواهد داشت و این مهم در خراسان شمالی تحقق یافته است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز با اشاره به نظارت‌ها بر بازار سیمان گفت: ۶ فقره پرونده با موضوع تخلف عرضه خارج از شبکه سیمان برخلاف ضوابط در استان به تعزیرات حکومتی معرفی شد.

مهرداد داودزاده اظهار کرد: نظارت‌ها بر بازار سیمان استان تشدید یافته است و تخلف‌ها در این باره به جد مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، علاوه بر آن، بازرس در کارخانه سیمان مستقر شده و بر نحوه توزیع این محصول مهم نظارت دارد تا از تشدید مشکلات مربوط به کمبود سیمان در بازار استان جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: کمبود سیمان در بازار استان ناشی از محدودیت مصرف برق در کارخانه سیمان بجنورد و کاهش تولید این محصول رخ داده است، البته امید می‌رود به زودی و با برداشته شدن محدودیت مصرف برق برطرف شود.

داودزاده با اشاره به اینکه میزان تولید در کارخانه سیمان بجنورد روزانه ۱۰ هزار تن است گفت: محدودیت میزان مصرف برق در کارخانه سیمان از نیمه تیرماه امسال اعمال شده است و بر این اساس میزان تولید نیز به روزانه چهار هزار تا پنج هزار تن کاهش یافته است.

کارخانه سیمان بجنورد یکی از مهمترین مراکز تولید سیمان در کشور است که با ظرفیت اسمی تولید سالانه یک میلیون و ۷۹۲ هزار تن و ۱۲ نوع محصول مختلف از جمله انواع سیمان و پوزولان طبیعی علاوه بر پاسخگویی به نیاز صنعت ساختمان کشور قادر به صادرات محصول به کشور‌های منطقه است.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان شمالی

عناوین برگزیده