تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۴۶
بازدید: ۲۴
کد خبر: ۳۵۰۱۴۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

انتقال تکنولوژی شرط واردات خودرو است

انتقال تکنولوژی شرط واردات خودرو است
‌می‌متالز - رئیس مرکز نوآوری حمل و نقل وزارت صمت گفت: انتقال فناوری در قبال واردات خودرو در قانون ساماندهی خودرو آمده است.

به گزارش می‌متالز، منوچهر منطقی، رئیس مرکز نوآوری حمل و نقل وزارت صمت در برنامه رادیو اقتصاد گفت: زمانی که خودروساز می‌خواهد محصولی را تهیه کند باید ۷۰ درصد قیمت خودرو را به عنوان نقدینگی داشته باشد تا در اختیار خریدار قرار دهد، این موضوع در تمامی شرایط سال برآورد نمی‌شود بنابراین خودروساز به سمت پیش خرید نمی‌رود. اگر هم پیش خریدی انجام می‌دهند معمولا پیش خرید‌های کوتاه مدت زیر سه ماهه است.

او افزود: وقتی پیش خریدی صورت می‌گیرد این نیاز به حمل و انبارداری دارد و حجم بسیار زیادی را در برمی گیرد، در حال حاضر روش تامین مواد اولیه خودروسازان بصورت همزمان است یعنی همزمان با گرفتن سفارش تولید خودرو سفارش تامین مواد اولیه را هم انجام می‌دهند.

منطقی در ادامه در خصوص اینکه آیا طرف مقابل هم تمایل به پیش‌فروش مواد اولیه دارد یا خیر؟ گفت: برای مثال تامین‌کنندگان ورق‌های فولادی محصول خود را در بورس و به قیمت روز عرضه می‌کنند تا از حداکثر سود هم بهره‌مند شود. در حال حاضر عوامل مربوط به پیش خرید مواد اولیه در داخل با یکدیگر هماهنگی لازم را ندارند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مشکلات مربوط به خودروسازی شامل دو بخش است. بخشی مربوط به خود خودروساز است و بخش دیگر مربوط به مجموعه عواملی که خیلی خودروساز در آن دخالت ندارد بلکه تحت تاثیر این عوامل قرار می‌گیرد.

منطقی افزود: مسائل مربوط به خودروسازی بیشتر به امور مدیریتی مجموعه مثل فرآیند تولید، تامین، بازاریابی و تحویل محصول بر می‌گردد. خودروساز برای تولید خودرو به تامین ارز نیاز دارد که متاسفانه این تامین ارز در دو سال گذشته خیلی دچار فراز و فرود شده است.

رئیس مرکز نوآوری حمل و نقل وزارت صمت گفت: تاخیر در تامین ارز باعث می‌شود خودروساز نتواند به موقع به تعهدات خود عمل کند. در حال حاضر ۵۰ درصد مشکلات صنعت خودروسازی کشور به عوامل بالادستی و ۵۰ درصد به عوامل داخلی خود خودروساز مربوط می‌شود. اگر خودروساز مسائل و مشکلات داخلی خود را رفع کند باعث می‌شود عوامل بالادستی تمایل بیشتری به حل و فصل مشکلات در این حوزه داشته باشند.

او در خصوص واردات خودرو گفت: نخست اینکه قبل از واردات خودرو خدمات پس از فروش خودرو باید در داخل مستقر شود که متاسفانه بعضی وقت‌ها به دلیل عجله‌ای که سیاست‌گذار برای واردات خودرو دارد از این قاعده غفلت می‌کند.

رئیس مرکز نوآوری حمل و نقل وزارت صمت افزود: انتقال فناوری در قبال واردات خودرو در قانون ساماندهی خودرو آمده یعنی اگر کسی بخواهد خودرو وارد کند در قبال واردات باید فناوری خودرو را هم انجام دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده