تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۰۴
بازدید: ۱۵
کد خبر: ۳۵۰۱۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس اتاق ایران و چین:

هماهنگی همتی و فرزین به بهبود شرایط اقتصادی کمک می‌کند

هماهنگی همتی و فرزین به بهبود شرایط اقتصادی کمک می‌کند
‌می‌متالز - وزارت اقتصاد و بانک مرکزی اگر هماهنگی و اختیارات کافی داشته باشند می‌توانند اثرات تحریم و مشکلات اقتصادی را تا حد امکان کاهش دهند.

به گزارش می‌متالز، مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با توجه به انتظارات فعالان اقتصادی از دولت چهاردهم با توجه به مواردی همچون کاهش تورم و نقدینگی و همچنین تداوم کنترل و ثبات بازار ارز اظهار کرد: مشکلات اقتصادی ما موضوع تازه‌ای نیست و از اوایل دهه ۵۰ شمسی و با نفتی شدن اقتصاد آغاز شد که همان زمان نیز شاهد ایجاد تورم دو رقمی بودیم. حال با توجه به این موضوع، اوایل دهه ۹۰ نیز مشکل دیگری به نام تحریم به پیکره اقتصادی ما تحمیل شد و همان تورم قبلی را دو برابر کرد که به نظر من هیچ دلیل و توجیه اقتصادی نداشت.

وی ادامه داد: شاید بتوان برای تورم، کسری بودجه، نرخ بیکاری و رشد نقدینگی و … دلایل مختلف اقتصادی را تعریف کرد، اما زمانی که از اوایل دهه ۹۰ شاهد اعمال تحریم‌ها بودیم دیگر باید از دلایل سیاسی، نظامی و امنیتی صحبت کنیم که معتقدم چاره آن نیز دیپلماسی بین‌المللی است.

حریری افزود: در نتیجه نمی‌توان ادعا کرد وضعیت اقتصادی کشورمان، دستاورد این دولت یا آن دولت و یا این وزیر و آن وزیر است، چراکه تحریم‌های بین‌المللی باعث شد تا مشکلات اقتصادی با هیچکدام از راه حل‌های دولت‌های مختلف از بین نرود. به همین دلیل معتقدم باید بپذیریم که تنها راه خروج ما از بحران‌های اقتصادی، فعال شدن هر چه بهتر و سازنده‌تر دستگاه دیپلماسی است تا بتوان اثرات تحریم‌ها را کاهش داد. مطمئناً راه حل‌های اقتصادی هم می‌توانند در گام بعدی به حل مشکلاتی از قبیل تورم و نقدینگی و کنترل بازار کمک کنند.

وی با تاکید بر اهمیت توان مدیریتی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی و هماهنگی این دو حوزه گفت: به نظر من در آغاز دولت چهاردهم، دو بخش مهم دولت می‌توانند تأثیر بسیاری بر حل مشکلات داشته باشند که آن وزارت اقتصاد و بانک مرکزی است. این دو حوزه بهترین بخش‌هایی هستند که اگر اختیارات کافی برای هماهنگی با سایر نهاد‌ها داشته باشند می‌توانند اثرات تحریم و مشکلات اقتصادی را تا حد امکان کاهش دهند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اظهار امیدواری به هماهنگی و همکاری فرزین و همتی ادامه داد: خوشبختانه همان کاری که محمدرضا فرزین به عنوان رئیس کل بانک مرکزی انجام داده، همان روش‌هایی است که همتی در دوران ریاستش در بانک مرکزی به آن باور داشت و آن را اجرایی کرد. مطمئناً تیمی متشکل از همتی و فرزین با اهداف مشترک در وزارت اقتصاد و بانک مرکزی می‌تواند در جهت کنترل و مدیریت بازار به بهترین شکل فعالیت کند که به واقع باید آن را به فال نیک گرفت.

وی خاطر نشان کرد: فارغ از جناح‌بندی و بحث‌های سیاسی و با شناختی که از توان و برنامه‌های فرزین و همتی دارم، مطمئنم این دو می‌توانند ترکیب خوبی را تشکیل دهند تا شرایط هر چه بیشتر به وضعیت مطلوب نزدیک شود؛ مگر اینکه اتفاق دیگری رخ دهد و فردی در بانک مرکزی قرار گیرد که از هر نظر با وزیر اقتصاد تضاد داشته باشد که مطمئناً در این صورت تنش‌های دیگری، گریبان‌گیر اقتصاد ما خواهد شد.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده