تاریخ: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۴۳
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۴۹۴۸۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازار سرمایه برای سومین روز معاملاتی متوالی سبز ماند

ورق بورس برگشت؟

ورق بورس برگشت؟
‌می‌متاز - بورس بعد از گذشت چند ماه سخت و تحمل ریسک‌های باورنکردنی، از روز چهارشنبه به دلایل متعددی حال بهتری داشت و به واسطه اخبار خوب و قوی، روند مثبتی به خود گرفت و توانست تا حدودی مسیر بهتری را در پیش بگیرد؛ این در حالی است که هنوز پولی به بازار وارد نشده و تنها جو خوش‌بینی، دورشدن سایه جنگ، قیمت‌های بسیار ارزنده حال، بازار را با وجود دامنه‌نوسان ۲‌ درصدی به سمت خرید و مثبت‌شدن پیش‌ برده و باعث‌شده بازار قابل‌قبولی داشته باشیم که این امر نشان می‌دهد نقدینگی وجود دارد، فقط سهامداران در حال‌حاضر اعتماد به سرمایه‌گذاری در این بازار ندارند.

به گزارش می‌متالز، کارشناسان تابلوی معاملاتی را تفسیر می‌کنند.

ارزندگی بازار را سبز کرد

فاطمه حاجعلی، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: بعد از وقوع ریسک‌های متعدد سیاسی، افت قیمت‌ها و بلاتکلیفی و سردرگمی بازار، در اولین روز‌ها و آخرین هفته مرداد بازار پرخبر و متفاوتی را داشتیم که یکی از این اخبار مهم فاصله‌گرفتن سایه جنگ از خاورمیانه بود که همین امر، انگیزه سرمایه‌گذاران را برای خرید بالا برد. دیگر خبر مهم بازار بسته‌های ریز و درشت کمک به بازار سرمایه اعم از تبعی‌ها و تامین مالی از صندوق‌ها و تزریق ۱۰همتی از بانک‌ها و... بود. احتمال تزریق ۱۵همت نقدینگی پرقدرت به بازار تا آخر هفته و انتشار اوراق‌تبعی، افزایش ضریب اعتباری‌ها، افزایش خرید صندوق‌های درآمد ثابت در بازار که احتمالا با صدور یونیت در صندوق توسعه خواهد بود از مهم‌ترین رویداد‌هایی است که قرار است برای کمک به بازار صورت گیرد.

این تحلیلگر بیان کرد: در سوی دیگر تحولات ریز و درشت بنیادی اعم از کنترل نرخ سود در سطح ۲۹-۲۸درصد در نرخ‌های اخزا‌ها و همچنین افزایش چشمگیر نرخ دلار نیما تا سطح ۴۵‌هزار تومان که احتمالا تا اواخر مردادماه به نرخ ۴۵‌هزار و ۶۰۰ تومان برسد و رشد منطقی آن طی این مدت، باعث شد فضای بازار سرمایه اندکی بهتر باشد. همچنین خبر‌های مثبت از اظهارنظر‌های اعضای کابینه در مورد بازار سرمایه از دیگر نکات مثبت و اخبار خوب بازار دیروز بود. هرچند یکی از مهم‌ترین ابعاد ارزندگی بازار یعنی گزارش مالی شرکت‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و قطعی برق بسیاری از شرکت‌ها کمی برای بازار چالش ایجاد خواهد کرد، اما با برنامه ریزی و راهکار مناسب به‌طور قطع این کمبود جبران می‌شود. وی افزود: البته این را هم باید بدانیم که مهم‌ترین عامل اصلی رشد بازار، ارزندگی اکثر سهم‌هاست و این ابزار‌ها فقط بیشتر برای نشان‌دادن این ارزندگی است.

در کنار این موارد می‌توان با تعیین برخی ابزار‌ها برای بازار به‌عنوان ابزار‌های کمکی برای کاهش ریسک بازار استفاده کرد. در همین راستا نیز انتشار گسترده اوراق‌تبعی توسط شرکت‌ها و صندوق‌های تثبیت و توسعه یکی از مهم‌ترین گام‌هایی بوده که آغاز شده و خیال بازار را تاحدودی راحت کرده‌است. لازم به‌ذکر است که این اوراق باید با نرخ کم و البته تضمین نرخ منطقی که کمتر از ۲۷‌درصد نباشد که سهامداران خرد هم بتوانند آن را خریداری کنند، در اختیار بازار قرار گیرد. همچنین اصلاح حد تضمین اعتباری‌ها و کمک‌گرفتن از صندوق‌های درآمد ثابت هم از دیگر راهکار‌هایی است که می‌تواند در کنار موارد بالا به کمک بازار آمده و فضای بهتری را رقم بزند. در مجموع بازار سرمایه و سازمان بورس به‌عنوان نهاد متولی و ناظر باید در این مسیر پیشرو بوده و خیال سهامداران را از بابت اتفاقات و رویداد‌های متعدد راحت کند. 

حاجعلی گفت: یکی از درخواست‌های سهامداران بورسی بالاخص از وزیر اقتصاد این است که سایه شوم نرخ سود سی و چنددرصدی و اختلاف سنگین دلار نیما و آزاد و نرخ‌گذاری دستوری صنایع را هرچه سریع‌تر از سر بازار کم کند و اعتماد ازدست رفته را به بازار برگرداند. دیروز نیز همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد درخصوص رونق اقتصادی و توجه به بازار سرمایه حرف‌های خوبی از جمله قیمت‌گذاری دستوری، موضوع ارز و بازگشت اعتماد سهامداران زد که باعث امیدواری فعالان بازار شد. مجموع این عوامل باعث‌شده تا بازار از این فاز خبر‌های مثبت استفاده‌کرده و شرایط مثبتی داشته‌باشد و اگر نرخ دلار نیما و تحولات اقتصادی شکل قوی‌تر و آشکارتری به خود بگیرند، اطمینان نسبی فعالان بازار برای برگشت و ورود سریع نقدینگی به بازار بیشتر می‌شود.

این تحلیلگر ادامه‌داد: در حال‌حاضر سازمان بورس، بانک‌مرکزی و بانک‌ها باید هرچه سریع‌تر شفاف‌سازی در مورد این لاین اعتباری، نرخ، مدت زمان تسویه، مبلغ و مواردی از این دست را شفاف کنند و در طرف دیگر حقوقی‌های شجاعی داشته باشیم که جرات سرمایه‌گذاری در این شرایط برای نجات فعلی بازار را داشته باشند. بازار سرمایه هم‌اکنون به حقوقی‌های بیشتر، قوی‌تر و شجاع تری نیاز دارد که در بازار فعال‌تر عمل کنند، در این راستا سازمان بورس می‌تواند یک لیست از این دست حقوقی‌ها و شرکت‌ها که رفتار فعالانه تری را طی این مدت داشته‌اند در اختیار بانک‌ها قرار دهد و بانک‌ها نیز با نگاه بهتر و جریان پول قوی تری حساب این حقوقی‌ها را شارژ کنند. وی گفت:، اما موضوع عجیب این روز‌ها لاتاری خودروست و یک زنگ خطر برای اقتصاد است که اگر درمان نشود به‌زودی تبعات سختی را به‌همراه خواهد داشت. سرمایه‌گذاران باید بدانند که همچنان ریسک جنگ روی سر بازار قرار دارد و دیگری موضوع محدودیت دامنه‌نوسان است که احتمالا به‌صورت پلکانی رشد خواهد کرد و هنوز چیزی مشخص نیست و با نگاه کارشناسی و تحلیل اقدام به خرید سهام کنند.

دلایل تداوم رشد

ابراهیم سماوی، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: شاخص‌کل توانست خود را در بالای عدد ۲ میلیون واحد تثبیت کند و در روز گذشته ۷۱‌درصد از نماد‌ها در محدوده‌های مثبت معامله شدند، این نشان‌دهنده این است که اقبال به سمت بازار سرمایه بیش از پیش شده‌است. درخصوص عوامل اثرگذار بر فاصله‌گرفتن بازار از رکود می‌توان به خبر خوبی که برای فولادی‌ها با ارزش بازار بالا مخابره شد، اشاره کرد. بانک‌مرکزی اعلام کرد؛ امکان واردات در ازای صادرات صنایع فلزی فلزات رنگی و سایر شرکت‌های همگروه با نرخ توافقی مجاز است و این خبر باعث ایجاد خوش‌بینی در بازار شد. همچنین حد اعتباری کار گزاری‌ها افزایش پیدا کرد و برای سهام به ۷۵‌درصد رسید و این باعث می‌شود بخش زیادی از فشار فروش‌ها بابت اینکه سهامداران کال مارجین شده‌بودند کمتر شود، اما از همه مهم‌تر روز گذشته وزیر اقتصاد پیشنهادی دولت جدید، آقای همتی که احتمالا راهی باب‌همایون خواهد شد در قسمتی از صحبت‌های خود به بازار سرمایه اشاره کرد و گفت سهامدار بورس باید با اطمینان در بازار فعالیت کند.

وی ادامه‌داد: وزیر احتمالی اقتصاد اعلام کرد؛ همه همت خود را برای رفع مشکلات اقتصادی با حکمرانی درست، کمک نمایندگان و تعامل با مردم به‌کار خواهد گرفت. همچنین در موردبحث حل مشکلات معیشتی و اقتصادی و اصلاح رویه‌های حکمرانی اقتصاد صحبت کرد و به بحث قیمت‌گذاری دستوری هم اشاره کرد و گفت باید با پیش‌بینی‌پذیر‌کردن اقتصاد بازار سهام را به سمبل اعتماد سهامداران تبدیل کنیم تا بدنه اقتصاد بتواند مشارکت مردم را با خود همراه کند و این عوامل باعث خوش‌بینی فعلی در بازار سرمایه شده‌است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده