تاریخ: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۴۶
بازدید: ۱۸
کد خبر: ۳۴۹۴۸۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دومین روز سبزپوشی

دومین روز سبزپوشی
‌می‌متالز - بازار سرمایه فصل تابستان را زیر سایه موج ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک نامساعد آغاز کرد. در این بین بازار سرخ‌پوش در شرایطی روز‌های داغ تابستانی را پشت‌سر می‌گذاشت که اکثر نماد‌های بازار ریزش ۲۰ تا ۳۰ درصدی را تجربه کردند. شاخص اصلی بازار سرمایه با افزایش ارتفاع ۰.۹درصدی همراه شد و در پایان ساعت معاملاتی روز یکشنبه در سطح ۲میلیون و ۳۰هزار واحدی ایستاد. رشد ۱۸ هزار و ۲۰۰ واحدی شاخص کل در حالی محقق شد که شاخص هم‌وزن با رشد ۰.۵۳ درصدی روبه‌رو شد و در سطح ۶۳۸ هزار و ۸۳۰ واحدی قرار گرفت.

به گزارش می‌متالز، در این بین شاخص کل فرابورس نیز که معیار مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۰.۳۲درصد سبزپوش شد و در نهایت در سطح ۲۰هزار و ۷۹۱واحدی کار خود را به اتمام رساند. روز یکشنبه ٤٥٠میلیارد خروج پول از صندوق‌هاى درآمد ثابت رخ داده و ٣٥٠میلیارد ورود پول به بازار روانه شده که می‌توان به فال نیک گرفت. در این میان برترین صنایع صندوق‌هاى اهرمى، خودروها، پالایشی‌ها و کاشی و سرامیک بودند و بیشترین ورود پول به صنعت فلزات اساسى با ٩٠میلیارد بود. در روز‌های گذشته محدوده ۲میلیون واحدى که محدوده تاثیرگذاری برای بازار بوده براى یک روز از دست رفت و سپس با حمایت سازمان بورس و تزریق ١٥همت نقدینگی پرقدرت به بازار، انتشار اوراق تبعى و افزایش ضریب اعتباری محدوده ۲میلیون واحدی پس گرفته شد و سهامداران را امیدوار به رشد بازار کرد.

از دیگر دلایل رشد روز‌های گذشته بازار می‌توان به کم شدن سایه جنگ و ارزندگى سهام و قرار گرفتن بسیارى از سهم‌ها در نقاط حمایتى مهم بلند‌مدتى نیز اشاره کرد. با توجه به ریسک‌هایى که بازار در شرایط فعلی با آنها همچنان مواجه است، به نظر می‌رسد بازار و سهام گوناگون زمان بیشترى را برای جبران افت‌های گذشته نیاز دارند. با این وجود در صورتی که بروز ریسک سیستماتیک افزایش پیدا کند، بازار می‌تواند شرایط متفاوتی را تجربه کند. با مشاهده نمودار شاخص کل، در صورتی که در مردادماه کندل ماهانه بالاى ۲میلیون واحد بسته شود می‌توان انتظار رشد محدود بازار را در شهریور‌ماه و فتح محدوده مقاومتى ۲میلیون و ۱۵۰هزار واحدی داشت.

از طرفی در سه روز اخیر که تزریق نقدینگى شدت گرفته، حقوقى‌ها با خرید‌هایی که انجام دادند از بازار حمایت کردند و سرانه خریدار‌ها در سهم‌ها افزایش داشته است. ارزش معاملات دو روز ابتدایی هفته حدود دوهزار میلیارد دلار بوده که چندان چنگی به دل نمی‌زند. با این وجود در صورت برداشته شدن دامنه نوسان ارزش معاملات افزایش پیدا کند. با این وجود براى خرید سهم مساعد رشد باید موارد مختلفى از جمله نمودار تکنیکال را بررسی کرد. با این وجود امید می‌رود که شرایط بازار سرمایه و تولید صنایع در سال‌های آینده بهبود پیدا کند تا بورس به بازار مولد و اثربخش تبدیل شود.

مریم شمس/ کارشناس بازار سرمایه

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده