تاریخ: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۵۰
بازدید: ۱۸
کد خبر: ۳۴۹۴۶۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در معاملات روز گذشته بازار سهام رقم خورد:

گروه خودرویی همچنان روی مدار صعود

گروه خودرویی همچنان روی مدار صعود
می متالز - در دادوستدهای روز ‌یکشنبه گروه خودرویی نمادهای این صنعت بورسی روند صعودی را طی کردند.شاخص‌کل بورس نیز سبزپوش بود.

به گزارش می‌متالز، بر این اساس نماد‌های ایران‌خودرو، سایپا، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، ایران‌خودرودیزل، گروه بهمن، کرمان‌خودرو و زامیاد مثبت بودند. همچنین روز یکشنبه در گروه خودرویی طی ۴هزار نوبت معاملاتی ۱۹۹ میلیون سهم به ارزش ۶۰ میلیارد تومان موردمعامله قرار گرفت که نسبت‌به روز شنبه با رشد روبه‌رو بود. ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز شنبه بالغ‌بر ۲۰۰ هزارمیلیارد تومان شد.

ادامه روند مثبت بورس

روز یکشنبه و در جریان معاملات بازار سهام شاخص‌ کل بورس با رشد ۱۸.۲۰۱ واحدی در محدوده ۲ میلیون و ۳۰ هزار واحد قرار گرفت. شاخص‌کل هم‌وزن نیز افزایش با ۱۸.۲۰۱ واحدی در محدوده ۶۳۸ هزار واحد ایستاد. در این بازار نیز ۹.۵ میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۵.۲ هزار میلیارد تومان معامله شد. شاخص فرابورس نیز با رشد ۶۵واحدی در محدوده ۲۰ هزار واحد قرار گرفت.

در فرابورس نیز ۳.۴میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۷هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. کارشناسان بازار سهام معتقدند وضعیت نامطلوب بازار‌های جهانی، تنش‌های منطقه‌ای، ناترازی مصرف برق و قطعی برق صنایع و شرکت‌ها در تابستان، ابلاغیه‌ها و قوانین ناگهانی، کاهش سودآوری شرکت‌های بورسی و فراخوان ثبت‌نام ایران‌خودرو دلایل اصلاح پنج‌هفته‌ای بازار سرمایه است.

حال با حمایت بانک مرکزی از بازار سهام، افزایش محدود دامنه نوسان قیمتی و بیمه سبد‌های سهام، تغییراتی را در روند معاملات سهامی شاهد هستیم. ازسوی‌دیگر بازار سهام از روز چهارشنبه هفته گذشته به لطف استمرار حمایت سیاستگزار از سهام صعودی شده است.

شاخص طی معاملات روز‌های گذشته، مجددا به کانال دو میلیون واحد سرک کشید تا برای سومین‌بار از اردیبهشت سال گذشته کانال مذکور را لمس کند به اعتقاد فعالان بورسی، این بار شرایط بازار و شاخص نسبت‌به دو دفعه قبل متفاوت است. نخست آنکه بر خلاف دفعات پیش، P/E بازار زیر ۶ واحد است.

در میان صنایع بازار نماد‌هایی با P/E آینده‌نگر زیر ۳واحد دیده می‌شود.

دوم آن که همزمان با روی کار آمدن دولت جدید، دلار نیما در مسیر افزایشی حرکت کرده است.

سومین مورد هم به مباحث مرتبط با نرخ بهره باز می‌گردد.

برخلاف آبان سال گذشته، انتظارات کاهشی در خصوص نرخ بهره شکل گرفته است. این موضوع مسیر بازار سهام را به شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. هرچند تصمیمات سیاست‌گذار می‌تواند در این مقطع کارساز باشد، اما یکی از موضوعات مهم در این میان چراغ سبز بانک مرکزی به ارز تک‌نرخی است.

منبع: اخبار خودرو (دنیای خودرو)

عناوین برگزیده