تاریخ: ۱۰ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۲۲
بازدید: ۲۵
کد خبر: ۳۴۴۶۶۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در معاملات روز گذشته بازار سهام رقم خورد:

مسیر متفاوت «ایران‌خودرو» از «سایپا»

‌می‌متالز - در دادوستد‌های روز شنبه بازار سهام، نماد‌های خودرویی راه خود را از هم جدا کردند، به‌طوری‌که نماد‌های ایران‌خودرو، ایران‌خودرودیزل، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، زامیاد، پارس‌خودرو منفی خوردند، اما نماد‌های سایپا، گروه بهمن، بهمن‌دیزل و کرمان‌خودرو مثبت شدند. این درحالی است که شاخص کل بورس نیز مثبت شد.

به گزارش می‌متالز، همچنین روز شنبه در گروه خودرویی طی ۲۰هزار نوبت معاملاتی ۶۶۲ میلیون سهم به ارزش ۲۰۴میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت که نسبت‌به روز چهارشنبه با رشد روبه‌رو بود. ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز شنبه بالغ بر ۲۳۷ هزار میلیارد تومان شد.

بورس مثبت ماند

روز شنبه و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص کل بورس با رشد ۱۰.۸۹۲واحدی در محدوده دومیلیون و ۹۶هزار واحد قرار گرفت. شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش ۵.۳۹۸ واحدی در محدوده ۶۷۸ هزار واحد ایستاد. در این بازار هم ۷.۴ میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۵.۹ هزار میلیارد تومان معامله شد. شاخص فرابورس نیز با رشد ۱۴۱واحدی در محدوده ۲۲هزار واحد قرار گرفت.

در فرابورس نیز ۳.۹ میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۶.۵هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. البته بورس در هفته ابتدایی تیرماه روندی صعودی به خود گرفت و توانست به سه هفته نزولی پایان دهد.

باتوجه به اطلاعیه قبلی سازمان بورس، روز گذشته دامنه نوسان به مثبت‌/منفی ۶درصد بازگشت و محدودیت دامنه نوسان که پس از شهادت آیت‌اله رئیسی در بورس ایجاد شده بود، برداشته شد.

با بررسی روند معاملات روز‌های اخیر، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات، بورس تهران هفته دوم تیرماه را نیز مشابه هفته‌های قبل با سطح مقاومتی ۲میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی شاخص‌کل و سطح حمایتی ۶۷۰ هزار واحدی شاخص هم‌وزن آغاز کرد. بازار سهام خردادماه و هفته اول تیرماه را با محدودیت ۲درصدی دامنه نوسان پشت سر گذاشت و رکود معاملاتی تشدید شد.

این درحالی است که کارشناسان اقتصادی بازگشت اعتماد به بازار، شفاف‌سازی سیاست‌های پولی و مالی، پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد، مشارکت بخش‌خصوصی در اقتصاد، جلوگیری از تصمیمات ناگهانی و خلق‌الساعه و فرهنگ‌سازی را ازجمله راهکار‌های رونق بورس قلمداد می‌کنند.

در همین راستا، برای جهش تولید و مشارکت مردم در تولید باید اعتماد ازدست‌رفته مردم به بورس بازگردد، چراکه برخی تصمیمات ناگهانی و خلق‌الساعه موجب شد در سال ۹۹ و بعد از آن بسیاری از سهامداران آسیب دیده و نسبت به بازار سرمایه بی‌اعتماد شوند.

منبع: اخبار خودرو (دنیای خودرو)

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد