تاریخ: ۱۰ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۵۷
بازدید: ۲۸
کد خبر: ۳۴۴۶۷۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دامنه نوسان ۶ درصدی شد

شنبه پرهیاهوی بورس

‌می‌متالز - در نخستین روز از هفته، رشد نماگر‌های سهامی ادامه‌دار بود و هر سه شاخص اصلی بازار در دامنه سبز کار خود را به اتمام رساندند. یکی از مهم‌ترین اتفاقات روز گذشته بورس تهران، افزایش دامنه‌نوسان بود که سبب شد بازار پس از قریب به ۴۰ روز از بند دامنه‌نوسان محدود ۲درصدی رهایی یابد. در روز گذشته، دامنه‌نوسان سهام، از مثبت و منفی ۲‌ درصد به ۶‌ درصد و دامنه‌نوسان صندوق‌ها نیز به ۱۰‌ درصد افزایش پیدا کرد.

بازار از دریچه آمار

به گزارش می‌متالز، در جریان معاملات روز گذشته بورس تهران، شاخص‌کل با رشد ۰.۵۲‌درصدی همراه شد. شتاب تقاضا در نماد‌های کوچک نیز سبب شد تا شاخص هموزن با رشد ۰.۸‌درصدی مواجه شود. در فرابورس نیز شاخص‌کل این بازار با رشد ۰.۶۳‌درصدی همراه شد. ارزش معاملات خرد بازار نیز که شامل سهام و حق‌تقدم می‌شود، رقم ۲‌هزار و ۲۲۴‌میلیارد‌تومان را ثبت کرد. همچنین در روز گذشته، ۷۵‌میلیارد‌تومان پول حقیقی نیز از بازار خارج شد.

همچنان در بند انتخابات

در روز گذشته، نتیجه نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری نیز مشخص شد و مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به دور دوم انتخابات راه‌یافتند. جمعه، پانزدهم تیرماه مجددا انتخابات برگزار خواهد شد و این دفعه، به‌طور قطعی پیروز نهایی نبرد پزشکیان و جلیلی راهی پاستور خواهد شد تا همراه تیمش، حداقل برای چهارسال به پیکار با مسائل اقتصادی کشور بپردازد. طبیعتا با توجه به این موضوع، بازار همچنان در بند ابهامات خواهد بود تا بعد از مشخص شدن تکلیف صندلی ریاست‌جمهوری، مسیر آتی خود را انتخاب کند.

تاثیر مثبت افزایش دامنه‌نوسان

طبیعتا افزایش دامنه‌نوسان سبب خواهد شد بازار از بند این محدودیت رهایی یابد و ارزش معاملات بازار با رشد قابل‌توجهی همراه شود. در یک ماه اخیر، کاهش دامنه‌نوسان سبب‌شده بود تا ارزش معاملات بازار با کاهش معناداری مواجه شود و این موضوع، نقدشوندگی بازار را نیز تحت‌تاثیر قرارداده بود. از سوی دیگر، وقتی سازمان بورس بعد از سقوط بالگرد رئیس‌جمهور تصمیم گرفت دامنه‌نوسان را با کاهش همراه کند، این پیام به بازار مخابره شد که بازار تقریبا در شرایط بحرانی و اضطراری قرار دارد و این موضوع منجر به سرخ‌پوشی سهام و کاهش ارتفاع نماگر‌ها شد، اما تداوم دامنه‌نوسان محدود در دورانی که بازار شاهد فعالیت‌های انتخاباتی بود، این تفکر را نزد اهالی بازار سهام جا انداخت که از نظر سیاستگذار بازار همچنان در شرایط خطیری قرار دارد. این اقدام مانع از روانه‌شدن جریان نقدینگی به سمت تالار شیشه‌ای شد و نهایتا افت قیمت‌ها و رکود معاملاتی، ارمغان این یک ماه در بازار سهام بود.

شکاف دلار نیمایی و آزاد

در روز گذشته دلار نیمایی با افزایش همراه شد و به کانال ۴۳‌هزار‌تومان رسید. رشد قطره چکانی دلار نیمایی در ماه‌های اخیر، همواره محل بحث بوده و سیاستگذار در ماه‌های اخیر هیچ‌گاه اجازه تغییر قابل‌توجه به این نرخ را نداده است. طبیعتا عدم‌رشد معنادار این نرخ در سالی که شعار آن «جهش تولید با مشارکت مردم» است، در این وضعیت اقتصادی، صدمه‌های جبران ناپذیری به بازار سرمایه و اقتصاد می‌زند.

بار‌ها تمام تحلیلگران اقتصادی و بازار سرمایه به هدایت نقدینگی به بخش واقعی اقتصاد اشاره کرده‌اند؛ اما این پول به طور مستقیم در جیب رانت خواران و کسانی می‌رود که هیچ نقشی در رونق اقتصاد و تولید ندارند و چوب این سیاست اشتباه را سهامداران و دلسوزان کشور می‌خورند که حتی در ازای حمایت از شرکت‌های حاضر در بورس و سرمایه‌گذاری در بخش واقعی اقتصاد، از همان سود اندک هم بهره‌مند نمی‌شوند و در اعتراض به این رویه محکوم به زیاده خواهی، سفته بازی، عامل فساد و تورم و هزاران وصله دیگر می‌شوند، حال اینکه در شرکت‌های تولیدی مواد اولیه یا به‌طور کلی تمام هزینه‌ها با دلار آزاد تامین می‌شود، ولی فروش آنها دستوری یا با قیمتی بسیار پایین است که چیزی جز زیان برای شرکت‌ها ندارد که نمونه‌های آن را در صورت‌های مالی منتشرشده در کدال می‌بینیم. حتی کار به‌جایی رسیده‌است که خوراک برخی از شرکت‌ها به‌گونه‌ای محاسبه‌شده که شرکت‌های بزرگ پتروشیمی زیانده شده‌اند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد