تاریخ: ۱۰ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۵۵
بازدید: ۱۸
کد خبر: ۳۴۴۶۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

چرا دامنه نوسان یکسان برای بازار‌ها در نظر گرفته شد؟

‌می‌متالز - مدیر نظارت بر بورس‌ها گفت: اگر شرایط بازار اجازه دهد و بحث رتبه‌بندی به درستی اجرا شود می‌توانیم دامنه نوسان متفاوتی را در بازار داشته باشیم.

به گزارش می‌متالز، قادر معصومی‌خانقاه مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اگر مصوبات قبلی هیأت مدیره سازمان بورس در خصوص رتبه‌بندی ناشران و مصوبات هیأت مدیره بورس تهران و فرابورس در خصوص جابجایی نماد‌ها در بازار‌های بورس و فرابورس به صورت کامل انجام شود و نماد‌های حاضر در یک بازار با معیار‌های مندرج مقررات مذکور بررسی شوند، امکان بررسی تغییر دامنه نوسان قیمت هر بازار بر اساس شرایط آن بازار وجود دارد.

این مقام مسوول افزود:، اما در حال حاضر به دلیل عدم اجرای کامل مقررات مطرح شده تصمیم هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تعیین دامنه نوسان قیمت یکسان برای تمام بازار‌ها (به جزء بازار پایه و توافقی) بود.

او در خصوص چرایی عدم اجرایی مصوبه مطرح شده هم اظهار کرد: به سبب شرایط حاکم در بازار و عدم اجرای کامل این مصوبات ما تصمیم گرفتیم دامنه نوسان یکدست در بازار باشد، اما این مصوبات همچنان باقی است و اگر شرایط بازار اجازه دهد و بحث رتبه‌بندی به‌درستی اجرای شود می‌توانیم دامنه نوسان متفاوت در بازار داشته باشیم.

گفتنی است، طبق مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، از روز گذشته (شنبه ۰۹ تیرماه) دامنه نوسان قیمت در کلیه نماد‌های معاملاتی (سهام و حق تقدم (به استثنای بازار پایه و توافقی)) در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس به ۶ درصد و دامنه نوسان قیمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی و مختلط قابل معامله در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس نیز به مثبت و منفی ۱۰ تغییر کرد.

همچنین دامنه نوسان روزانه سهام در تابلو زرد بازار پایه مثبت و منفی ۳ درصد، تابلو نارنجی بازار پایه مثبت و منفی ۲ درصد و تابلو قرمز بازار پایه مثبت و منفی ۱ درصد است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده