تاریخ: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۴۰
بازدید: ۱۹
کد خبر: ۳۴۹۴۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رشد قدرتمند هفتگی بورس‌های جهانی

رهایی بازار‌های سهام از فاز ترس

رهایی بازار‌های سهام از فاز ترس
‌می‌متالز - بورس‌های جهانی هفته گذشته شاهد رشد قدرتمند شاخص‌های سهام بودند و بهترین هفته خود از ماه نوامبر را تجربه کردند. این اتفاق به‌دنبال آرام‌گرفتن شاخص نوسانات و همچنین فروکش‌کردن هراس سرمایه‌گذاران نسبت به احتمال ورود اقتصاد آمریکا به رکود، رخ‌داد. براساس گزارش فایننشال تایمز، پس از انتشار داده‌های اقتصادی ایالات‌متحده که حاکی از تقویت اعتماد مصرف‌کننده و روند نزولی تورم بود، بازار‌های سهام توانستند ریزش سهمگین ابتدای ماه‌جاری را پشت‌سر گذاشته و بازگشت پردامنه‌ای را به نمایش بگذارند.

به گزارش می‌متالز، در وال استریت، نماگر‌های سهام بزرگ‌ترین رشد هفتگی خود در سال‌جاری را تجربه کردند. شاخص معیار S&P ۵۰۰ موفق شد روند نزولی چهار هفته‌ای خود را شکسته و هفته را با صعود چشمگیر ۳.۹‌درصدی به پایان برساند و قوی‌ترین عملکرد خود از ماه نوامبر را ثبت کند. شاخص میانگین صنعتی داوجونز و شاخص نزدک‌کامپوزیت نیز به ترتیب ۲.۷‌درصد و ۵‌درصد افزایش‌یافتند. رشد هفته گذشته، شاخص داوجونز که به‌عنوان معیار سهم‌های مرغوب شناخته می‌شود را در فاصله تنها ۲‌درصدی از اوج تاریخی خود که ماه قبل لمس شد، قرارداد.

به گفته یک استراتژیست ارشد، «بیم و هراس از بازار رخت بسته است.» او توضیح می‌دهد که اگرچه داده‌ها حاکی از کند‌شدن رشد اقتصادی آمریکا است، اما این اتفاق پس از گذشت دو سال از ورود سیاست پولی به چرخه افزایش نرخ بهره، قابل‌انتظار بوده و شوک جدیدی به بازار وارد نمی‌کند. بازار سهام ژاپن نیز که شاهد سنگین‌ترین عرضه سهام در ابتدای ماه اوت بود، روز شنبه ۳‌درصد جهش یافت و رشد هفتگی خود را به ۷.۹‌درصد رساند. در همین حال، شاخص استاکس‌اروپا۶۰۰ به‌عنوان نماگر معیار بورس‌های اصلی قاره‌سبز، روز جمعه ۲.۴‌درصد بالاتر از ارتفاع خود در ابتدای هفته ایستاد. شاخص سهام بازار‌های توسعه یافته جهان معروف به MSCI نیز بهترین هفته خود از اوایل نوامبر را سپری کرد و به‌خوبی تلاطم‌های اخیر ناشی از هراس ایجادشده درباره احتمال رکود در آمریکا و نوسانات بازار‌های ارز را به فراموشی سپرد.

نگاه سرمایه‌گذاران به جکسون‌هول

اکنون نگاه سرمایه‌گذاران به جلسه هفته آینده مقامات بانک‌ مرکزی آمریکا در جکسون‌هول معطوف است، چراکه فعالان بازار‌های مالی انتظار دارند در این نشست سرنخ‌هایی از مسیر نرخ بهره در ماه‌های آینده مشاهده شود. معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند که فدرال‌رزرو در نشست سپتامبر خود، هزینه استقراض را از اوج ۲۳‌ساله آن کاهش دهد. به گفته یکی از مقامات شرکت تامین سرمایه BMO کانادا، بازار انتظار دارد جرمی پاول، رئیس بانک‌مرکزی آمریکا در نشست جکسون‌هول به‌طور واضح سیگنال کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر را صادر کند و چشم انداز روشن تری از گام‌های پیش رو در مسیر تعدیل سیاست پولی ترسیم کند. بازگشت قدرتمند بازار‌های سهام جهانی طی هفته گذشته به‌دنبال انتشار داده‌هایی صورت‌گرفت که حاکی از وضعیت بهتر از انتظار اقتصاد آمریکا بودند.

داده‌های مربوط به تورم که روز چهارشنبه منتشر شد، نشان‌داد که رشد سالانه شاخص قیمت مصرف‌کننده برای اولین‌بار از مارس ۲۰۲۱ به زیر ۳‌درصد تنزل یافته‌است. از طرف دیگر، گزارش قوی رشد خرده فروشی در ایالات‌متحده و ثبت کمتر از انتظار درخواست مزایای بیکاری در این کشور، منجر به تقویت اعتماد مصرف‌کنندگان شد. در عین حال، شاخص نوسانات VIX که به «سنجه‌ترس» وال استریت معروف است، به سطح کم خطر زیر ۱۵ واحد افت کرده‌است، درحالی‌که این شاخص در اوج عرضه سهام در بازار‌های جهانی به بالای ۶۵ واحد جهش پیدا کرده‌بود.

به گفته استراتژیست ارشد شرکت سرمایه‌گذاری بلک راک، «حرکات سرمایه‌گذاران طی چند هفته گذشته نشان می‌دهد که چگونه ممکن است روایت‌های بازار به‌دنبال انتشار هر داده جدیدی تغییر شکل دهد.» او معتقد است که این شرایط، فضا را برای نوسانات بیشتر در آینده مستعد می‌کند. خبر گزاری رویترز نیز در گزارش خود به «چرخش شدید» فضای بازار‌های سهام در هفته گذشته اشاره‌کرده و آن را به انتشار داده‌هایی نسبت می‌دهد که حاکی از تعدیل تورم و استحکام خرده فروشی در آمریکا هستند. این شرایط باعث شده‌است که روایت بازار از نگرانی در مورد احتمال وقوع رکود (که به‌دنبال انتشار داده‌های ضعیف درباره بازار کار آمریکا در اوایل ماه اوت رخ‌داد) به سمت خوش‌بینی نسبت به تداوم رشد اقتصادی تغییر‌جهت دهد. کاهش نسبی تورم همچنین انتظارات نسبت به تعدیل نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو در ماه سپتامبر را تقویت کرده‌است.

استراتژیست موسسه سرمایه‌گذاری ولز فارگو معتقد است که بازار سهام واکنش خود را براساس این فرض تنظیم کرده‌است که اگرچه رشد اقتصادی کند شده، اما احتمال وقوع رکود پایین است؛ این در حالی است که برآورد‌ها در مورد وضعیت سودآوری شرکت‌ها نیز بهبود یافته‌است. این کارشناس تاکید می‌کند؛ «رشد اقتصادی ملایم همراه با تعدیل نرخ تورم، فضای خوبی برای سهام و اوراق ایجاد می‌کند.»

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده