تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۴۸
بازدید: ۲۲
کد خبر: ۳۵۰۲۴۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سنگ آهن و آلومینیوم به کمک بحرین می‌آیند

سنگ آهن و آلومینیوم به کمک بحرین می‌آیند
‌می‌متالز - صادرات مجدد غیرنفتی بحرین افزایش قابل توجه ۲۲ درصدی را تجربه کرد و در مقایسه با ۵۰ میلیون دینار بحرین در جولای ۲۰۲۳، در جولای ۲۰۲۴ به ۶۱ میلیون دینار رسید. چین به عنوان شریک اصلی واردات ظاهر شد و ۷۳ میلیون دینار بحرین (۱۶ درصد) به سبد واردات بحرین کمک کرد.

به گزارش می‌متالز، گزارش جدید اکونومی‌میدل‌ایست حاکی از آن است که صادرات غیرنفتی بحرین با منشأ ملی، روند مثبتی را تجربه کرد و با افزایش چهار درصدی به ۳۳۷ میلیون دینار بحرین (۸۹۴٫۳۱ میلیون دلار) در ژوئیه ۲۰۲۴ رسید. این رقم در جولای ۲۰۲۳، ۳۲۳ میلیون دینار بحرین بود.

اداره اطلاعات و دولت الکترونیک (iGA) گزارش تجارت خارجی ژوئیه ۲۰۲۴ خود را منتشر کرد که یک مرور کلی از عملکرد تجاری بحرین ارائه می‌دهد. بر اساس این گزارش، ۱۰ مقصد برتر صادراتی، ۶۸ درصد از ارزش کل صادرات را به خود اختصاص داده‌اند.

عربستان سعودی با ۶۱ میلیون دینار بحرین (۱۸ درصد) در صدر فهرست مقاصد صادراتی قرار دارد. ایالات متحده آمریکا با ۲۸ میلیون دینار بحرین (هشت درصد) در رتبه دوم قرار گرفت و پس از آن امارات با ۲۵ میلیون دینار بحرین (هفت درصد) رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

«سنگ آهن آگلومره و کنسانتره آلیاژی» به عنوان برترین محصول صادراتی با ارزش ۸۳ میلیون دینار بحرین (۲۵ درصد) ظاهر شد. آلیاژ‌های آلومینیوم کار نشده با ۷۷ میلیون دینار بحرین (۲۳ درصد) و آلومینیوم کار نشده با ۱۸ میلیون دینار بحرین (پنج درصد) جایگاه سوم را به خود اختصاص دادند.

چین در صدر شرکای وارداتی

واردات غیرنفتی در جولای ۲۰۲۴ شاهد افزایش پنج درصدی بود و به ۴۶۴ میلیون دینار بحرین در مقایسه با ۴۴۱ میلیون دینار بحرین در ماه مشابه سال ۲۰۲۳ رسید. ۱۰ منطقه اصلی واردات، ۷۰ درصد از ارزش کل واردات را به خود اختصاص داده‌اند.

چین به عنوان شریک وارداتی پیشرو ظاهر شد و ۷۳ میلیون دینار بحرین (۱۶ درصد) به سبد واردات بحرین کمک کرد. استرالیا با ۶۵ میلیون دینار بحرین (۱۴ درصد) چین را دنبال می‌کند و برزیل با ۳۷ میلیون دینار بحرین (هشت درصد) جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.

سایر انواع اکسید آلومینیوم با ارزش ۶۶ میلیون دینار بحرین (۱۴ درصد) به عنوان پرواردات‌ترین محصول ظاهر شد. سنگ معدن و کنسانتره آهن غیرآگلومره با ۴۲ میلیون دینار بحرین (۹ درصد) پس از آن قرار گرفت و خودرو‌های شخصی با ۱۴ میلیون دینار بحرین (سه درصد) جایگاه سوم را به خود اختصاص دادند.

شتاب صادرات مجدد

صادرات مجدد (Re-export) غیرنفتی افزایش قابل توجه ۲۲ درصدی را تجربه کرد و در مقایسه با ۵۰ میلیون دینار بحرین در ژوئیه ۲۰۲۳، در ژوئیه ۲۰۲۴ به ۶۱ میلیون دینار بحرین رسید. ۱۰ مقصد اصلی صادرات مجدد، ۸۴ درصد از کل ارزش صادرات مجدد را به خود اختصاص دادند.

امارات متحده عربی با ۲۱ میلیون دینار بحرین (۳۴ درصد) به عنوان مقصد اصلی صادرات مجدد بود و پس از آن پادشاهی عربستان سعودی با ۱۸ میلیون دینار بحرین (۳۰ درصد) و آلمان با سه میلیون دینار بحرین (پنج درصد) قرار گرفتند.

علاوه بر این، «خودرو‌های شخصی» به عنوان برترین محصول صادرات مجدد با ارزش ۹ میلیون دینار بحرین (۱۵ درصد) ظاهر شدند. شمش طلا با ۶ میلیون دینار بحرین (۱۰ درصد) و گوشی‌های هوشمند با سه میلیون دینار بحرین (پنج درصد) جایگاه دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.

تراز تجاری که منعکس‌کننده اختلاف بین صادرات و واردات است، در ژوئیه ۲۰۲۴ کسری ۶۶ میلیون دینار بحرین را نشان داد که اندکی کمتر از کسری ۶۸ میلیون دیناری ثبت‌شده در جولای ۲۰۲۳ است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده
مولد جدید تورم اجاره/ واکنش منفی بازار معاملات اجاره خانه در کشور به «سقف دولتی تغییر اجاره بها» باعث جهش اجاره بها در میانه تابستان شد/ تیم اقتصادی دولت پزشکیان، «سیاست‌های مهار تورم مسکن» را جایگزین «مصوبات تورم ساز بازار مسکن» می‌کند؟
چرا «رشد ماهانه اجاره‌بها» در مرداد به قله ۱۴۰۳ رسید؟

مولد جدید تورم اجاره/ واکنش منفی بازار معاملات اجاره خانه در کشور به «سقف دولتی تغییر اجاره بها» باعث جهش اجاره بها در میانه تابستان شد/ تیم اقتصادی دولت پزشکیان، «سیاست‌های مهار تورم مسکن» را جایگزین «مصوبات تورم ساز بازار مسکن» می‌کند؟