تاریخ: ۰۱ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۳۶
بازدید: ۵۲
کد خبر: ۳۴۹۸۱۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

برنامه‌های طلایی گل‌گهر در سیستان و بلوچستان

برنامه‌های طلایی گل‌گهر در سیستان و بلوچستان
‌می‌متالز - گل‌گهر با برنده شدن در مزایده معدن طلای سیاه جنگل در استان سیستان و بلوچستان از دو سال دیگر در میان تولیدکنندگان طلای کشور قرار می‌گیرد. در واقع گل‌گهر در مسیر طلایی شدن قرار گرفته است که علاوه بر افزایش درآمدها، می‌تواند توسعه اجتماعی در این منطقه را به همراه داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، چابکی یک واحد تولیدی نیازمند توسعه سبد محصولات و گسترش مشتریان و بازار‌های داخلی و صادراتی است. در حوزه معدن و صنایع معدنی در گام اول تکمیل زنجیره ارزش، و در گام بعدی تولید محصولاتی در گرید‌های مختلف و نزدیک به گرید‌های جهانی را در برنامه‌های خود قرار می‌دهند.

نگاهی به فعالیت شرکت‌ها به ویژه در حوزه معدن و صنایع معدنی نشان می‌دهد، این مجموعه‌ها به دنبال تغییرات روز و ورود به حوزه‌هایی هستند که علاوه بر پویایی شرکت خود، میزان سوددهی و درآمدزایی را افزایش دهند.

در واقع نگاهی به روز و کارشناسی شده رمز موفقیت یک شرکت یا واحد صنعتی تلقی می‌شود که امروز در بین مدیران مجموعه‌های معدنی و صنعتی رو به افزایش است. شاید بتوان این افزایش را نوعی رقابت مثبت تلقی کرد که باعث شده توسعه در سال‌های اخیر در بخش معدن سرعت بگیرد.

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر درست در میان چنین شرکت‌هایی قرار گرفته است و با استقرار این نگاه در بین مدیران خود به دنبال حضور در میان ۵۰ شرکت برتر معدنی جهان در چشم‌اندازی است که آن را ترسیم کرده است.

توسعه فعالیت‌ها از حلقه ابتدایی یعنی اکتشاف تا تولید محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر از مهم‌ترین سیاست‌های این مجموعه محسوب می‌شود که حالا با ورود به دیگر عرصه‌های معدنی تلاش می‌کند تا عمق فعالیت‌های خود را در این حوزه افزایش داده و از دیگر ظرفیت‌های معدنی کشور بهره‌برداری کند. 

گل‌گهر پس از حضور در کنسرسیوم مسی «جانجا» حالا به سراغ ظرفیت‌های طلایی استان سیستان و بلوچستان رفته است. تصمیمات مدیران کگل حاکی از آن است که این مجموعه فعالیت‌های خود را محدود به حوزه سنگ آهن و فولاد نکرده است و پس از تکمیل زنجیره ارزش در این حوزه به دنبال حضور در حوزه‌های جذابی همچون مس و طلا رفته است.

معدن سیاه جنگل یکی از پهنه‌هایی است که در سه سال اخیر کشف شده و در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. گل‌گهر برنده مزایده استحصال از این معدن شده و قرار است تا دو سال آینده به تولید طلا برسد. 

بر اساس آمار‌های منتشر شده این معدن دارای ذخیره ۴.۵ تنی طلا است و شاید شانس گل‌گهر در ادامه این حضور طلایی‌تر از امروز باشد، زیرا این استان روی کمربند ارومیه ــ دختر، قرار گرفته که یکی از محور‌های طلا و مس کشور است. درنتیجه می‌توان پیش بینی کرد در ادامه اکتشافات تکمیلی میزان ذخایر شناسایی شده افزایش پیدا کند.

اما حضور در این حوزه چه اهمیتی برای مجموعه گل‌گهر به همراه دارد؟

اصلی‌ترین پاسخ به این سوال را باید در روند قیمت‌های جهانی مشاهده کرد. قیمت‌های جهانی طلا به عنوان فلز گرانبها رو به افزایش است و برخی کشور‌ها به دنبال افزایش ذخایر طلای خود هستند. حتی این روند رو به افزایش می‌تواند در نتیجه انتخابات در آمریکا با افزایش بیشتری همراه شود. 

در واقع نگاه بلندمدت برای توسعه فعالیت‌های معدنی و همچنین نگاه به بازار‌های جهانی باعث شد تا گل‌گهر وارد این حوزه شود. سالانه ۹.۸ تن طلا در کشور تولید می‌شود که هدف‌گذاری و چشم‌انداز آن برای سال ١۴٠٩ تولید ۲۵ تن است. حالا در دو سال آینده با بهره‌برداری از معدن سیاه جنگل، گل‌گهر نیز یکی از تولیدکنندگان این حوزه خواهد شد. 

با توجه به نگاه حاکم در این مجموعه و همچنین سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیق و توسعه و تامین ماشین‌آلات می‌توان گفت حضور در حوزه‌های دیگر همچون طلا برای این مجموعه کار سختی نیست و از نظر توان فنی و همچنین سرمایه‌گذاری دارای این پتانسیل است.

حضور در حوزه‌های دیگر علاوه بر پر رنگ شدن نقش این مجموعه در اقتصاد غیرنفتی، می‌تواند در توسعه اجتماعی نیز حائز اهمیت باشد. راه‌اندازی این کارخانه و بهره‌برداری از ذخایر طلا استان سیستان و بلوچستان در اشتغال‌زایی منطقه و توسعه اجتماعی آن موثر خواهد بود. توسعه‌ای که حالا به دست گل‌گهر در این منطقه رقم می‌خورد. 

منبع: تیتر ۲۰

عناوین برگزیده