تاریخ: ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۷:۵۲
بازدید: ۲۷
کد خبر: ۳۴۹۰۰۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

گندله موتور محرک صنعت فولاد/ نقش کلیدی گندله در پیشبرد برنامه‌های «گل‌گهر»

گندله موتور محرک صنعت فولاد/ نقش کلیدی گندله در پیشبرد برنامه‌های «گل‌گهر»
‌می‌متالز - شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با تمرکز بر افزایش کیفیت محصول کلیدی خود یعنی گندله در تلاش است تا سهم خود را به صورت اساسی و بنیادی در بازار داخلی و صادراتی افزایش دهد. اما این موضوع می‌تواند کار رقبای این مجموعه را سخت کند.

به گزارش می‌متالز، توسعه زنجیره ارزش و تولید فولاد‌های خاص و با ارزش افزوده بیشتر نیازمند تامین پایدار مواد اولیه است. در این بین تولید گندله برای توسعه این زنجیره بسیار حیاتی مهم است. درواقع میزان کیفیت گندله تولیدی بر کیفیت محصول نهایی بسیار اثر گذار است.

جالب است که از دیدگاه برخی کارشناسان گندله، موتور محرک صنعت فولاد است به همین دلیل تولیدکنندگان این محصول از بازیگران اصلی در زنجیره فولاد محسوب می‌شوند. 

در این بین شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان مواد اولیه زنجیره ارزش فولاد محسوب می‌شود. 

این مجموعه در جایگاه نخست تولید مواد اولیه قرار دارد و با اجرای طرح‌های توسعه‌ای روز به روز سهم خود را در این نقش‌آفرینی افزایش می‌دهد. 

این مجموعه در حوزه تولید گندله سهم ۲۳ درصدی را به خود اختصاص داده و جایگاه نخست کشور را از آن خود کرده است. 

در این زمینه نیز توانسته رشد تولید ۲۲ درصدی را به ثبت برساند. درواقع یکی از دلایل رشد تولید گندله در سه ماهه ۱۴۰۳ به میزان ۱۶ درصد می‌تواند افزایش فعالیت‌های تولیدی در این مجموعه باشد. از سویی دیگر این مجموعه در چشم‌انداز ۱۴۱۰ خود به دنبال افزایش سهم خود در بخش معدن و صنایع معدنی است که یکی از موارد آن تامین پایدار مواد اولیه است. 

اما موضوع دیگری که می‌تواند بر موفقیت گل‌گهر اثر گذار باشد، بحث کیفیت گندله تولیدی در این مجموعه است. گل‌گهر در سال‌های اخیر تلاش کرده تا کیفیت در واحد گندله‌سازی را ارتقا دهد. درواقع در این بخش ارتقای تکنولوژی و همچنین توسعه همکاری‌ها با شرکت‌های دانش‌بنیان باعث شد تا تولیدات «کگل» در این حلقه کیفی‌تر شود. 

این موضوع علاوه بر آنکه تولید در حلقه‌های بعدی را با کیفیت‌تر می‌کند، باعث شده تا گندله گل‌گهر مشتریانی خارج از استان هم داشته باشد و بسیاری از شرکت‌ها تمایل به خرید این محصول را داشته باشند. 

اما آیا نتیجه مهم افزایش فروش گندله در این مجموعه است؟ بی‌شک پاسخ به این سوال منفی است.

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در چشم‌انداز خود به دنبال سهم خواهی بیشتر در بازار داخلی و خارجی است. در نتیجه تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالا‌تر رمز موفقیت این برنامه خواهد بود.

امروز این مجموعه کار را از بالادست آغاز کرده است. سرمایه‌گذاری بر روی تولید مواد اولیه با کیفیت می‌تواند در حلقه‌های انتهایی به بهره وری بالاتر دست پیدا کند. 

این اتفاق علاوه بر افزایش فروش داخلی و صادراتی، رقابت برای سایر مجموعه‌ها را سخت می‌کند، زیرا کگل با در اختیار داشتن مواد اولیه با کیفیت می‌تواند هزینه‌های تولید خود را کاهش دهد.

در نتیجه توسعه زنجیره ارزش و تولید محصولاتی کیفی‌تر برای این مجموعه با مانع خاصی همراه نیست. در مقابل گل‌گهر، به دنبال افزایش عملیات معدنی خود است که رفته رفته تولید گندله را افزایش می‌دهد. 

در واقع سیاست‌گذاری گل‌گهر برای افزایش فروش داخلی و صادراتی، تمرکز بر افزایش کیفی محصولات است که در این بین کیفیت گندله نقش مهمی در برنامه‌های این مجموعه دارد. این مجموعه می‌داند کیفیت در کنار عرضه مداوم محصول از مهمترین فاکتور‌ها برای فعالیت در بازار‌های بین‌المللی است که امروز این دو فاکتور در اختیار گل‌گهر قرار دارد. 

منبع: تیتر ۲۰

عناوین برگزیده