تاریخ: ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۸:۲۷
بازدید: ۱۶
کد خبر: ۳۵۲۴۷۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

گل‌گهر و تکمیل زنجیره فولاد/ افزایش تولید در حلقه‌های بالادست، جدیت در توسعه پایین‌دست

گل‌گهر و تکمیل زنجیره فولاد/ افزایش تولید در حلقه‌های بالادست، جدیت در توسعه پایین‌دست
‌می‌متالز - شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با در اختیار داشتن منابع معدنی جایگاه نخست تولید گندله و کنسانتره کشور را در اختیار دارد. این موضوع باعث شد تا تکمیل زنجیره فولاد و تولید محصولات فولادی با ارزش افزوده بیشتر در برنامه این مجموعه قرار بگیرد.

به گزارش می‌متالز، تدوین نقشه راه کارشناسی شده با تامین زیرساخت‌های لازم می‌تواند میزان بهره‌وری در واحد‌های اقتصادی را افزایش داده و سهم آنها در GDP کشور را ارتقا دهد.

این موضوع باعث شد تا در سال‌های اخیر، واحد‌های صنعتی و معدنی نیز در کنار نقش‌آفرینی در چشم‌انداز‌های تدوین شده خود به سراغ برنامه‌های توسعه‌ای درون سازمانی بروند.

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر از مجموعه‌هایی است که برای افزایش چابکی و اثرگذاری خود چشم‌انداز ۱۴۱۰ را تدوین و در دستور کار قرار داد. اما روند فعلی اجرای پروژه‌ها و همچنین تعریف برنامه‌های جدید نشان می‌دهد، این مجموعه سرعت توسعه خود را افزایش داده و شاید بتواند پیش از زمان یاد شده به اهداف پیش‌بینی شده دست پیدا کند.

تا به امروز گل‌گهر اصلی‌ترین تولیدکننده مواد اولیه زنجیره فولاد یعنی کنسانتره و گندله است. دسترسی به منابع معدنی در کنار کیفیت بالای تولید باعث شده تا سهم این مجموعه در تامین نیاز داخلی افزایش و در کنار آن در صادرات نیز خوش بدرخشد. 

اما در پی تکمیل زنجیره ارزش فولاد در این مجموعه، نقش گل‌گهر در حال تغییر است و در دیگر حوزه‌ها نیز در حال توسعه و افزایش سهم از بازار است. افزایش تولید در حلقه‌های بالادستی باعث شد تا این مجموعه توسعه در پایین‌دست را با جدیت و برای رسیدن به ارزش افزوده بیشتر دنبال کند. 

رشد در تولید آهن اسفنجی در سال گذشته بی‌شک منجر به افزایش تولید در حلقه فولاد می‌شود. در همین زمینه پروژه تولید ورق هات شارژ به ظرفیت ۳ میلیون تن در دستور کار است که پیش‌بینی می‌شود در سال آینده به بهره‌برداری رسیده و تولید در آن آغاز شود. 

تولید به روش هات شارژ می‌تواند به میزان قابل توجهی در کاهش مصرف انرژی موثر باشد. در نتیجه گل‌گهر با بهره‌برداری از این پروژه می‌تواند بر بحران‌های انرژی غلبه کند. 

اما از سویی دیگر بهره‌برداری از این پروژه می‌تواند در درآمد‌های مجموعه نیز اثر گذار باشد. ورق یکی از محصولات پر مصرف در صنایع پایین‌دستی است که با توسعه صنایعی همچون خودرو سازی و لوازم خانگی میزان تقاضا افزایش یافته و حالا بهره‌برداری از چنین طرح‌هایی می‌تواند علاوه بر تامین نیاز، از ارزبری نیز جلوگیری کند. در نتیجه درآمد این مجموعه که در سال گذشته با رشد قابل توجهی همراه بوده می‌تواند در سال ۱۴۰۴ با رشد بیشتری همراه شود. 

به نوعی گل‌گهر در اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود به سراغ شناسایی نیاز‌های بازار می‌رود و با تکمیل پروژه‌های بالادستی خود سهم خود را در حلقه محصولات با ارزش افزوده بیشتر، افزایش می‌دهد. 

در کنار این موضوع بهره‌برداری از طرح‌های جدید، میزان اشتغال در مجموعه گل‌گهر را افزایش می‌دهد که خود نقش بسزایی در توسعه اجتماعی منطقه دارد. همچنین نباید فراموش کرد که این مجموعه برای افزایش بهره‌وری خود باید همکاری با شرکت‌های دانش بنیان را افزایش داده تا بتواند از به روز‌ترین تکنولوژی‌ها استفاده کند.

درواقع بخش عمده‌ای از توسعه یاد شده با تکیه بر دانش بومی رقم می‌خورد که در سال‌های اخیر گل‌گهر توانسته استفاده زیادی از آن داشته و عمده نیاز‌های خود را در داخل کشور تامین کند. 

با ادامه چنین روندی توسعه در منطقه گل‌گهر با سرمایه گذاری این مجموعه سرعت گرفته و «کگل» در سال‌های آینده در تولید محصولات فولادی نیز پیش رو خواهد بود. در اختیار داشتن مواد اولیه با کیفیت نیز دلیل دیگری است که توان رقابتی این مجموعه افزایش پیدا کرده و درآمد‌های داخلی و صادراتی آن افزایش پیدا کند. 

منبع: تیتر ۲۰

عناوین برگزیده