تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۳۷
بازدید: ۲۵
کد خبر: ۳۵۱۶۹۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

توسعه اکتشاف در گل‌گهر وارد فاز جدید شد

توسعه اکتشاف در گل‌گهر وارد فاز جدید شد
‌می‌متالز - یکی از بزرگ‌ترین پهنه‌های اکتشافی کشور به گل‌گهر واگذار شده است که به گفته مدیرعامل این مجموعه اثرات آن در ۳ تا ۴ سال آینده در منطقه نمایان خواهد شد. این در حالی است که چشم‌انداز ۱۴۱۰ گل‌گهر در دستور کار قرار دارد.

به گزارش می‌متالز، اکتشافات اولین حلقه از فعالیت‌های معدنی است که نتیجه به دست آمده می‌تواند روند فعالیت واحد‌های معدنی را بر حسب میزان دخیره، عیار و... تغییر دهد. درنتیجه این اتفاق، توسعه اکتشافات برای شرکت‌های معدنی و صنعتی از جمله شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر موضوعی بسیار مهم است.

این مجموعه توسعه اکتشافات را جزو اولویت‌های چشم‌انداز ۱۴۱۰ خود قرار داده است.

تامین سنگ آهن بزرگ‌ترین و مهم‌ترین چالش فعالان زنجیره فولاد است که این مجموعه در چشم‌انداز خود به دنبال حل آن است. 

این منطقه ۱۲۰۰ میلیون تن ذخیره در اختیار دارد که تا به امروز ۴۰۰ میلیون تن آن برداشت شده است. درنتیجه برای توسعه فعالیت‌های این واحد باید اکتشافات جدید در دستور کار قرار بگیرد. به همین دلیل اولین گام تدوین نقشه اکتشافات کشور و گل‌گهر در دست اقدام قرار گرفته است.

حالا گل‌گهر یکی از بزرگ‌ترین پهنه‌های اکتشافی کشور را در اختیار دارد تا بتواند توسعه را در این حوزه افزایش دهد. این مجموعه بیش از ۳۰ درصد از مواد اولیه زنجیره ارزش فولاد را تامین می‌کند. 

صدرنشینی در تولید کنسانتره و گندله و همچنین قرار گیری در جایگاه هفتم تولیدکنندگان شمش فولاد در کشور باعث شده تا توسعه اکتشافات از مهم‌ترین اولویت‌های توسعه‌ای در این مجموعه است تا تولید پایدار انجام شود. براساس این اولویت‌بندی یکی از بزرگ‌ترین پهنه‌های اکتشافی کشور در اختیار گل‌گهر قرار گرفته است. 

نتیجه اکتشافات در این پهنه طی ۳ تا ۴ سال آینده به خوبی قابل مشاهده خواهد بود. این مجموعه در سال گذشته به میزان ۱۱ میلیون تن استخراج به ثبت رسانده است که با رشد ۱۵ درصدی همراه بود. 

حال با شروع کار در این پهنه بدون شک میزان عملیات معدنی در این مجموعه با افزایش همراه می‌شود. 

اما در اختیار گرفتن این پهنه چه تاثیری بر فرآیند‌های تولیدی گل‌گهر خواهد داشت؟

به گفته مدیرعامل این مجموعه تاثیر فعالیت در این پهنه طی ۳ تا ۴ سال آینده یعنی ۱۴۰۶-۱۴۰۷ نمایان می‌شود. این در حالی است که تنها ۳-۴ سال با افق ۱۴۱۰ فاصله دارد و می‌تواند گامی مهم در تامین مواد اولیه برای تحقق اهداف این چشم‌انداز باشد. 

از سویی دیگر در سال‌های گذشته سهامداران نسبت به کاهش ذخایر معدنی ابراز نگرانی کرده بودند، اما حال این فعالیت‌ها نشان می‌دهد «کگل» بستر‌های لازم برای تحقق چشم‌انداز ۱۴۱۰ را فراهم کرده است و در نهایت می‌توان در سال‌های پیش رو شاهد افزایش سهم این مجموعه در تولید گندله و کنسانتره بود.

از سویی دیگر افزایش تولید مواد اولیه منجر به افزایش تولید در خطوط تولید فولاد خواهد بود و گل‌گهر با این برنامه‌ریزی می‌تواند از جایگاه دهم رتبه خود را ارتقا دهد. 

همچنین نباید فراموش کرد دستیابی به ذخایر با کیفیت سنگ آهن می‌تواند رکورد‌های کیفی این مجموعه را هم جا به جا کرده و میزان فروش داخلی و صادراتی آن را تغییر دهد. 

روند اجرایی در گل‌گهر نشان می‌دهد علاوه بر افزایش بهره‌وری باید منتظر تبدیل شدن این منطقه به قطب آهن و فولاد کشور بود. 

رسیدن به این جایگاه در کنار افزایش درامد‌های استان و توسعه بخش معدن، منجر به اشتغال‌زایی و توسعه اجتماعی در منطقه خواهد شد. از سویی دیگر توسعه فعالیت‌ها در منطقه گل‌گهر و افزایش درآمد‌ها در پی آن می‌تواند حضور گل‌گهر در حوزه‌های دیگر بخش معدن در دیگر نقاط کشور را افزایش دهد. 

منبع: تیتر ۲۰

عناوین برگزیده