تاریخ: ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۰:۴۳
بازدید: ۲۴
کد خبر: ۳۵۱۳۹۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
با تشدید نگرانی‌ها درباره رکود اقتصادی در آمریکا و چین رخ داد

سقوط بهای سنگ‏ ‌آهن/ حلقه اول زنجیره فولاد در کف قیمتی دو سال اخیر قرار گرفت

سقوط بهای سنگ‏ ‌آهن/ حلقه اول زنجیره فولاد در کف قیمتی دو سال اخیر قرار گرفت
‌می‌متالز - بازار معاملات جهانی سنگ ‏‏‌آهن با تشدید نگرانی‌ها درباره احتمال افزایش عمق رکود در دو اقتصاد بزرگ دنیا، وارد فاز سقوط بزرگ قیمتی شد.

به گزارش می‌متالز، متوسط بهای فروش هر تن سنگ آهن در بازار‌های جهانی که در میانه ماه گذشته، یک‏‏‌بار در ۱۴ اوت کف مقاومت ۱۰۰ دلاری را از دست داد و به کانال ۹۰دلاری وارد شد، از سه‌شنبه هفته جاری، سوم سپتامبر بار دیگر به زیر سطح ۱۰۰دلاری سقوط کرد؛ این سقوط قیمتی تا جایی ادامه یافت که در روز‌های ۰۴ و ۰۵ سپتامبر (چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته)، متوسط قیمت هر تن از این محصول صنعتی و معدنی، کف تقریبی کانال ۹۰ دلاری یعنی سطح ۹۱ دلاری را لمس کرد. این در حالی است که پیش‌بینی‏‏‌ها نشان می‌دهد وضعیت دو اقتصاد بزرگ دنیا (آمریکا و چین)، انتظار باقی‌ماندن بهای سنگ آهن در کانال ۹۰ دلاری دست‏‏‌ کم در میان‌مدت را پررنگ‏‏‌تر از سایر فرضیه‏‏‌ها کرده است.

بررسی‌ها برپایه آمار‌ها و گزارش‌های جهانی نشان می‌دهد، هم اکنون متوسط بهای فروش سنگ آهن در بازار‌های جهانی به پایین‌ترین سطح خود دست کم طی دوسال اخیر سقوط کرده است. متوسط بهای هر تن سنگ آهن در بازار‌های جهانی در یک‌هفته اخیر، نه‌تنها کف مقاومت ۱۰۰ دلاری را از دست داد، بلکه داده‌ها حاکی از آن است که قیمت محموله‌های سنگ آهن با محتوای آهن ۶۲‌ درصد در یک‌ هفته گذشته، با ۱۰‌ درصد کاهش به حدود ۹۱ دلار رسید که بدترین افت هفتگی از فوریه ۲۰۲۴ تاکنون است. وب‌سایت خبری و تحلیلی trading economics در حالی در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت معاملات سنگ آهن در بازار جهانی به این رکورد جدید از بیشترین میزان افت هفتگی بهای سنگ آهن در هفت‌ روز گذشته منتهی به صبح دیروز، ششم سپتامبر اشاره کرده که بر اساس این گزارش، دو عامل مهم بر سقوط اخیر بهای این ماده صنعتی و معدنی اثرگذار بوده است.

ردپای مسکن در سقوط فولاد

بر اساس این گزارش، داده‌های اقتصادی ملایم و چشم‌انداز ضعیف تقاضا برای فولاد در چین، به‌عنوان مصرف‌کننده اصلی سنگ آهن، بر وضعیت تقاضا و همچنین سطح قیمت‌ها در این بازار تاثیر گذاشته است. آخرین داده‌ها درباره وضعیت اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ دنیا (چین) نشان داد که فعالیت تولیدی چین در ماه اوت انقباضی باقی مانده، در حالی که رشد بخش خدمات کند شده است. قیمت خانه‌های جدید در این کشور نیز در ماه اوت در بحبوحه مشکلات جاری بخش املاک با سرعت کمتری افزایش یافت. علاوه بر این، کاهش سود کارخانه‌های فولاد چین، احساسات و اطمینان بازار را نسبت به بهبود شرایط به میزان بیشتری تحت‌تاثیر قرار داده و آن را کاهش داد. این در حالی است که بر اساس برخی از داده‌های رسمی مربوط به بخش صنعت چین، افزایش موجودی سنگ آهن در بنادر کلیدی این کشور رصد شده است که این وضعیت منعکس‌کننده وضعیت تقاضای ضعیف و تشدید افت تقاضا برای این ماده معدنی و صنعتی است. در این گزارش همچنین به تشدید نگرانی‌ها درباره افزایش عمق رکود در ایالات‌ متحده آمریکا به‌عنوان یکی دیگر از عوامل موثر بر افت اخیر بهای سنگ آهن اشاره شده است. براین اساس، داده‌های ضعیف مربوط به تولید و همچنین وضعیت بازار کار، ترس از رکود را در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان دوباره شعله ور کرده است. اگرچه امیدواری‌ها در خصوص کاهش نرخ‌های فدرال‌ رزرو، انتظارات حمایتی را برای این بخش ایجاد کرده است، اما وزن نگرانی‌ها درباره افزایش عمق رکود در ایالات‌ متحده بیش از این امیدواری هاست.

سقوط بهای سنگ‏ ‌آهن/ حلقه اول زنجیره فولاد در کف قیمتی دو سال اخیر قرار گرفت

پیش‌بینی روند پیش رو

علاوه بر این، بلومبرگ همچنین در گزارشی از رسیدن متوسط بهای سنگ آهن به پایین‌ترین سطح طی دوسال اخیر خبر داد. بر اساس این گزارش، متوسط بهای هر تن سنگ آهن در بازار‌های جهانی، در روز‌های اخیر (۰۳ تا ۰۵ سپتامبر)، به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۲۲ سقوط کرد و نزدیک به ۹۰ دلار در هر تن معامله شد. هم اکنون، فولادسازان چین با یک بحران مهم روبه‌رو هستند و آن تنگنای چندساله و رکود شدید در بخش املاک این کشور است که بخش‌هایی از تقاضا را از بین می‌برد و رقابت شدید و مازاد فلز را ایجاد می‌کند. بنابر اعلام منابع تحلیلی جهانی، این موضوع نوعی «محیط چالش‌برانگیز برای سنگ آهن» در کوتاه‌مدت ایجاد کرده است.

در این گزارش همچنین به تشدید نگرانی‌ها در مورد شرایط اقتصاد چین و همچنین عدم‌اطمینان در مورد وضعیت اقتصاد ایالات‌ متحده و سایر کشور‌های دنیا به‌عنوان عوامل سقوط برخی بازار‌ها از جمله بازار سنگ آهن اشاره شده است. علاوه بر سنگ آهن، در روز‌های پایانی هفته قبل، روی و مس نیز با کاهش قیمت روبه‌رو شدند. متوسط بهای مس به حدود ۹ هزار دلار در هر تن بازگشت، در حالی که روی -که بیشتر در صنعت فولاد استفاده می‌شود- روز پنج‌شنبه، ۰۵ سپتامبر، بیش از ۲‌ درصد کاهش قیمت را تجربه کرد. بلومبرگ همچنین اشاره کرده است تحلیلگران بانک ملی استرالیا در یادداشتی اعلام کرده اند که شرایط اقتصاد جهانی به طور کلی برای تقاضای کالا‌ها نامطلوب باقی می‌ماند. از آن جمله، ذخایر سنگ آهن در بنادر چین بیش از ۱۵۰ میلیون تن است که در این زمان از سال به طور غیرعادی بالاست، زیرا تولیدکنندگان فولاد در ماه‌های ژوئیه و اوت تولید خود را کاهش دادند.

بسیاری از تحلیلگران گفته‌اند که قیمت سنگ آهن باید زیر ۱۰۰ دلار در تن حمایت شود؛ سطحی که معدنچیان گران‌قیمت نمی‌توانند با آن درآمد مطلوب خود را کسب کنند. در حالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد متوسط بهای هر تن سنگ آهن در بازار‌های جهانی از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون، بیش از ۳۰‌درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است، بر اساس مدل‌های کلان جهانی Trading Economics و انتظارات تحلیلگران، انتظار می‌رود که سنگ آهن تا پایان این سه ماهه به قیمت ۹۷.۰۴ دلار در هر تن معامله شود. با نگاه به آینده، تخمین‌ها درباره متوسط بهای سنگ آهن در ۱۲ ماهه سال ۲۰۲۴، حول و حوش میانگین ۹۲.۲۴ دلار در هر تن خواهد بود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده