تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۰:۰۴
بازدید: ۳۰
کد خبر: ۳۵۰۲۶۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
محصول پرکاربرد فولادی کانال قیمتی ۱۲‌ هزار تومانی را پس گرفت؛ تقاضا، اما ضعیف‏‏‌تر شد

آهن اسفنجی به تعطیلات رفت/ معاملات حلقه میانی زنجیره فولاد بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت

آهن اسفنجی به تعطیلات رفت/ معاملات حلقه میانی زنجیره فولاد بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت
‌می‌متالز - آمار مربوط به حجم عرضه، سطح قیمت و میزان معاملات آهن اسفنجی در رینگ فیزیکی بورس‌ کالا مربوط به روز شنبه سوم شهریورماه نشان‌دهنده ورود بازار این محصول صنعتی و معدنی به فاز تعطیلات است. تعدد روز‌های تعطیل در شهریورماه به دلیل مناسبت‌های مذهبی و همچنین خاصیت سنتی بازار معاملات فولاد در آخرین ماه از تابستان، به افت محسوس تقاضا و کاهش حجم معاملات آهن اسفنجی در رینگ فیزیکی بورس‌ کالا در روز شنبه سوم شهریور منجر شد.

به گزارش می‌متالز، هرچند آهن اسفنجی موفق به پس گرفتن کانال قیمتی ۱۲‌هزار تومانی (به‌ازای هر کیلوگرم) در معاملات اخیر شد. با این حال، حجم عرضه، میزان کل معاملات و حجم تقاضای خرید آهن اسفنجی تحت‌تاثیر «روز‌های تعطیل شهریورماه»، «ورود به آخرین ماه از تابستان» و «کاهش تقاضا به صورت سنتی در این بازار در شهریور» و همچنین «انتظار فعالان صنایع از بابت استقرار تیم اقتصادی دولت جدید و اعلام سیاست‌های تازه در حوزه صنعت»، به‌طور محسوس کاهش یافت. در واقع این عوامل، بازیگردانان مهم در تحولات کاهشی معاملات اخیر آهن اسفنجی بوده است. از سوی دیگر، «رکود در بازار‌های جهانی و کاهش تقاضا برای محصولات و مواد اولیه فولادی»، از دیگر دلایل موثر بر این روند کاهشی قیمتی و معاملاتی است. هرچند فعالان صنعت فولاد اثر تحولات خارجی را نسبت به رویداد‌های داخلی، در این تغییرات، کمرنگ‌تر توصیف‌تر می‌کنند.

افت محسوس عرضه، تقاضا و معاملات

حجم کل عرضه اخیر آهن اسفنجی در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس‌کالا مربوط به روز شنبه سوم شهریورماه نسبت به هفته معاملاتی مشابه قبل (شنبه ۲۷مرداد ۱۴۰۳)، ۵.۸‌ درصد کاهش یافت. براساس آمار‌های نهایی مربوط به معاملات آهن اسفنجی در رینگ فیزیکی بورس‌کالا، شنبه ۲۷ مردادماه مجموعا ۳۲۳‌ هزار تن آهن اسفنجی عرضه شد که میزان عرضه این محصول صنعتی و معدنی در معاملات اخیر، مربوط به روز شنبه هفته جاری، سوم شهریورماه، به ۳۰۴‌ هزار تن کاهش یافت. افت تقاضا و کاهش حجم معاملات، به مراتب بیش از کاهش میزان عرضه آهن اسفنجی در معاملات شنبه هفته جاری (سوم شهریور ماه) نسبت به هفته گذشته بود. با احتساب معاملات مچینگ، براساس داده‌های نهایی، در روز شنبه ۲۷مردادماه، ۱۶۸‌ هزار و۵۵۰ تن آهن اسفنجی فروخته شد؛ اما در معاملات شنبه سوم شهریورماه، این میزان با کاهش ۵۱.۶ درصدی به ۸۱‌ هزار و ۵۰۰ تن رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد تعطیلات متعدد در شهریورماه، کاهش تقاضا و فعالیت‌های صنعتی مرتبط با حوزه فولاد در آخرین ماه از فصل تابستان، انتظار فعالان بازار برای آغاز فعالیت تیم اقتصادی و صنعتی دولت جدید و مشخص شدن سیاست‌های و خط‌مشی‌های دولت چهاردهم در حوزه صنعت و تجارت و رکود فراگیر در بخش‌های مصرف‌کننده محصولات فولادی، مهم‌ترین عوامل ریزش تقاضا و افت محسوس حجم معاملات آهن اسفنجی در معاملات روز شنبه سوم شهریورماه بوده است.

بررسی‌ها حاکی است تنها ۲۶.۸‌درصد از کل عرضه صورت‌گرفته به تالار معاملات آهن اسفنجی در روز شنبه سوم شهریورماه مورد معامله قرار گرفته است. میزان تقاضا هم با افت محسوس از ۲۰۱‌هزار و ۵۵۰تن در روز شنبه ۲۷ مردادماه، به ۸۹‌ هزار و ۸۵۰ تن در روز شنبه سوم شهریورماه رسیده است؛ یعنی حجم تقاضا هم به فاصله تنها یک‌هفته، بیش از ۵۵‌درصد افت داشته است. نسبت تقاضا به عرضه در معاملات آهن اسفنجی شنبه هفته جاری (سوم شهریورماه)، ۰.۳‌درصد بوده است.

کف قیمت احیا شد

بررسی‌ها حاکی است به‌رغم کاهش محسوس تقاضا و افت قابل‌توجه حجم معاملات آهن اسفنجی در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس‌کالای ایران در روز شنبه سوم شهریورماه ۱۴۰۳، کف قیمتی این محصول فولادی احیا شد.

متوسط قیمت پایه و میانگین قیمت پایانی آهن اسفنجی که در معاملات شنبه هفته قبل (۲۷ مردادماه)، کف قیمتی ۱۲‌ هزار تومانی را از دست داده و به کانال ۱۱‌هزار تومانی وارد شده بود، در معاملات اخیر (شنبه سوم شهریورماه) بار دیگر به کانال ۱۲‌هزار تومانی بازگشت. متوسط قیمت معاملاتی هر کیلوگرم آهن اسفنجی در روز شنبه سوم شهریورماه با حدود یک درصد رشد نسبت به هفته قبل (شنبه ۲۷مرداد) به ۱۲‌هزار و ۸تومان رسید. این میزان در یک‌هفته معاملاتی قبل (شنبه ۲۷ مرداد) برابر با ۱۱‌هزار و۸۹۰تومان گزارش شد.

متوسط قیمت پایه هر کیلوگرم آهن اسفنجی نیز در معاملات شنبه سوم شهریورماه ۱۲‌هزار و ۴تومان بود؛ در حالی که قیمت میانگین پایه آهن اسفنجی در معاملات شنبه ۲۷ مردادماه (هفته معاملاتی قبل) ۱۱‌ هزار و ۹۵۵ تومان اعلام شد. این سطح قیمتی در واقع ارزان‌ترین قیمت این محصول صنعتی و معدنی در دست‌کم ۱۰ ماه اخیر بود که در معاملات هفته جاری به کانال ۱۲‌ هزار تومان بازگشت.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده
قوانین حاکم بر زنجیره تولید فولاد کشور باید برای تولیدکنندگان قابل پیش‌بینی باشد
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۶):

قوانین حاکم بر زنجیره تولید فولاد کشور باید برای تولیدکنندگان قابل پیش‌بینی باشد

پرطرفدارترین عناوین