تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۴۶
بازدید: ۲۷
کد خبر: ۳۵۰۳۳۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چهارمین بحران صنعت سیمان از سال ۱۹۹۲/ آیا قیمت سیمان ریزشی خواهد شد؟

چهارمین بحران صنعت سیمان از سال ۱۹۹۲/ آیا قیمت سیمان ریزشی خواهد شد؟
‌می‌متالز - قیمت سیمان در بازار‌های جهانی از سال ۱۹۹۲ صعودی بود و هر مرحله از افت قیمت سیمان همزمان با یک بحران اقتصادی است، زیرا با توجه به مصرف سیمان در ساخت و ساز‌ها اگر تقاضا برای سیمان بالا باشد، یعنی پروژه‌های ساخت و ساز یک کشور شرایط خوبی دارند و در مقابل کاهش قیمت سیمان خبر خوبی نیست.

به گزارش می‌متالز، سیمان شاخص مهمی برای سنجش اقتصاد بسیاری از کشور‌های جهان است، زیرا درصد بالایی از سیمان تولیدی به بتن تبدیل می‌شود و بتن در بخش ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. آمار‌ها نشان می‌دهد مصرف سیمان در جهان از سال ۱۹۹۰ تا کنون روند صعودی دارد ولی در هر مرحله با ایجاد یک بحران اقتصادی تقاضا برای سیمان کاهش پیدا می‌کند و به دنبال آن قیمت سیمان نزولی می‌شود. در نتیجه کاهش قیمت سیمان در هر بازه زمانی نشان دهنده افت پروژه‌های ساخت‌وساز و به دنبال آن بحران یا اختلال در نظام اقتصادی کشور‌های بزرگ است. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت سیمان در سال ۲۰۲۴ برای چهارمین بار از سال ۱۹۹۲ کاهشی شده است.

چهارمین بحران صنعت سیمان از سال ۱۹۹۲/ آیا قیمت سیمان ریزشی خواهد شد؟

کاهش قیمت سیمان در سال ۲۰۲۴ تا کنون جزئی بود ولی در سال ۲۰۰۸ و در آغاز بحران اقتصادی آمریکا نیز ابتدا قیمت سیمان به طور جزئی کاهش یافت. تغییرات قیمت سیمان در سال شیوع کووید ۱۹ و پس از آن اگرچه کاهش یافت ولی منفی نشد. قیمت سیمان از سال ۱۹۹۲ روند صعودی دارد و افزایش شدید در هر سال بیانگر رونق اقتصادی و یا تورم است، بنابراین چرخه‌های انقباضی بانک‌های مرکزی با شدت گرفتن رشد قیمت سیمان آغاز می‌شود.

چهارمین بحران صنعت سیمان از سال ۱۹۹۲/ آیا قیمت سیمان ریزشی خواهد شد؟

قیمت هر تن سیمان از سال ۱۹۹۲ تا کنون بیش از ۳ برابر افزایش یافته است و این روند صعودی در ماه‌های گذشته متوقف شد. داده‌ها نشان می‌دهد تقاضا برای سیمان در بخش ساخت‌وساز چین در سال ۲۰۲۴ کاهش یافته است. چینی‌ها کمتر از هر زمان دیگری سیمان می‌خرند و این مسئله بر کاهش قیمت سیمان مؤثر بود. ضمن اینکه چشم‌انداز مثبتی از رشد تقاضای سیمان در چین وجود ندارد. چینی‌ها بیشتر از تمام کشور‌های جهان سیمان تولید می‌کنند و توقف بخش ساخت‌وساز آنها منجر به عرضه سیمان چینی به بازار‌های جهانی شده است. تولید سیمان چین و سایر کشور‌های جهان به قرار نمودار زیر است:

چهارمین بحران صنعت سیمان از سال ۱۹۹۲/ آیا قیمت سیمان ریزشی خواهد شد؟

رکود در بخش ساخت‌وساز چین نیز با سرریز شدن محصولات فولادی این کشور با قیمت پایین‌تر در بسیاری از کشور‌های جهان بود و اکنون سیمان چینی تهدیدی برای بازار سایر کشور‌های جهان ایجاد می‌کند. در بازار داخلی ایران قیمت سیمان سال جاری افزایش یافت. کارشناسان محدودیت‌های توزیع انرژی مانند برق را دلیل اصلی رشد قیمت سیمان عنوان می‌کنند. با این حال قیمت سیمان در بازار‌های داخلی به مراتب پایین‌تر از سیمان در سایر کشور‌های جهان و حتی کشور‌های همسایه ارزیابی می‌شود. بسیاری از تحلیل‌گران رشد قیمت سیمان ناشی از افزایش تقاضا را نشان دهنده شرایط خوب ساخت‌وساز‌ها در کشور تعبیر می‌کنند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده