تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۶:۳۸
بازدید: ۲۰
کد خبر: ۳۵۰۳۴۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مبادلات ریالی با عراق از مسیر بانک‌ها ممکن نیست

مبادلات ریالی با عراق از مسیر بانک‌ها ممکن نیست
‌می‌متالز - عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق اظهار کرد: انجام مبادلات ریالی هم به دلیل تحریم‌ها از مسیر بانک‌ها ممکن نیست و تاجران، ریال حاصل از فروش کالا در بازار عراق را از طریق ارتباطات خود با صرافی‌های عراق و ایران و یا کشور سوم مانند امارات دریافت می‌کنند و امکان تسویه‌حساب مستقیم را ندارند.

به گزارش می‌متالز، شعبان فروتن، عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در تشریح آخرین وضعیت تجارت دو کشور گفت: صادرات ایران به عراق با وجود مسائل و چالش‌های مرسوم در رویه‌ای مطلوب ادامه دارد و در این شرایط آنچه می‌تواند به استمرار فعالیت یک تاجر ایرانی در تجارت با این کشور بینجامد حفظ کیفیت کالاست. عراق، تنها مقصد صادراتی تاجران ایرانی نیست و تاجران ترکیه، چین، اردن و دیگر کشور‌ها در تلاش هستند سهم خود را در این بازار افزایش دهند.

وی در پاسخ به آخرین وضعیت چالش‌های برآمده از دونرخی شدن دلار برای تاجران ایرانی اظهار کرد: بیشتر صادرکنندگان ایرانی اکنون در تجارت با عراق با ریال کار می‌کنند و بدون استفاده از دلار هم تبادلات مالی دو کشور پیش می‌رود البته این به معنای حذف کامل دلار نیست، اما بخش زیادی از تاجران بدون دلار هم معاملات خود را پیش می‌برند و الزام به تجارت با دلار شامل همه گروه‌های کالایی نمی‌شود، با این حال انجام مبادلات ریالی هم به دلیل تحریم‌ها از مسیر بانک‌ها ممکن نیست و تاجران ریال حاصل از فروش کالا در بازار عراق را از طریق ارتباطات خود با صرافی‌های عراق و ایران و یا کشور سوم مانند امارات دریافت می‌کنند و امکان تسویه‌حساب مستقیم را ندارند.

فروتن ادامه داد: آنچه اکنون در عرضه کالا‌های ایرانی در بازار عراق مشکل‌ساز شده افزایش چندباره قیمت کالا‌ها در ایران در طول یک سال است در حالی که انتظار می‌رود قیمت‌ها سالانه تنها یک بار افزایش پیدا کند.

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در ادامه گفتگو شرایط صدور خدمات فنی و مهندسی به عراق را تشریح و اظهار کرد: ثبت شرکت و صدور این خدمات از ایران به عراق مشروط به شراکت با یک عراقی است و امکان ثبت شرکت به نام یک ایرانی به طور مستقل در عراق وجود ندارد.

وی در اظهارنظر درباره ایده تدوین نقشه راه تجارت ایران و عراق از سوی سازمان توسعه تجارت گفت: این گونه صحبت‌ها زیاد مطرح می‌شود، اما ما در اتاق مشترک ایران و عراق بار‌ها گفته‌ایم که برای حل مشکلات تجارت دو کشور باید یک کارگروه اقتصادی متشکل از متولیان بخش خصوصی و دولتی تشکیل شود تا اگر در جریان تجارت دو کشور مشکلی به وجود آید این کارگروه با آگاهی و اختیاراتی که دارد بتواند به رفع مشکلات اهتمام ورزد.

وی از کاهش صدور بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه و ناگهانی تجاری در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: با این حال صدور این گونه بخش‌نامه‌ها هنوز متوقف نشده و امیدواریم روزی به پایان برسد.

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق درباره تاثیر راهپیمایی اربعین بر کیفیت و کمیت انتقال بار‌های تجاری در مرز ایران و عراق گفت: این رویداد دینی از بار ارزشی بالایی برخوردار است و مدیریت همزمان عبور زائران و بار‌های تجاری در مرز‌های ایران و عراق تلاش مضاعفی را می‌طلبد و در همین حال ماشین‌های ایرانی و غیرایرانی حامل بار تجاری که باید از گذرگاه‌های مرزی ایران به عراق وارد شوند در یک ماهی که رفت و آمد زائران برقرار است عبور و مرور از گذرگاه‌های مرزی را به حداقل می‌رسانند تا زائران اربعین در اولویت قرار بگیرند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده