تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۳۷
بازدید: ۱۹
کد خبر: ۳۵۰۳۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صادرات ۴۰ درصدی ایران به افغانستان

صادرات ۴۰ درصدی ایران به افغانستان
‌می‌متالز - مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور در امور افغانستان گفت: امروز میزان صادرات ایران به افغانستان ۴۰ درصد است.

به گزارش می‌متالز، جوانمرد قصاب مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور در امور افغانستان در برنامه میز اقتصاد با بیان اینکه امروزه در تجارت سهم بازار مدنظر است گفت: امروز میزان صادرات ایران به کشور افغانستان ۴۰ درصد است. ایران و افغانستان ظرفیت اقتصادی مناسبی در بخش‌های خدمات فنی و مهندسی، حمل و نقل و ترانزیت برای گسترش روابط تجاری با یکدیگر دارند.

جوانمرد قصاب بیان کرد: در حال حاضر توسعه روابط با این کشور منوط به تولید و صادرات محصولات ایرانی نمی‌شود بلکه برخی از تولیدکنندگان افغانستانی در ایران فعال هستند که با هزینه تمام شده پایین‌تر به عنوان یک مزیت مناسب نسبت به دیگر کشور‌ها در ایران تولیدات دارند و محصولات را به کشور خود صادر می‌کنند.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: متوسط ارزش گمرگی هر تن کالای صادراتی ایران به افغانستان در ۳ ماهه اول امسال بیش از ۴۳۰ دلار بوده است که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۴۰۴دلار بوده به طوری که بیش از ۳۶ دلار در هر تن افزایش صادرات را نشان می‌دهد.

او افغانستان را به عنوان پنجمین مقصد کالا‌های صادراتی ایران معرفی کرد و گفت: تجار و مردم افغانستان شناخت خوبی نسبت به کالا‌های ایرانی دارند همین موضوع زمینه‌های افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور به بیش از ۵ میلیارد دلار در بازه زمانی کوتاه مدت (تا ۲ سال آینده)، فراهم کرده است. به نظر می‌رسد ایران بتواند تامین‌کننده ماشین‌آلات صنعتی و خطوط تولید، دارو و تجهیزات پزشکی و تجهیزات بخش کشاورزی برای افغانستان باشد.

جوانمرد قصاب در خصوص ترانزیت سوخت ایران به افغانستان گفت: ما در این بین با یکسری مافیا سوخت رو‌به‌رو هستیم و فرصت ۱۰ روزه داده‌ایم که اگر سوخت را تحویل نگیرند سوخت باید به کشور برگردانده شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده