تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۲۰
بازدید: ۱۷
کد خبر: ۳۵۰۳۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
زنگنه با اشاره به دیدار هیات دولت چهاردهم با رهبر انقلاب مطرح کرد

تاکید مقام معظم رهبری بر رونق تولید، نسخه بهبود شرایط اقتصادی

تاکید مقام معظم رهبری بر رونق تولید، نسخه بهبود شرایط اقتصادی
‌می‌متالز - عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما باید در امر تولید تسهیلگر باشیم، گفت: حتماً این امر باعث افزایش تولید می‌شود، لذا قطعاً افزایش تولید باعث ایجاد اشتغال، ثروت عمومی و ارزش پول ملی و همچنین رونق صادرات و بهبود تراز تجاری خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، محسن زنگنه، با اشاره به دیدار هیئت دولت چهاردهم با مقام معظم رهبری گفت: یکی از مهم‌ترین معضلات اقتصادی کشور مربوط به تورم است. کشور در سال‌های گذشته با افزایش نرخ تورم مواجه بود، بررسی علل و عوامل افزایش نرخ تورم در سال‌های گذشته نشان می‌دهد، سهم قابل توجهی از این تورم، به سمت تولید حرکت می‌کند.

نماینده مردم «تربت حیدریه» در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بالا رفتن هزینه‌های تولید در کشور، بیان کرد: به موجب بالا رفتن هزینه‌های تولید، عملاً ما شاهد افزایش تورم در فضای اقتصادی کشور هستیم، این افزایش تورم هم در هزینه‌های مصرف کننده و هم هزینه‌های بخش تولید، اثرگذار بوده است.

زنگنه با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در رابطه با صیانت و حفاظت از تولید در کشور ادامه داد: رهبری تاکید دارند که دولت باید عواملی که به هر نحوی باعث کندی مسیر در جهش تولید می‌شود را در قدم اول از میان برداشت تا مسیر پیش روی تولید، تسهیل شود؛ بنابراین قبل از اینکه ما به جهش تولید دست پیدا کنیم، باید موانع موجود بر سر راه تولید را از میان برداریم.

زنگنه با اشاره به شکل‌گیری ناترازی انرژی طی سال‌های اخیر بیان کرد: به موجب ناترازی‌های شکل گرفته ما شاهد قطعی برق و همچنین گاز هستیم که این مساله به شدت به بخش تولید آسیب زده و این بخش را با مشکل مواجه کرده است.

وی با اشاره به بروز بروکراسی در صدور و یا تمدید مجوز کسب‌وکار‌ها بیان کرد: همچنین در این راستا ما با مشکلاتی در تامین و تخصیص ارز در سال‌های اخیر مواجه بوده‌ایم. از این رو برخی از قوانین حوزه ارزی کشور به مانند بازار‌های چندگانه ارزی و یا قوانین مربوط به تعهدات ارزی در سال‌های اخیر باعث شده تا آن جهش و یا افزایش تولید رقم نخورد.

زنگنه با بیان اینکه وقتی تولید در کشور با مانع مواجه می‌شود اثر خود را بر افزایش هزینه‌های تولید می‌گذارد، ادامه داد: همچنین تورم حاصل در این بخش حتماً به معیشت مردم نیز آسیب خواهد زد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقتی تولید کاهش پیدا می‌کند قطعاً شاهد کاهش صادرات خواهیم بود، ادامه داد: از سوی دیگر به موجب افزایش هزینه‌های تولید، واردات به کشور رشد می‌کند لذا این مسئله باعث می‌شود تا ما دچار کسری تراز تجاری شویم، همچنان که ما در سال گذشته با ۱۷ میلیارد دلار کسری تراز تجاری مواجه شدیم.

وی با بیان اینکه کسری تراز تجاری عملاً آثار خود را بر قیمت ارز می‌گذارد، ادامه داد: بنابراین در پی این فرایندها، به اصطلاح دومینویی ایجاد می‌شود که همچنان به بی‌ثباتی اقتصادی و مشکلات معیشتی دامن می‌زند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به راهکار‌ها فوری در این بخش اظهار کرد: مهم‌ترین راهکار برداشتن موانع از پیش روی تولید کننده و بهبود فضای کسب‌وکار است.

وی با بیان اینکه ما باید در امر تولید تسهیلگر باشیم، تاکید کرد: حتماً این امر باعث افزایش تولید می‌شود، لذا قطعاً افزایش تولید ایجاد اشتغال، ثروت عمومی و ارزش پول ملی و همچنین افزایش صادرات و بهبود تراز تجاری خواهد شد.

وی تاکید کرد: همچنین افزایش تولید می‌تواند نیاز‌های ارزی کشور را تا حدودی زیادی تامین کند. از سوی دیگر به دلیل اینکه مالیات بر عملکرد اخذ می‌شود، عملا افزایش تولید حال بودجه کشور را نیز بهبود می‌بخشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بنابراین نسخه‌ای که مقام معظم رهبری به دولت چهاردهم ارائه کردند و چندین سال است که بر روی آن تاکید دارند، تک نسخه بهبود شرایط اقتصادی کشور است؛ بنابراین بنده معتقدم ما هیچ راه و چاره‌ای غیر از تاکید بر تولید و رفع موانع آن نداریم، اگر این اتفاق رخ ندهد، روز به روز ارزش پول ملی کاهش پیدا کرده و تورم نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده