تاریخ: ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۱۹
بازدید: ۱۰
کد خبر: ۳۵۰۴۸۹
سرویس خبر : انرژی
یک مقام مسوول اعلام کرد؛

نبود بهره‌وری بخش مصرف، دلیل اصلی ناترازی انرژی است

نبود بهره‌وری بخش مصرف، دلیل اصلی ناترازی انرژی است
‌می‌متالز - یک مقام مسوول گفت: نبود بهره‌وری در بخش‌های مختلف مصرف انرژی سبب شده است با وجود تولید چندبرابری گاز طی چند سال گذشته، کماکان کشور دچار ناترازی بین عرضه و مصرف باشد.

به گزارش می‌متالز به نقل از شرکت ملی گاز ایران، «امید شاکری» مدیرکل سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی راهبردی و مدیریت انرژی وزارت نفت روز سه‌شنبه (ششم شهریور) در چهارمین نشست هم‌اندیشی مدیریت انرژی و کربن شرکت‌های گاز استانی با بیان اینکه کشور ما در حالی یک درصد از سهم تولید ناخالص داخلی جهان (GDP) را به خود اختصاص داده است که ۲ درصد از انرژی دنیا را مصرف می‌کند و این موضوع به‌ معنای واقعی کلمه، به‌ منزله نبود بهره‌وری است، گفت: شدت انرژی به‌ معنای میزان انرژی مصرفی برای تولید یک واحد GDP است و مقایسه روند شدت انرژی و سرانه مصرف انرژی در برخی کشور‌ها نشان می‌دهد در کشوری مثل روسیه، مقدار مصرف کاهش داشته، اما حتی در کشور‌هایی مانند چین و هند که مصرف انرژی رشد صعودی داشته نیز شدت انرژی روندی نزولی به خود گرفته، اما در ایران هم شاخص مصرف انرژی و هم شدت انرژی افزایشی بوده است.

وی با بیان اینکه بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری شدت مصرف انرژی هم‌اکنون باید به نصف کاهش می‌یافت، افزود: باید آسیب‌شناسی جدی انجام شود، زیرا نه‌ تنها به اهداف ابلاغی و تکلیفی موردنظر نرسیدیم، بلکه برعکس آن هم گام برداشتیم و هدف را به سال ۱۴۲۰ موکول کردیم و این بدان معناست که در تلاشیم این تحقق‌ نیافتن را به مرور زمان درمان کنیم.

مدیرکل سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی راهبردی و مدیریت انرژی وزارت نفت بیان کرد: نتیجه افزایش شدت مصرف انرژی در کشور به‌ خوبی در وضع ناترازی گاز مشهود است. با وجود اینکه تولید و عرضه گاز در ۱۰ سال گذشته چند برابر شد، اما به‌ دلیل اینکه بهره‌وری در دیگر بخش‌ها رشد نداشته، تمامی این تولیدات مصرف شده و این نهایت بی‌برنامگی و استفاده نادرست از منابع است.

شاکری با تشریح دلایل ناترازی گاز و پیامد‌های ناشی از افزایش مصرف گفت: تا پایان برنامه هفتم توسعه، مصرف انرژی کشور با همکاری تمام دستگاه‌های مسوول باید ۱۸ درصد کاهش یابد که این مهم، نیازمند همکاری تمام دستگاه‌ها ذیل این هدف است.

وی تصریح کرد: اجرای طرح‌های مدیریت تقاضا و بهینه‌سازی مصرف، تنها راه پر کردن فاصله میان عرضه و تقاضای گاز است و برای اجرای آنها به ۱۰۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری طی ۵ سال نیاز است. در غیر این صورت، روزبه‌روز شاهد افزایش ناترازی گاز خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده