تاریخ: ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۵۸
بازدید: ۲۷
کد خبر: ۳۵۰۵۰۵
سرویس خبر : انرژی

تحول در بخش انرژی چین

تحول در بخش انرژی چین
‌می‌متالز - چین با هدف افزایش ۲۵ درصدی سرمایه‌گذاری در بخش انرژی تا سال ۲۰۲۷، تجهیزات و فناوری‌های خود در این حوزه را به صورت گسترده‌ای ارتقا خواهد داد.

به گزارش می‌متالز، بر اساس سندی که به‌ تازگی توسط کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات و اداره ملی انرژی منتشر شده است، چین قصد دارد تجهیزات مورد استفاده در حوزه انرژی را به‌طور گسترده ارتقا دهد و هدف‌گذاری کرده است که تا سال ۲۰۲۷، سطح سرمایه‌گذاری‌ها را نسبت به سال ۲۰۲۳، ۲۵ درصد افزایش دهد.

این طرح هفت حوزه را برای تحول هدف قرار داده است، از جمله تولید برق حرارتی، انتقال و توزیع برق، انرژی بادی و فتوولتائیک (photovoltaics).

وانگ وی‌چوان، دبیر کل کمیته انرژی تجدیدپذیر انجمن انرژی چین گفت: این ارتقاء‌ها ساختار صنعت انرژی را بهینه‌سازی کرده و به تحول فناوری در بخش‌های سنتی کمک می‌کند. همچنین باعث تقویت رشد صنایع انرژی نوین شده و منجر به انتقال از توسعه کمیت‌محور به توسعه کیفیت‌محور می‌شود.

در عین حال، بازیافت تجهیزات قدیمی نیز به بهبود بهره‌وری منابع، کاهش ضایعات و اقتصاد بازیافتی و چرخشی، کمک خواهد کرد.

در بخش تولید برق حرارتی، تمرکز بر ادامه نوسازی‌های صرفه‌جویی در انرژی و اصلاحات تأسیسات گرمایشی خواهد بود. این طرح هدف دارد که ارتقاء دیجیتال و هوشمند نیروگاه‌های حرارتی را تسریع کند و بر روی حسگر‌های هوشمند، تشخیص، کنترل و عملیات تأکید دارد.

در انتقال و توزیع، تلاش‌ها بر نوسازی ایستگاه‌های قدیمی و خطوط انتقال برق و جایگزینی ترانسفورماتور‌های منسوخ و سوئیچ‌های فشار قوی برای بهبود ایمنی شبکه متمرکز خواهد بود.

شرکت دولتی شبکه برق چین اعلام کرده است که امسال بیش از ۶۰۰ میلیارد یوان (۸۴ میلیارد دلار) در ارتقای شبکه‌های برق سرمایه‌گذاری خواهد کرد که این رقم نسبت به سال گذشته ۷۱.۱ میلیارد یوان افزایش یافته است. این بودجه عمدتاً به پروژه‌های جریان مستقیم فوق‌العاده ولتاژ، تقویت ارتباط بین شبکه‌های شهرستان و شبکه‌های اصلی و پیشبرد سیستم‌های دیجیتالی و هوشمند شبکه اختصاص دارد. شرکت شبکه برق جنوب چین نیز اعلام کرد که از سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۷ مبلغ ۱۹۵.۳ میلیارد یوان سرمایه‌گذاری خواهد کرد که ۴۰.۴ میلیارد یوان آن در سال جاری هزینه خواهد شد.

به‌روزرسانی‌های قابل توجهی نیز برای انرژی بادی و فتوولتائیک برنامه‌ریزی شده است. مزارع بادی که بیش از ۱۵ سال عمر دارند یا از توربین‌های کوچکتر از ۱.۵ مگاوات استفاده می‌کنند، ارتقا خواهند یافت.

کین هایان، دبیر کل انجمن انرژی بادی چین، گفت: این تغییرات می‌تواند بیش از ۳ تریلیون یوان ارزش تولید از ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ ایجاد کند.

وی افزود: ارتقاء تجهیزات قدیمی با فناوری‌های پیشرفته، کارایی تولیدکنندگان انرژی بادی و خورشیدی را افزایش خواهد داد. بهبود زیرساخت‌های شبکه و انتقال نیز ظرفیت شبکه را برای ادغام انرژی تولید شده از منابع جدید افزایش داده و اهداف کربن چین را پشتیبانی خواهد کرد.

هایان در ادامه بیان کرد: چین در ۱۰ تا ۲۰ سال گذشته در حال توسعه انرژی بادی بوده است. بسیاری از توربین‌ها با طول عمر ۲۰ سال طراحی شده اند، بنابراین توربین‌هایی که در حدود سال ۲۰۰۳ یا ۲۰۰۵ ساخته شده اند، عمر مفید خود را به پایان رسانده و باید جایگزین شوند.

ژو لیبو، معاون دبیرکل شاخه حمل‌ونقل برقی و ذخیره انرژی شورای برق چین، گفت: تغییر رویکرد این بخش از تمرکز بر کمیت (مقیاس) به تمرکز بر کیفیت بسیار به‌موقع است، زیرا در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون ایستگاه شارژ خودرو‌های برقی در کشور وجود دارد.

وی افزود: سرمایه‌گذاری در ساخت و نوسازی ایستگاه‌های انرژی یکپارچه، ایستگاه‌های شارژ خورشیدی-باتری و ایستگاه‌های شارژ سریع (سوپرشارژر) افزایش خواهد یافت. علاوه بر این، سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی نیز برای به روز رسانی ایستگاه‌های شارژ قدیمی و پذیرش فناوری‌های جدید مانند شارژ خودکار و تعاملی خودرو با شبکه (V ۲ G) در نظر گرفته شده است.

ژو لیبو در پایان بیان کرد: ساخت و به روزرسانی ایستگاه‌های انرژی یکپارچه، ایستگاه‌های شارژ خورشیدی-باتری و ایستگاه‌های شارژ سریع، محرک اصلی سرمایه‌گذاری‌ها خواهند بود. برآورد می‌شود که تنها ارتقای تجهیزات شارژ پرقدرت، بیش از ۱۰۰ میلیارد یوان سرمایه‌گذاری را جذب خواهد کرد. علاوه بر این، سرمایه‌گذاری‌های دیگری نیز برای به روزرسانی ایستگاه‌های شارژ قدیمی و تعمیر پایل‌های آسیب دیده صورت خواهد گرفت. همچنین انتظار می‌رود که سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین مانند شارژ خودکار و تعامل خودرو با شبکه نیز بسیار قابل توجه باشد.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین