تاریخ: ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۰:۴۳
بازدید: ۲۸
کد خبر: ۳۵۰۵۷۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
محمد ناظمی‌هرندی، معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه در پنل تخصصی «نقش ارتقای تکنولوژی و هوشمندسازی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران»:‌

پایداری در تکنولوژی وابسته به نگاه یک‌پارچه است/ توجه به مفهوم تکنولوژی در فولاد مبارکه رمز موفقیت این شرکت است

پایداری در تکنولوژی وابسته به نگاه یک‌پارچه است/ توجه به مفهوم تکنولوژی در فولاد مبارکه رمز موفقیت این شرکت است
‌می‌متالز - یکی از دلایل موفقیت فولاد مبارکه از ابتدای تاسیس توجه به مفهوم تکنولوژی، آن هم به معنای جامع آن بوده است، این مفهوم به مجموعه نرم‌افزار‌ها و سخت‌افزار‌ها گفته می‌شود و حتی در تعاریف کنونی آنچه که از تجهیز، ابزار، سیستم، برنامه و دانش و مهارت را شامل می‌شود و به اهداف و تولید محصولات کمک می‌کند، تکنولوژی تلقی می‌شود.

به گزارش می‌متالز، فولاد مبارکه در ابتدای راه‌اندازی برای پیشرفت و تحقق مفهوم تکنولوژی بیش از هزار نفر از کارکنان خود را به برای کسب مهارت و آموزش به کشور ایتالیا اعزام کرد؛ پایداری در این حوزه وابسته به نگاه یک‌پارچه حوزه تکنولوژی است و این نگاه طی ۳ دهه در فولاد مبارکه منجر به موفقیت‌های بزرگی شده که ادامه این روند نیاز به محرک‌هایی دارد.

سه محرّک جدی در این حوزه وجود دارد که اولین محرک، مفهوم جامع تکنولوژی است و امروزه با رویکرد هوش مصنوعی و تحول دیجیتال دنبال می‌شود؛ الزامات زیست‌محیطی و صنعت سبز از دیگر محرک‌ها به شمار می‌رود که ما را مجبور می‌کند تا ارتقاء و تغییر در تکنولوژی را رقم بزنیم. سومین محرک، مزیت رقابتی است که برای ادامه مطلوب روند، باید به تولیدی برسیم که در کمیّت، کیفیت و قیمت قابل رقابت باشد و در مسیر درستی حرکت کنیم؛ در واقع نیاز است که متناسب با شرایط گام دوم فولاد مبارکه حرکت کنیم که برای دست‌یابی به این اهداف، گریزی به جز تحول دیجیتال نیست.

در مفهوم تحول دیجیتال سازمان‌ها اغلب با چالش‌هایی همچون نگاه‌های فرهنگی، مقاومت‌ها و تعصب‌ها روبه‌رو بوده است؛ مزیتی که در فولاد مبارکه داشتیم این بود که مفهوم تحول از اوایل دهه ۸۰ آغاز و برای این مفهوم پذیرش نسبی وجود داشت، بدون آن‌که نیاز فوری به آن احساس شود. برای تداوم این روند، بستر عمومی فراهم است، هرچند که با مفهوم مشخص تحول دیجیتال آشنایی کافی وجود نداشت و فراتر از یک تکنولوژی صرف به آن نگاه می‌کردند و استراتژی‌های سازمان و نوع نگاه مدیران و کارشناس مورد توجه قرار گرفت و بحث آموزش این حوزه در لایه‌های مختلف سازمان نیز در نظر گرفته شده است.

عدم وجود اکوسیستم لازم برای پیاده‌سازی سریع تحول دیجیتال یکی از چالش‌ها در آغاز این راه بود، هرچند که همه افراد به ضرورت این موضوع اعتقاد دارند، اما فولاد مبارکه یک شرکت فولادساز است و باید یک بازویی برای اجرای آن داشته باشد که نقش آن را شرکت ایریسا ایفا کرد؛ واقعیت‌های محیطی پس از حمله سایبری به فولاد مبارکه باعث شد که دستورالعمل‌های به‌ شدت محدودکننده‌ای را دریافت کند و در این فضا بسته‌های لازم امنیت سایبری باید مورد توجه قرار گیرد.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
قوانین حاکم بر زنجیره تولید فولاد کشور باید برای تولیدکنندگان قابل پیش‌بینی باشد
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۶):

قوانین حاکم بر زنجیره تولید فولاد کشور باید برای تولیدکنندگان قابل پیش‌بینی باشد