تاریخ: ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۸:۲۳
بازدید: ۲۰
کد خبر: ۳۵۰۶۳۸
سرویس خبر : انرژی

چشم طمع قطر به پالایشگاه روسی در آلمان

چشم طمع قطر به پالایشگاه روسی در آلمان
‌می‌متالز - غول گازی قطر ظاهرا سرگرم مذاکره برای خرید سهم شرکت روس‌نفت روسیه در پالایشگاه «پی سی کی شودت» است که از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین، تحت کنترل برلین قرار گرفت.

به گزارش می‌متالز، شودت، چهارمین پالایشگاه بزرگ نفت در آلمان است که ۵۴ درصد آن متعلق به شرکت دولتی روس‌نفت روسیه است و نفت خود را از طریق خط لوله دروژبا از روسیه دریافت می‌کند، پالایشگاه شودت، ۹۰ درصد از سوخت مورد نیاز شهر برلین را تامین می‌کند.

طبق گزارش رویترز، شرایط قیمومیت در ۱۰ سپتامبر منقضی می‌شود و در حالی که برلین تا حد زیادی این دارایی‌ها را کنترل می‌کند، گفته می‌شود که روس‌نفت تا حدودی بر فروش سهام خود در پالایشگاه کنترل دارد.

با پایان یافتن مدت این قیمومیت که یا باید فسخ یا تمدید شود، دولت آلمان به احتمال زیاد مایل است تا قبل از این تاریخ، قراردادی را برای سهام ۵۴.۱۷ درصدی شرکت دولتی روس‌نفت که طبق اعلام رسانه‌های روسی، حدود هفت میلیارد دلار ارزش دارد، مشاهده کند.

شرکت شل که مالک باقی‌مانده این پالایشگاه است، در دسامبر اعلام کرد: سهم خود را به گروه بریتانیایی پراکس خواهد فروخت.

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: قطر، جدیدترین خریدار این پالایشگاه است و هیاتی در هفته‌های اخیر، به برلین سفر کرده است. منابع آگاه همچنین اظهار کردند که دولت آلمان، موافق قرارداد با قطر خواهد بود و توپ اکنون در زمین روس‌نفت است.

صندوق سرمایه دولتی قطر، ۱۹ درصد سهم در روس‌نفت دارد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، منابع دولتی آلمان در فوریه، به رویترز گفتند: برلین سرگرم بررسی ملی‌سازی دارایی‌های روس‌نفت از جمله سهمش در پالایشگاه شودت است، ملی‌سازی گزینه اصلی نیست، اما در صورت عدم توافق می‌تواند دوباره روی میز قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین