تاریخ: ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۸:۵۵
بازدید: ۱۹
کد خبر: ۳۵۰۶۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کدام زیر مجموعه‌های مپنا بورسی می‌شوند؟

کدام زیر مجموعه‌های مپنا بورسی می‌شوند؟
‌می‌متالز - در حاشیه بازدید از نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی متعلق به شرکت تولید برق توس مپنا از سوی مدیران گروه مپنا مطرح شد: زیر مجموعه‌های مپنا در مسیر پذیرش و عرضه در بورس قرار دارند.

به گزارش می‌متالز، «محمد اولیا» مدیرعامل مپنا در جلسه پرسش و پاسخی که در حاشیه بازدید از نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی متعلق به شرکت تولید برق توس مپنا برگزار شد، گفت: برای تامین منابع سرمایه‌گذاری‌ها سیاست‌های، تامین مالی از بازار سرمایه و ابزارهای آن، استفاده از شرکت‌های سهامی عام پروژه و مطالبات انباشته شده را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: در مطالبات انباشته گروه مپنا یکی از بزرگ‌ترین طلبکاران دولت به ویژه وزارت نیرو است که درسال گذشته تنوانستیم وصول مطالبات بهتری را داشته باشیم.

اولیا ادامه داد: وزیر نیرو دولت چهاردهم قول مساعد داده‌اند که در وصول مطالبات کمک خواهد کرد.

مدیرعامل مپنا تصریح کرد: دولت ها هرکدام رویکردی دارند اما به طور خاص دیدگاه مپنا این است که برای سرمایه‌گذاری دو منبع مهم وجود دارد که یکی از آن‌ها بازار سرمایه و ابزار های آن است.همچنین در حال حاضر رویکرد شرکت بر این اساس است که صندوق پروژه را برای نیروگاه‌ها راه‌اندازی کنیم.

اولیا ادامه داد: علاوه بر موضوع رویکرد بازار سرمایه و ابزارهای تامین مالی رویکرد های دیگری در حوزه تجدیدپذیرها را دنبال می کنیم و چشم‌انداز آتی شرکت را خواهد ساخت.

عرضه اولیه آلومینیوم المهدی در دست پذیرش

در ادامه این جلسه امیر هامونی عضو هیات مدیره مپنا با تاکید براینکه عرضه اولیه آلومینیوم المهدی مصوب شده است، گفت: هلدینگ نیروگاهی ایرانیان مپنا با نماد ومپنا، واگن پارس مپنا، لوکوموتیو مپنا، موتور هوایی مپنا، آب‌شیرین‌کن لیوان مپنا، شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر مپنا، پروژه متیل آمین در بخش نفت و گاز مپنا، پروژه بایو اتانول در بخش نفت و کاز مپنا و پروژه ذخیره‌سازی گاز شوریجه سرخس در بورس عرضه می‌شوند.

وی افزود: ومپنا ۳ سال پیش در فرابورس پذیرش شده و در فاز عرضه اولیه قرار دارد همچنین ارزش‌گذاری اولیه آماده است اما قابل انتشار نیست و بر اساس شرایط  بازار عرضه خواهیم کرد.

هامونی با اشاره به اینکه ارزش‌گذاری ومپنا بعد از تایید منتشر خواهد شد، اظهارداشت: مپنا بین‌الملل بازوی خریدهای خارجی بود که تکلیف و وظیفه صادرات و جذب سرمایه‌گذاری جدیدا به این شرکت محول شده است.

عضو هیات مدیره مپنا با اشاره به اینکه ارزش دارایی‌های مپنا ۸۰۰ همت است، گفت:مپنا دو میلیارد دلار دارایی دارد و دارایی‌های مپنا بین‌الملل را در حال مولدسازی هستیم.

رونمایی از گواهی برق تجدید پذیر

علی نقوی مدیرعامل بورس انرژی نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه به‌ زودی اوراق جدیدی که مربوط به صندوق پروژه عرضه خواهد شد، گفت: به زودی گواهی برق تجدیدپذیر را در بورس رونمایی خواهیم کرد. امیدواریم با همکاری وزارت نیرو و حذف قیمت‌گذاری دستوری فعالیت‌های حوزه برق را گسترش دهیم.

عظیم ثابت دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بازار سرمایه مشکلات و نگرانی‌های درخصوص قطع برق دارد،گفت: امیدواریم به کمک مپنا صندوق ویژه‌ای در راستای کمک به بهبود ناترازی انرژی داشته باشیم. این موضوع از سوی بورس انرژی مورد استقبال قرار گرفته است.

رسول سعدی دبیر کانون نهادهای سرمایه‌گذاری نیز درادامه این جلسه گفت: ناترازی برق یکی از معضلات و مشکلات جدی امروز کشور و صنعت است. به عنوان کانون نهادها قصد حمایت در بحث تامین مالی و ... را داریم.

وی افزود: اگر مشکل قیمت‌گذاری دستوری حل نشود، نمی‌توان مصرف را مدیریت کرد و با مشکلات جدی روبه‌رو خواهیم شد. قیمت‌ها غیرواقعی هستند و این امر به عدم جذب سرمایه‌گذاران منجر شده‌است.

دبیر کانون نهادهای سرمایه‌گذاری اظهارداشت: تخصیص بهینه زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت‌ها واقعی باشند. امیدواریم صحبت‌های علمی و کارشناسی به گوش مسوولان برسند و مشکلات ناترازی نیز حل شود.

علی اسلامی‌بیدگلی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری آرمان آتی نیر در ادامه این جلسه گفت: گروه نیروگاهی مپنا در سال های گذشته با بهره‌گیری از خبرگان بازار سرمایه در طراحی و توسعه نوین بازار سرمایه پیشتاز بوده است.

وی اظهارداشت: در بخش تولید برق ٨ نیروگاه داریم که منتقل شده و بیش از ٧ درصد برق کشور را تامین می‌کند.

گفتنی است ، بازدید یک روزه مدیران نهادهای مالی از نیروگاه های مپنا در مشهد به همت کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران برگزار شد.

منبع: صدای بورس

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین