تاریخ: ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۵۱
بازدید: ۷۸
کد خبر: ۳۵۰۶۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون توسعه و نوآوری بیمه مرکزی خبر داد:

صدور شناسه در فرآیند پرداخت خسارات بیمه‌ای/ ابزاری برای تحلیل زمان پرداخت خسارت

صدور شناسه در فرآیند پرداخت خسارات بیمه‌ای/ ابزاری برای تحلیل زمان پرداخت خسارت
‌می‌متالز - معاون توسعه و نوآوری بیمه مرکزی گفت: یکی از اولویت‌های بیمه مرکزی تمرکززدایی از شرکت‌های فناور بیمه در جهت کاهش ریسک صنعت بیمه است و بیمه مرکزی برای افزایش شفافیت داده در تلاش است تا برای فرآیند خسارات بیمه‌ای شناسه صادر شود.

به گزارش می‌متالز، «علی بنیادی‌نائینی» معاون توسعه و نوآوری بیمه مرکزی، با اشاره به جایگاه و اهمیت برخورداری از سیستم‌های جامع بیمه‌گری در صنعت بیمه گفت: ما در هر نظام مالی مثل بانک و بیمه، نیازمند یک سیستم جامع و یا Core هستیم تا عملیات معاملات و داده‌ها در آن قالب پردازش شده و شکل بگیرد. با این حال صنعت بیمه با نظام بانک‌داری متفاوت است. در بیمه مرکزی، سامانه جامع بیمه‌گری یا Core Insurance وجود ندارد و این سامانه‌های جامع بیمه‌گری در بخش خصوصی مستقر هستند.

۸۰ درصد سیستم‌های بیمه‌گری در شرکت‌های فناور قرار دارد

وی افزود: در حال حاضر چند شرکت فناور وجود دارند که این کار را انجام می‌دهند و نزدیک به ۸۰ درصد از شرکت‌های بیمه‌ای، سیستم جامع بیمه‌گری خود را از آن شرکت‌های فناور دریافت می‌کنند. این شرکت‌ها، جز شرکت‌های فناور هستند که وظیفه آنها توسعه زیرساخت‌های حوزه بیمه در کشور است.

معاون توسعه و نوآوری بیمه مرکزی خاطرنشان کرد: با این حال برخی از شرکت‌های بیمه‌ای نیز خود دارای Core یا سیستم جامع بیمه‌گری هستند و از آنجایی که Core در شرکت‌های فناور بیمه‌ای متمرکز است، این مساله می‌تواند حامل یک ریسک بزرگ برای صنعتی باشد که خود باید مدیریت ریسک را متقبل شود. برای مثال یکی از چالش‌ها این است که اگر یک اتفاق در حوزه هک داده‌ها در یک شرکت فناور بیمه‌ای رخ دهد چه می‌شود؟ و از آنجایی که Core نوشتن در بیمه سخت و زمان‌بر است، شرکت‌های محدودی تمایل به این کار را از خود نشان می‌دهند.

ریسک برون‌سپاری سیستم جامع به شرکت‌های فناور

بنیادی‌نائینی در رابطه با برنامه بیمه مرکزی در جهت تمرکززدایی در بخش فناوری در صنعت بیمه، تصریح کرد: آنچه روشن است، براین موضوع دلالت دارد که برای کاهش ریسک‌هایی که به آن اشاره شد، باید تعداد شرکت‌هایی که دارای سامانه جامع بیمه‌گری یا Core بیمه‌ای هستند را افزایش دهیم. Core نوشتن در بیمه هم نیازمند هزینه بالا است و هم زمان‌بر است. بنابراین، اقبال کمی نسبت به این موضوع وجود دارد و از آنجایی که شرکت بیمه‌ای معتقد است که نمی‌تواند در این زمینه با یک شرکت فناور بزرگ رقابت کند، تمایل دارد، سیستم جامع خود را به یک شرکت فناور، برون‌سپاری کند.

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه شرکت‌های بیمه‌ای در حوزه بخش خصوصی قرار دارند، اما موظف هستند که چارچوب‌ها و استاندارد‌های که از سوی بیمه مرکزی تعریف می‌شود را رعایت کنند و از آنجایی که یکی از اولویت‌های بیمه مرکزی تمرکززدایی در جهت کاهش ریسک‌های موجود در صنعت بیمه است. بنابراین، باید ریسک‌های مورد نظر مدیریت شود و سیستم‌های بیمه‌گری را از حالت متمرکز و در دست یک شرکت فناور بیمه‌ای خارج کرده و در سبد شرکت‌های بیمه‌ای تقسیم شود؛ به عبارتی، اگر تعداد محدودی سامانه جامع بیمه‌گری یا Core Insurance وجود داشته باشد، این خود حامل یک ریسک بزرگ در صنعت بیمه است. بر این اساس باید تعداد شرکت‌هایی که سامانه جامع بیمه‌گری داشته را افزایش دهیم.

شفاف‌سازی داده و صدور شناسه یکتا برای بیمه‌نامه‌ها

معاون توسعه و نوآوری بیمه مرکزی اظهار کرد: باید یادآور شد که صنایع خدماتی مثل بیمه داده‌محور هستند و نکته‌ای که وجود دارد، این است که در مرحله صدور بیمه‌نامه، یک مسیر از سوی شرکت‌های بیمه‌ای طی می‌شود و در سیستم سنهاب بیمه مرکزی می‌توانند کد یا شناسه یکتا دریافت کنند، در این سیستم (سنهاب) صحت‌سنجی صورت می‌گیرد و در نهایت بیمه‌نامه صادر می‌شود.

به زودی شناسه برای خسارات صادر می‌شود

بنیادی‌نائینی در پایان افزود: در این مرحله چالشی که وجود دارد این است که در فرآیند پرداخت خسارات، روند پرداخت تا حدودی با تاخیر صورت می‌گیرد. امروز در حال کار بر روی این موضوع هستیم که بتوانیم کد و شناسه یکتا را در بخش خسارات داشته باشیم؛ یعنی همان طور که در مرحله صدور بیمه‌نامه شناسه صادر می‌شود، در فرآیند پرداخت خسارت نیز، کد و شناسه صادر شود تا مشخص شود برای مثال یک خودرو چه زمانی تصادف کرده، چه زمانی ارزیابی خسارات آن انجام شده و در نهایت چه زمانی پرداخت خسارات صورت گرفته است تا در نهایت بتوانیم موضوع پرداخت خسارات به بیمه‌شدگان را مدیریت و ارزیابی کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده
علت بروز چالش در مجمع بیمه ملت وکالت‌های اخذشده از بازنشستگان توسط صندوق بازنشستگی بوده است/ دعوت‌کننده مجمع باید درباره پذیرش حق رأی سهام وکالتی اتخاذ تصمیم کند/ سازمان بورس بر حفظ حقوق سهامداران و رعایت نظم در برگزاری مجامع تأکید دارد
توضیحات مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس درباره حواشی مجمع بیمه ملت:

علت بروز چالش در مجمع بیمه ملت وکالت‌های اخذشده از بازنشستگان توسط صندوق بازنشستگی بوده است/ دعوت‌کننده مجمع باید درباره پذیرش حق رأی سهام وکالتی اتخاذ تصمیم کند/ سازمان بورس بر حفظ حقوق سهامداران و رعایت نظم در برگزاری مجامع تأکید دارد