تاریخ: ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۴۸
بازدید: ۲۶
کد خبر: ۳۵۰۸۷۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

سیگنال افزایش قیمت مس صادر شد!

سیگنال افزایش قیمت مس صادر شد!
‌می‌متالز - نقدینگی چین و قیمت مس در بازار‌های جهانی همبستگی مستقیمی دارند. شاخص‌ها از افزایش نقدینگی چین در هفته‌های گذشته خبر می‌دهد و برخی از نشریات مانند فست مارکت مدعی‌اند این اتفاق سیگنال مثبتی برای افزایش قیمت مس است.

به گزارش می‌متالز، شاخص‌ها از افزایش نقدینگی چین در طول هفته‌های گذشته خبر می‌دهد. یکی از این شاخص‌ها هانگ سنگ (Hang Seng) نام دارد. افزایش نقدینگی در چین قدرت مطلق و نسبی قوی در شاخص هانگ سنگ ایجاد می‌کند، تحلیل‌گران چینی اغلب این شاخص را به جای شاخص نقدینگی استفاده می‌کنند. رشد شاخص هانگ سنگ در طول هفته‌های گذشته خبر خوبی برای محصولات فولادی و فلزات پایه به خصوص مس بود، زیرا بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت مس در بازار‌های جهانی همبستگی مثبتی با شاخص هانگ سنگ دارد. فست مارکت نیز در گزارشی به این موضوع اشاره کرد و مدعی شد افزایش شاخص هانگ سنگ در حقیقت سیگنال صعودی قدرتمندی به بازار مس است.

سیگنال افزایش قیمت مس صادر شد!

فست مارکت نوشت فلز مس مانند همیشه گپ قیمتی با سطح نقدینگی چین را پر خواهد کرد و انتظار می‌رود دوباره مس تا بیش از ۹ هزار دلار افزایش پیدا کند با این حال هنوز نشانه مثبتی از افزایش قیمت مس در بازار‌های جهانی دیده نمی‌شود. ذخایر مس چین در سطح بالایی ارزیابی می‌شود و به دنبال آن چینی‌ها تقاضا برای مس را کاهش داده‌اند. قیمت مس در بورس فلزات لندن نیز در معاملات هفته گذشته کاهش یافت تا روند صعودی قیمت را پس از دو هفته متوقف کند.

سیگنال افزایش قیمت مس صادر شد!

قیمت مس در آخرین معاملات هفتگی به ۹۲۶۱ دلار به ازای تن رسید. اگرچه قیمت مس در سه هفته گذشته از کف ۸۸۰۰ دلار افزایش یافت ولی ۴ ماه قبل در سقف تاریخی ۱۰۹۲۵ دلار قرار داشت. مؤسسات مختلف برآیند قیمت مس تا پایان سال ۲۰۲۴ را مثبت ارزیابی می‌کنند. از طرفی با افزایش قیمت مس در سال ۲۰۲۴ و رشد آن تا کانال ۱۰ هزار دلار کارگران معادن BHP برای افزایش دستمزد خود دست به اعتصابات گسترده‌ای زدند. غول معدنی BHP نیز با هدف جلوگیری از سرایت این اعتصابات به سایر معادن خیلی زود با درخواست آنها موافقت کرد و همین مسئله به معنای افزایش هزینه استخراج مس قلمداد می‌شود. در سال‌های اخیر با هر دور اعتصاب کارگران معدن مس قیمت سنگ مس نیز به شدت افزایش یافته است.

گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد سطح تقاضا برای مس به مراتب بیشتر از عرضه است و این شکاف تا سال ۲۰۳۰ عمیق‌تر خواهد شد. یک مؤسسه تحقیقاتی پیشنهاد داده‌ بود با هدف کنترل قیمت مس، در موارد غیر ضروری از فلز آلومینیوم استفاده شود. این مسائل چشم‌انداز قیمت مس در بلند مدت را مثبت می‌کند ولی در کوتاه مدت تغییری در رفتار خریداران و فروشندگان مس مشاهده نمی‌شود. اگرچه به تعبیر فست مارکت شاخص هانگ سنگ سیگنال صعودی قوی برای افزایش قیمت مس صادر می‌کند ولی همچنان تحرکی در بخش تقاضا دیده نمی‌شود.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده