تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۲:۴۵
بازدید: ۲۶
کد خبر: ۳۵۱۰۱۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
با پیگیری و تلاش مهندسین مجتمع مس شهربابک

مگا درایو الکتروموتور سنکرون تغلیظ میدوک بومی‌سازی شد

مگا درایو الکتروموتور سنکرون تغلیظ میدوک بومی‌سازی شد
می متالز - آسیای سگ‌میل، قلب تپنده‌ی کارخانه‌های تغلیظ محسوب می‌شود؛ در کارخانه تغلیظ میدوک، نیروی محرک این آسیا از طریق ۲ عدد الکتروموتور سنکرون خاص ساخت شرکت جنرال الکتریک کانادا (GE) تامین می‌‌شود. کنترل سرعت و گشتاور این الکتروموتور‌ها توسط ۲ عدد مگا درایو ساخت شرکت Alstom فرانسه انجام می‌شود که پیگیری و تلاش مهندسین مجتمع مس شهربابک با استفاده از روش مهندسی معکوس منجر به بومی‌سازی‌ مگا درایو شد.

به گزارش می‌متالز به نقل از روابط عمومی مجتمع مس شهربابک، رئیس نگهداری و تعمیرات امور تغلیظ میدوک در خصوص ساخت سیستم کنترلی مگا درایو آسیای سگ‌میل کارخانه تغلیظ گفت: در سال‌های گذشته ایرادات نرم‌افزاری، سخت‌افزاری، مستهلک‌شدن تجهیزات و عدم دسترسی به قطعات یدکی و پشتیبانی نرم‌افزاری سیستم کنترلی این درایو، منجر به توقف سالیانه ۳ الی ۴ روزه کارخانه شده است و به علت تحریم‌های ظالمانه، انحصاری بودن تکنولوژی و واگذاری شرکت Alstom به شرکت GE، امکان تامین برد‌های خاص این درایو میسر نشده است.

مهندس ابراهیمی افزود: برای رفع این مشکل، استخراج دانش فنی ساخت مگا درایو به صورت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، مهندسی معکوس کامل درایو و ساخت برد‌های الکترونیکی در دستور کار واحد‌های درایو و برق امور تغلیظ با همکاری شرکت راستین الکترونیک پویا قرار گرفت و در همین راستا با تلاش بی‌وقفه همکاران، کلیه برد‌های الکترونیکی به طور کامل ساخته شده و هر کدام مرحله به مرحله تست راه‌اندازی موتور و سپس تست درگیری کلاچ را با موفقیت پشت سر گذاشته‎‌اند.

مهندس ابراهیمی با بیان این مطلب که برد‌های ساخته شده از اورهال سال گذشته تا کنون در حال کار بر روی سیستم می‌باشند، گفت: این امر شرایط ساخت مگا درایو الکتروموتور سنکرون را در کشور برای اولین بار فراهم کرده و کشورمان را جزء معدود کشور‌های دارنده این تکنولوژی قرار داده است.

رئیس نگهداری و تعمیرات امور تغلیظ میدوک به مزایای این دستاورد اشاره کرد و گفت: ساخت این مگا درایو در داخل کشور باعث قطع وابستگی از کشور‌های خارجی سازنده شده است.

وی بهره‌گیری از این درایو در صنایع مس، نفت، گاز، پتروشیمی، سیمان - کاهش ریسک توقفات طولانی مدت کارخانه و خسارات ناشی از آن - جلوگیری از خروج ارز به میزان حداقل ۱ میلیون یورو و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای استفاده از توان حداکثری متخصصین داخلی و نیرو‌های نخبه را از دستاورد‌های این بومی‌سازی عنوان کرد.

مهندس ابراهیمی ضمن تشکر از اعتماد و پیگیری‌های مجدانه مدیریت مجتمع مس شهربابک، معاونت بهره‌برداری و مدیریت امور تغلیظ، ابراز امیدواری کرد این موفقیت بزرگ طلایه‌دار موفقیت‌های آتی در زمینه بومی‌سازی و ساخت فناوری‌های High-tech موجود در شرکت ملی صنایع مس ایران، به دست متخصصان و همکاران داخلی باشد.

عناوین برگزیده
ضرورت خودداری از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای در زنجیره تولید فولاد کشور
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۴):

ضرورت خودداری از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای در زنجیره تولید فولاد کشور

صنعت فولاد یک‌ میلیون‌ و دویست هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش روبه‌رو شود
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۲):

صنعت فولاد یک‌ میلیون‌ و دویست هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش روبه‌رو شود