تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۴۸
بازدید: ۲۹
کد خبر: ۳۵۱۱۰۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
با اتصال نیروگاه ۲۵+۵ مگاواتی خورشیدی مجتمع مس شهربابک به شبکه برق

بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور در شهربابک به بهره‌برداری رسید

بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور در شهربابک به بهره‌برداری رسید
‌می‌متالز - مجتمع مس شهربابک دو نیروگاه خورشیدی به ظرفیت‌های ۵ مگاوات و ۲۵ مگاواتی در شهربابک ساخته است.

به گزارش می متالز به نقل از مجتمع مس شهربابک، در دنیای امروز، با توجه به بحران‌های اقلیمی و نیاز به منابع پایدار انرژی، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه انرژی خورشیدی، در حال افزایش است. با توجه به وجود ظرفیت استفاده از انرژی خورشیدی در شهربابک، مجتمع مس شهربابک در راستای رفع ناترازی انرژی در کشور، با نگاه ویژه به مقوله‌ی حفظ محیط زیست به سمت استفاده از انرژی پاک و تجدیدپذیر حرکت کرده است و پروژه‌های نیروگاهی متعددی را در دستور کار قرار داده است که از این پروژه‌ها، دو نیروگاه خورشیدی ۲۵ و ۵ مگاواتی خورشیدی به شبکه برق متصل شده است.

شهرستان شهربابک به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود، از اقلیم خشک و نیمه‌خشک برخوردار است. این اقلیم، به همراه تعداد روز‌های آفتابی زیاد در سال، شرایط ایده‌آلی برای استفاده از انرژی خورشیدی فراهم می‌آورد.

گفته می‌شود شهربابک به طور متوسط حدود ۳۰۰ روز آفتابی در سال دارد که این امر نشان‌دهنده پتانسیل بالای این منطقه برای استفاده از پنل‌های خورشیدی است و همین امر مجتمع مس شهربابک را به سمت سرمایه‌گذاری در این حوزه سوق داده است.

مجتمع مس شهربابک دو نیروگاه خورشیدی به ظرفیت‌های ۵ مگاوات و ۲۵ مگاواتی در شهربابک ساخته است. نیروگاه ۵ مگاواتی با مساحت ۸ هکتار و نیروگاه ۲۵ مگاواتی با مساحت ۴۲ هکتار، با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۵ میلیون یورو به شبکه برق کشور متصل شده و به تأمین انرژی پایدار کمک کرده‌اند. این پروژه‌ها نه تنها موجب کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی شده، بلکه به کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی نیز کمک کرده‌اند.

برنامه‌ریزی برای ایجاد یک نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی در آینده نزدیک، نشان‌دهنده عزم راسخ برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در این منطقه است. این پروژه، با هدف تأمین انرژی پایدار و بهبود کیفیت زندگی مردم، در حال بررسی و برنامه‌ریزی است. این نیروگاه به معنای واقعی کلمه می‌تواند به عنوان یک نماد از پیشرفت و توسعه پایدار در شهربابک شناخته شود.

نیروگاه ۲۵ مگاواتی خورشیدی مجتمع مس شهربابک در حال حاضر بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور است که به بهره‌برداری رسیده است و می‌تواند با راندمان ۹۳ درصدی نقش کلیدی در رفع ناترازی برق داشته باشد.

این تلاش‌ها نه تنها به تأمین انرژی نیاز‌های کنونی کمک می‌کند، بلکه نسل‌های آینده را نیز در مسیر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر قرار می‌دهد. امید است که با توجه به این ظرفیت‌ها و پروژه‌ها، شهربابک به یکی از مراکز مهم تولید انرژی خورشیدی در کشور تبدیل شود و الگوی موفقی برای سایر مناطق باشد.

تعداد بازدید : 1
عناوین برگزیده
ضرورت خودداری از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای در زنجیره تولید فولاد کشور
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۴):

ضرورت خودداری از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای در زنجیره تولید فولاد کشور

صنعت فولاد یک‌ میلیون‌ و دویست هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش روبه‌رو شود
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۲):

صنعت فولاد یک‌ میلیون‌ و دویست هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش روبه‌رو شود