تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۶:۲۹
بازدید: ۲۲
کد خبر: ۳۵۱۰۷۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

اهمیت انرژی‌های سبز در بخش معدن

اهمیت انرژی‌های سبز در بخش معدن
‌می‌متالز - صنعت معدن و صنایع معدنی مسوول حدود ۱۰‌ درصد از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای جهانی هستند. طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در سال‌ ۲۰۲۱، این بخش سالانه ۳.۶ گیگا تن دی اکسید‌کربن منتشر می‌کند. این آمار نشان‌دهنده ضرورت تغییر رویکرد این صنعت به سمت انرژی‌های سبز است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که مصرف انرژی در بخش معدن و فلزات تا سال‌۲۰۵۰، ۳۶‌درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش می‌متالز، این افزایش عمدتا به دلیل کاهش عیار مواد معدنی و افزایش تقاضا برای فلزات در صنایع مرتبط با انرژی پاک است. برای مثال، تولید یک‌تن مس در سال‌ ۲۰۵۰ نسبت به سال‌ ۲۰۲۰، به ۱۶‌ درصد انرژی بیشتر نیاز خواهد داشت. استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند هزینه‌های عملیاتی را به‌طور چشمگیری کاهش دهد. طبق مطالعه‌ای که توسط شرکت مشاوره McKinsey در سال‌ ۲۰۲۲ انجام‌ شده، استفاده از انرژی خورشیدی و بادی می‌تواند هزینه‌های انرژی معادن را تا ۲۵‌درصد کاهش دهد. به‌عنوان مثال، معدن مس Gabriela Mistral در شیلی با نصب یک نیروگاه خورشیدی ۵۲‌ مگاواتی، سالانه ۱۵‌ میلیون دلار در هزینه‌های سوخت صرفه‌جویی کرده‌ است. کربن تکس اتحادیه اروپا که بخشی از مکانیزم تنظیم مرزی کربن (CBAM) است، از سال‌ ۲۰۲۳ در فاز‌آزمایشی قرارگرفته و از سال‌ ۲۰۲۶ به‌طور کامل اجرا خواهد شد. این مکانیزم ابتدا بر صنایع سیمان، آهن و فولاد، آلومینیوم، کود و تولید برق تمرکز دارد. طبق برآوردها، این مالیات می‌تواند هزینه واردات فولاد به اتحادیه اروپا را تا ۴۰‌ درصد افزایش دهد.

پیش‌بینی می‌شود تا سال‌ ۲۰۳۰، حدود ۵۴‌ درصد از معادن جهان از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنند. شرکت Rio Tinto، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های معدنی جهان، متعهد شده‌ است تا سال‌ ۲۰۳۰، انتشار کربن خود را ۵۰‌ درصد کاهش دهد و تا سال‌ ۲۰۵۰ به خالص صفر برساند. این شرکت قصد دارد ۷.۵ میلیارد دلار در پروژه‌های کاهش کربن سرمایه‌گذاری کند. استفاده از انرژی‌های سبز می‌تواند به کاهش چشمگیر انتشار گاز‌های گلخانه‌ای منجر شود. برای مثال، معدن طلای Agnew در استرالیا با استفاده از ترکیبی از انرژی بادی، خورشیدی و باتری‌ها، توانسته است ۵۰‌درصد از نیاز انرژی خود را از منابع تجدیدپذیر تامین کند. این امر منجر به کاهش سالانه ۴۶ هزار و ۴۰۰‌ تن دی اکسید‌کربن شده‌ است. چالش‌های فنی در استفاده از انرژی‌های سبز در معادن قابل‌توجه است. برای مثال، ماشین‌آلات سنگین معدنی معمولا به سوخت‌های فسیلی وابسته هستند، با این حال پیشرفت‌هایی در این زمینه در حال وقوع است. شرکت Anglo American اخیرا یک کامیون معدنی هیدروژنی با ظرفیت ۲۹۰‌ تن را آزمایش کرده‌ است که می‌تواند سالانه حدود ۸۰‌تن دی اکسید‌کربن کمتر منتشر کند. سرمایه‌گذاری در انرژی‌های سبز در بخش معدن رو به افزایش است. طبق گزارش BloombergNEF، سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر در بخش معدن از ۱۶۸‌ میلیون دلار در سال‌ ۲۰۱۹ به ۲.۹ میلیارد دلار در سال‌۲۰۲۱ افزایش یافته‌ است. در نهایت، گذار به انرژی‌های سبز در بخش معدن و صنایع معدنی نه‌تنها یک ضرورت زیست‌محیطی، بلکه یک استراتژی اقتصادی هوشمندانه است. با توجه به روند افزایشی قیمت کربن و فشار‌های نظارتی، شرکت‌های معدنی که زودتر این تغییر را آغاز کنند، در آینده از مزیت رقابتی قابل‌توجهی برخوردار خواهند بود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده
ضرورت خودداری از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای در زنجیره تولید فولاد کشور
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۴):

ضرورت خودداری از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای در زنجیره تولید فولاد کشور

صنعت فولاد یک‌ میلیون‌ و دویست هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش روبه‌رو شود
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۲):

صنعت فولاد یک‌ میلیون‌ و دویست هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش روبه‌رو شود