تاریخ: ۱۵ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۱۲
بازدید: ۳۰
کد خبر: ۳۵۱۱۸۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

گلایه و مطالبه ساکنان اطراف معادن در اسفندقه جیرفت + فیلم

گلایه و مطالبه ساکنان اطراف معادن در اسفندقه جیرفت + فیلم
‌می‌متالز - ساکنان اطراف معدن بخش خصوصی مس در اسفندقه جیرفت گله دارند که از نیرو‌های بومی کمتر استفاده می‌شود، برای کارگران سرویس ندارند و به مسوولیت‌های اجتماعی خود به‌ درستی عمل نمی‌کنند، گرچه مدیران صنعت، معدن و تجارت نیز نظر خود را دارند و توضیحاتی می‌دهند.

به گزارش می‌متالز، شماری از مردم و نیز عضو شورای روستای دولت آباد در اسفندقه طی چند روز گذشته، حین حضور فرماندار جیرفت گلایه‌های خود را با وی در میان گذاشتند.

به گفته آنها تردد زیاد خودرو‌های سنگین به جاده‌ها آسیب زده، اما معادن تلاشی در بهبود یا توسعه جاده نداشته‌اند.

وجود نیرو‌های معدودی از افراد بومی در معدن و حتی استفاده از اتباع افغان یکی دیگر از گلایه‌های دیگر آنها بود.

تردد‌های متعدد خودرو‌ها و افزایش تصادف از جمله نگرانی‌های مردم منطقه خوانده شد و ابراز کردند که حتی معدود بومیانی که در این معادن مشغول به کار هستند بدون سرویس به محل کار می‌روند یا به وسیله موتورسیکلت یا خودرو خود در تردد هستند که خطرات تصادف را افزایش می‌دهد کما اینکه اخیرا پنج نفر از این کارگران در یکی از تصادفات جان خود را از دست دادند.

این افراد در حضور فرماندار حتی مدعی شدند که معدن با خرید چند باغ، چاه‌های آنها را هم در اختیار گرفته و از طرف دیگر به دلیل کمبود آب تانکر‌های معدن روزانه چندین بار برای جابه‌جایی آب به مناطق دیگری هم می‌روند و بر تردد جاده افزوده‌اند.

جاده اسفندقه جاده درجه سه روستایی تعریف می‌شود و این تردد‌ها بر کیفیت جاده تاثیر منفی می‌گذارد که انتظار است معادن در راستای دسترسی آسان‌تر خودشان هم شده به توسعه این جاده کمک کنند.

البته گزارش شده معادن برای تغییر پل فلزی این مسیر به میدان آمده‌اند و کارگاه این پروژه فعال شده است.

فرمانداران کارگروه مسوولیت‌های اجتماعی را برگزار کنند

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان نیز در پاسخ به مطالبات مطرح شده گفت: برای مدیریت هزینه مسوولیت‌های اجتماعی باید اولویت‌بندی انجام شود، اموری همچون جاده، بهداشت و آب در اولویت قرار گیرند.

مسلم مروجی‌فرد افزود: در این راستا کارگروهی را راه‌اندازی کردیم و نخستین نشست آن در همه شهرستان‌های جنوبی برگزار شد؛ به همه فرمانداری‌ها نیز نامه زدیم که برای مسوولیت اجتماعی کمیته‌ای زیر نظر فرماندار تشکیل و افراد و مسوولانی که تشخیص می‌دهند به آن دعوت شوند.

وی ادامه داد: فرمانداری‌ها اولویت‌هایی در شهرستان تعیین و بر اساس آن پروژه تعریف کنند؛ در مواردی که معدن توان اجرای کامل آن را نداشته باشد نیز به صورت مشارکتی انجام شود.

مروجی‌فرد اضافه کرد: برخی مواقع معادن می‌توانند تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز برای پروژه‌ای را در اختیار بگذارند و لزوما نیاز به هزینه مالی نباشد.

وی یادآور شد: همچنین صنعت، معدن و تجارت به عنوان عضوی که اطلاعات فنی دارد حضور یابد تا بتواند به فرماندار در پیشبرد برنامه‌ها کمک کند.

مروجی‌فرد ادامه داد: بهره‌برداران معادن اگر نتوانند جاده منطقه را درست کنند شاید بتوانند آب روستا یا نیاز‌های بهداشتی آنها را نیز رفع کنند.

وی اضافه کرد: اولین جلسه کارگروه مسوولیت‌های اجتماعی در اواخر ۱۴۰۲ و هم‌زمان با سفر معاون امور معادن وزارت به جنوب کرمان برگزار شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان در رابطه با معدن سرگز که مهم‌ترین معدن بخش اسفندقه است گفت‌: بر اساس گزارش مدیر معدن حدود ۹۷ درصد کارکنان این معدن بومی هستند.

وی افزود: ۴۵۰ نفر مستقیم برای معدن و ۲۵۰ نفر هم برای پیمانکار‌های معدن کار می‌کنند که این معدن بیش از نیاز خود هم افرادی را به کار گرفته است.

توقعات متناسب با واقعیت

مروجی‌فرد یادآور شد: نباید توسعه ما و معادن این منطقه با سرچشمه و گل‌گهر مقایسه شود، چون این معادن ۴۰ سال قبل آغاز به کار کردند، اما معدنی همچون سرگز سه سال است فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی ادامه داد: معدن مس سرگز مستمر در حال توسعه است و هم‌زمان خدمات‌دهی به کارکنان هم مناسب است.

مروجی‌فرد بیان کرد: این معدن تولید کنسانتره مس را از سه هزار تن در سال به ماهی ۲ هزار و ۵۰۰ تن در ماه افزایش داده است.

وی افزود: تولید کنسانتره روی هم اضافه شده که یک سرمایه‌گذاری جدید است و ماهی هزار تن تولید دارد.

مروجی‌فرد اضافه کرد: برخی حساب‌های شرکت‌ها در منطقه است از جمله کارپردازی و بیش از ۷۰ درصد خرید‌ها از همین منطقه انجام می‌شود.

وی یادآور شد: مصوبه‌ای هم در شورای معادن استان گرفته شده است تا شرکت‌ها را موظف کند بخشی از حساب‌های خود را به استان بیاورند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان اظهار کرد: در عین حال دستگاه‌ها باید نیاز‌های زیرساختی همچون جاده، برق و آب را برای توسعه صنعت و معدن حل کنند، بسیاری از طرح‌هایی که قصد اجرای آن را داریم یا اجرا کردیم به دلیل ظرفیت پایین زیرساختی نمی‌توانیم کار انجام دهیم یا با مشکلاتی مواجه می‌شود.

تعداد بازدید : 1

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) کرمان

عناوین برگزیده
ضرورت خودداری از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای در زنجیره تولید فولاد کشور
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۴):

ضرورت خودداری از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای در زنجیره تولید فولاد کشور

صنعت فولاد یک‌ میلیون‌ و دویست هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش روبه‌رو شود
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۲):

صنعت فولاد یک‌ میلیون‌ و دویست هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش روبه‌رو شود