تاریخ: ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۰۷
بازدید: ۲۲
کد خبر: ۳۵۱۴۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

حجم مبنای نماد استقلال ۱، کل نماد‌های فرابورس مطابق فرمول!

حجم مبنای نماد استقلال ۱، کل نماد‌های فرابورس مطابق فرمول!
‌می‌متالز - در حالی که از ۱۵ مرداد حجم مبنا ﺑﺮای ﺗﻤﺎمی ﻧﻤﺎدﻫﺎی فرابورسی ﺑﺎ ﻓﺮﻣﻮل ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ و اﻋﻤﺎل می‌شود، نماد باشگاه استقلال که ۱۱۴ روز است در پی "بی‌توجهی سهامدارن عمده" قفل در صف فروش به سر می‌برد، از این قائده مستثنی و از دید ناظران بازار سرمایه مغفول مانده است.

به گزارش می‌متالز، ﻣﺪﯾﺮ عملیات ﺑﺎزارﻫﺎی ﻧﻘﺪ شرکت فرابورس ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پانزدهم مردادماه امسال بود که پس از شرایط بد بازار سرمایه و در پی آن تغییر دامنه نوسان سهام شرکت‌ها در بازار سهام، فرابورس ایران اعلام کرد حجم مبنا ﺑﺮای ﺗﻤﺎمی ﻧﻤﺎدﻫﺎی ﻣﺸﻤﻮل ﺿﻮاﺑﻂ ﻣﺬکور ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﻘﺎدﯾﺮ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﻓﺮﻣﻮل حجم مبنا در ﺑﺎزارﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ و اﻋﻤﺎل ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.

این در حالی این که نماد باشگاه استقلال که به تازگی به تابلوی زرد بازار پایه فرابورس ارتقا پیدا کرده، از این قائده مستثنی و حجم مبنای آن یک است و سهامداران این باشگاه، با معامله یک سهم منفی ۳ درصد سهامشان افت می‌کند و این موضوع از دید ناظران بازار سرمایه مغفول مانده است.

"استقلال"، ۱۱۴ روز قفل در صف فروش

شایان ذکر است سوم اردیبهشت امسال بود که ۸۵ درصد از سهام سرخابی‌ها به‌ قیمت هر سهم استقلال ۳ هزار و ۴۶ ریال و ارزش کل ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و قیمت هر سهم باشگاه پرسپولیس ۳ هزار و ۵۸۰ ریال و ارزش کل ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان معامله شد.

شش بانک «شهر، ملت، تجارت، صادرات، رفاه و اقتصاد نوین» هم خریدران سهام باشگاه پرسپولیس و چهار شرکت از هلدینگ خلیج فارس، پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی تندگویان، پتروشیمی پارس و پتروشیمی بندر امام نیز خریداران باشگاه استقلال بودند.

از آن زمان تاکنون، اما نماد معاملاتی این دو باشگاه حال و روز خوبی در بازار سرمایه ندارند، به عنوان مثال نماد "استقلال" از ۲۹ اردیبهشت و پس از گذشت ۱۱۴ روز پیاپی کماکان صف فروش است.

بی‌توجهی سهامدارن عمده باشگاه استقلال به تداوم صف فروش ۱۱۴ روزه نماد معاملاتی این باشگاه در بازار سرمایه در حالی ادامه دارد، که مدیریت عملیات بازار فرابورس ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد حجم مبنای نماد معاملاتی (استقلال) از روز سه‌شنبه (۹ مرداد) به ۱ تغییر می‌یابد، تا بدین ترتیب علاوه بر عدم نقدشوندگی و تداوم صف فروش باشگاه استقلال، شتاب کاهش قیمت سهام این باشگاه در فرابورس افزایش یابد.

این در حالی است که با اندک سرمایه‌ای می‌توان صف فروش سهام باشگاه استقلال را در فرابورس جمع کرند، اما هلدینگ خلیج فارس، پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی تندگویان، پتروشیمی پارس و پتروشیمی بندر امام به عنوان سهامداران عمده استقلال نسبت به این موضوع و حمایت از سهام خود بی‌تفاوت هستند؛ و گویا شرکت فرابورس همراه سهامداران عمده است تا حامی سهامداران!

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده