تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۷:۲۵
بازدید: ۳۱
کد خبر: ۳۵۱۵۹۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

خبر خوش یک نماینده برای کارگران: افزایش حقوق در راه است

خبر خوش یک نماینده برای کارگران: افزایش حقوق در راه است
‌می‌متالز - یک نماینده مجلس شورای اسلامی از پیگیری برای تصویب طرحی خبر داد که بر اساس آن حقوق کارگران برابر با تورم افزایش می‌یابد. این طرح به دنبال اصلاح ماده ۴۱ قانون کار است تا افزایش حقوق کارگران حداقل به میزان نرخ تورم باشد.

به گزارش می‌متالز، میثم ظهوریان، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در این باره اظهار کرد: «اگر ما به دنبال رشد اقتصادی کشور هستیم، باید سهم طبقاتی از جامعه، چون کارگران، کارمندان و بازنشستگان در این رشد اقتصادی حفظ شود. همچنین باید قدرت خرید حقوق‌بگیران حفظ شود و متناسب با تورم باشد.»

وی افزود: «طی سال‌های اخیر عمدتاً افزایش حقوق‌ها از نرخ تورم کمتر بوده و این باعث شده قدرت خرید حقوق‌بگیران کاهش پیدا کند. در سال‌های گذشته به ویژه از سال ۱۳۹۷ به غیر از سال ۱۴۰۱ عملاً افزایش حقوق‌ها کمتر از نرخ تورم بوده است.»


رئیس کمیته پولی، ارزی و بانکی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: «طبق ماده ۴۱ قانون کار، باید افزایش حقوق با توجه به نرخ تورم باشد که کلمه 'با توجه' ابهام دارد و باعث شده است دولت این قانون را اجرا نکند و تفسیر نادرستی از قانون کند. برای مثال، در سال گذشته و در شرایطی که میزان تورم ۴۵ درصد بود، حقوق کارگران صرفاً ۲۲ درصد افزایش یافت.»

ظهوریان گفت: «ما سعی کردیم در طرح اصلاح ماده ۴۱ قانون کار این ابهام را حل کنیم و در این طرح آورده‌ایم که 'افزایش حقوق حداقل به میزان نرخ تورم باشد. ' از سوی دیگر ما شورای عالی کار و دولت را مکلف کنیم که افزایش حقوق به میزان تورم را انجام دهند تا حقوق کارگران تثبیت شود.»

وی درباره آخرین وضعیت بررسی طرح اصلاح ماده ۴۱ قانون کار در مجلس شورای اسلامی، گفت: «بنده این طرح را به صورت یک فوریتی ثبت کردم که ۲۵ نماینده آن را امضا کردند. در ادامه هیئت رئیسه مجلس این طرح را برای بررسی به کمیسیون تخصصی این موضوع یعنی کمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع داد. هنوز طرح اصلاح ماده ۴۱ قانون کار در کمیسیون اجتماعی مجلس بررسی نشده و بعد از اتمام بررسی در این کمیسیون، در نوبت بررسی در صحن مجلس قرار می‌گیرد.»

گفتنی است این اقدام می‌تواند به حفظ قدرت خرید کارگران کمک کند و از کاهش آن جلوگیری نماید.

منبع: اقتصاد آنلاین

عناوین برگزیده