تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۸:۱۹
بازدید: ۳۰
کد خبر: ۳۵۱۶۰۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
در بازدید وزیر صمت مطرح شد؛

سعدمحمدی: مجتمع مس جانجا در سیستان و بلوچستان سالانه ۳۰۰ میلیون دلار درآمد خواهد داشت

سعدمحمدی: مجتمع مس جانجا در سیستان و بلوچستان سالانه ۳۰۰ میلیون دلار درآمد خواهد داشت
‌می‌متالز - اولین سفر استانی سیدمحمد اتابک وزیر صمت دولت جدید به سیستان و بلوچستان در هفته گذشته و بررسی وضعیت پروژه مس جانجا، نشان از اهمیت بالا و تاثیرگذاری اقتصادی این پروژه دارد.

به گزارش می‌متالز، اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، در جریان این بازدید بیان کرد: اکنون حدود ۳۰۰ نفر به طور مستقیم در این پروژه مشغول به کار هستند. پس از بهره‌برداری از کارخانه‌ها، اشتغال مستقیم در مجتمع مس جانجا بیش از هزار و پانصد نفر خواهد بود. در حال حاضر نیز اجرای این پروژه باعث مهاجرت معکوس از برخی مناطق استان به روستا‌های اطراف این معدن شده است.

سعدمحمدی ادامه داد: این معدن یکی از معادن بزرگ کشور خواهد بود؛ چرا که بعد از ۳ سال آینده، به طور متوسط سالیانه ۷۵ میلیون تن عملیات معدنکاری برای تامین ۱۶ میلیون تن ماده معدنی ورودی کارخانه فلوتاسیون، برای تولید سالانه ۱۳۵ هزار تن کنسانتره مس با عیار ۲۶ درصد، صورت می‌گیرد.

وی افزود: باید توجه داشت که عیار مس این معدن ۰.۲۶ درصد و بسیار پایین است که عملیات فنی پیشرفته‌ای را می‌طلبد. با تکنیک‌های به‌روزی که به کار گرفته‌ شده امیدواریم که راندمان این کارخانه کنسانتره جزء بالاترین‌ها قرار گیرد و به سطح یک کشور برسد. در حال حاضر در دنیا بازدهی کارخانه‌های کنسانتره ۹۷ درصد می‌باشد و ما در کشورمان کارخانه با بازدهی ۹۱ درصد را داریم.

سعدمحمدی: مجتمع مس جانجا در سیستان و بلوچستان سالانه ۳۰۰ میلیون دلار درآمد خواهد داشت

سعدمحمدی بیان کرد: با حضور متخصصان معدنی، حدود ۴۰ هزار نقطه به صورت مغناطیس‌سنجی برای تکمیل عملیات اکتشافی و شناسایی مدل بلوکی سه‌ بعدی ذخایر انجام شده و تاکنون بیش از ۳۲ هزار متر حفاری عمقی صورت گرفته است.

وی افزود: عملیات باطله‌برداری معدن نیز به صورت هم‌زمان در حال انجام است. طی یکی دو ماه گذشته، ۱۵ دامپ‌تراک ۱۰۰ تنی به دامپ‌تراک‌های قبلی اضافه شده و معدن‌کاری در این پروژه با سرعت قابل‌ توجهی در حال انجام است. از زمان بازگشایی معدن، یعنی تیرماه ۱۴۰۲ تاکنون، ۳ میلیون مترمکعب خاک‌برداری انجام شده‌است.

وی اظهار داشت: ذخیره قطعی اکتشاف‌ شده معدن مس جانجا ۲۴۰ میلیون تن بود که با عملیات اکتشافی که انجام دادیم، به ۳۰۰ میلیون تن رسیده است؛ نوید این را می‌دهم که با توجه به عملیات اکتشافی صورت‌ گرفته، ذخایر زمین‌شناسی این معدن افزایش چشمگیری خواهد داشت.

سعدمحمدی تاکید کرد: برای تهیه مدل سه‌ بعدی این معدن بزرگ‌ترین عملیات ژئوفیزیک کشور به میزان بیش از ۱۹۰ کیلومتر مربع در این معدن صورت گرفته است. مدیرعامل «ومعادن» بیان کرد: به دلیل وجود خاک اکسیدی در این معدن، جواز احداث کارخانه لیچینگ برای تولید سالانه ۳ هزار تن کاتد مس نیز اخذ شده است. وی اظهار داشت: در حال حاضر این پروژه از سه جنبه‌ی معدن، احداث کارخانه و زیرساخت‌ها (آب و برق) پیشرفت مناسبی داشته و پیش‌بینی می‌شود طی ۳ تا ۴ سال آینده به بهره‌برداری برسد.

سعدمحمدی: مجتمع مس جانجا در سیستان و بلوچستان سالانه ۳۰۰ میلیون دلار درآمد خواهد داشت

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات تاکید کرد: میزان سرمایه‌گذاری این طرح ۴۵۰ میلیون یورو می‌باشد که ۲۸۵ میلیون یوروی آن مختص احداث کارخانه کنسانتره مس است.

مدیرعامل «ومعادن» در خصوص اقدامات زیرساختی این پروژه بیان کرد: در مناقصه‌ای که در استان برگزار شد، برای انتقال پساب از زابل به معدن برنده شدیم. این معدن و کارخانه‌ای که در آن احداث می‌شود، به حدود ۸.۵ تا ۹ میلیون مترمکعب آب نیاز دارد که ۵ میلیون مترمکعب آن از تصفیه‌خانه زابل تامین می‌شود.

وی ادامه داد: طبق صحبت‌های صورت‌ گرفته، قرار بر این شد که حجم تصفیه‌خانه و آب دریافتی را حدود ۲۵ درصد افزایش دهیم. لوله‌گذاری جهت انتقال آب به معدن به طول ۹۴ کیلومتر خواهد بود. سرمایه‌گذاری در این بخش حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان است.

مدیرعامل «ومعادن» افزود: با توجه به اینکه تراز برق این استان مثبت است، در فاصله ۳ کیلومتری از معدن، کلیدخانه ۴۰۰ کیلوولت برای تامین برق معدن و کارخانه احداث خواهیم کرد که سرمایه‌گذاری آن به میزان ۱۶۰۰ میلیارد تومان می‌باشد.

وی اظهار داشت: مجموع سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌ها ۳ هزار و دویست میلیارد تومان می‌باشد.

سعدمحمدی تاکید کرد: تقاضای مس در دنیا در حال افزایش است؛ بنابراین محصول این کارخانه قابلیت صادرات به کشور‌های منطقه را خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود درآمد سالانه ۳۰۰ میلیون دلاری را برای این منطقه به دنبال داشته باشد که باعث تحول و رونق اقتصادی آن می‌شود.

سعدمحمدی: مجتمع مس جانجا در سیستان و بلوچستان سالانه ۳۰۰ میلیون دلار درآمد خواهد داشت

وی افزود: این پروژه از حیث تاثیرگذاری اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی که در منطقه دارد برای هلدینگ بسیار حائز اهمیت است و ما توجه ویژه‌ای به آن داریم؛ چرا که شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به دلیل رسالت وجودی خود، علاوه بر فعالیت صنعتی و اولویت سودآوری پایدار برای سهامداران، توسعه مناطق کمتربرخوردار و تحول اقتصادی در این مناطق را دنبال می‌کند.

سعدمحمدی ابراز امیدواری کرد: با توجه به اقدامات اکتشافی که در حال انجام است، امیدواریم که امکان احداث کارخانه دوم ۱۳۵ هزار تنی کنسانتره مس نیز فراهم شود تا استان سیستان و بلوچستان به یکی از قطب‌های صنعت مس کشور تبدیل شود؛ این استان پتانسیل آن را دارد و با توجه به این که کارشناسان، متخصصین و نخبه‌های بخش معدن و صنعت در این پروژه حضور دارند، امکان تحقق آن وجود دارد.

یادآور می‌شود؛ اواخر بهمن ۱۴۰۰، کنسرسیومی با محوریت شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) و همراهی شرکت‌های بزرگ و توانمند معدنی شامل گل‌گهر، چادرملو، گهرزمین، سرمایه‌گذاری غدیر و تجلی توسعه معادن و فلزات برنده مزایده معدن مس جانجا در شهرستان نیمروز استان سیستان و بلوچستان شد و این معدن و بهره‌برداری از آن به مدت ۲۵ سال به این کنسرسیوم سپرده شد. شرکت‌های یاد شده سهامداران شرکت توسعه معادن و صنایع مس جانجا را تشکیل می‌دهند.

ویدیوی کوتاه: بازدید وزیر صمت از پروژه مس جانجا

تعداد بازدید : 2

گزارش تصویری:

منبع: سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات

عناوین برگزیده