تاریخ: ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۵۹
بازدید: ۲۹
کد خبر: ۳۵۲۰۹۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل شرکت توسعه معادن و صنایع مس جانجا در گفتگو با «می‌متالز» عنوان کرد:

سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون یورویی در مس جانجا

سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون یورویی در مس جانجا
‌می‌متالز - پروژه بزرگ مس جانجا در شهرستان نیمروز استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. کنسرسیوم معدنی متشکل از شرکت‌های بزرگ معدنی شامل سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن)، تجلی توسعه معادن و فلزات (تجلی)، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد)، معدنی و صنعتی گل‌گهر (کگل)، معدنی و صنعتی گهرزمین (کگهر) و شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر (کغدیر)، عملیات اجرایی سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از معدن مس جانجا در استان سیستان و بلوچستان را به مدت ۲۵ سال با تولید ۱۳۰ هزار تن کنستانتره مس در سال برعهده گرفته است. میزان سرمایه‌گذاری در این طرح حدود ۴۰۰ میلیون یورو برآورد شده که تاکنون تأمین مالی آن را نیز این کنسرسیوم برعهده گرفته است. بر اساس محاسبات فعلی، ذخیره قابل برداشت این معدن، ۳۱۲ میلیون تن با عیار متوسط ۰.۲۶ درصد مس و ۰.۲۵ گرم بر تن طلا ارزیابی شده است. در طرح‌های توسعه‌ای این معدن، کارخانه‌های فرآوری نیز دیده شده است.

به گزارش می‌متالز، خبرنگار «می متالز» در گفتگو با مدیرعامل شرکت توسعه معادن و صنایع مس جانجا، به بررسی وضعیت این معدن و اقدامات زیرساختی و توسعه‌ای آن پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون یورویی در مس جانجا

پیشرفت پروژه‌های مس جانجا

«حسین ابراهیمی‌نسب» مدیرعامل شرکت توسعه معادن و صنایع مس جانجا درباره وضعیت پیشرفت پروژه مس جانجا در گفتگو با خبرنگار «می‌متالز» عنوان کرد: طرح مس جانجا متشکل از پروژه‌های مختلف در بخش معدن، احداث کارخانجات و زیرساخت است. هدف این طرح انجام سرمایه‌گذاری به منظور اکتشاف تکمیلی، تجهیز، آماده‌سازی و بهره‌برداری از معدن مس جانجا و احداث و بهره‌برداری از کارخانه تولید کنسانتره مس به ظرفیت سالانه حدود ۱۳۰ هزار تن کنسانتره و محصولات جانبی دیگر تا سال ۱۴۰۶ است. در حال حاضر این پروژه حدود ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و همچنین ۳۲ قرارداد تاکنون با مشاوران، پیمانکاران و سایر سازمان‌های مربوطه منعقد شده است.

ابراهیمی‌نسب در ادامه با اشاره به فعالیت در بخش معدن، بیان کرد: در بخش معدن نیز پیمانکاران در زمینه عملیات حفاری اکتشافی و باطله‌برداری فعال هستند و تاکنون حدود ۱۱۰ هزار متر حفاری اکتشافی و بیش از ۳ میلیون تن باطله‌برداری صورت پذیرفته است.

وی افزود: در بخش احداث کارخانه تغلیظ نیز پیمانکار EPC انتخاب و از ابتدای سال جاری مشغول فعالیت است. در بخش زیرساخت مجوز‌های مربوط به تأمین برق با دیماند ۹۰ مگاوات از برق منطقه‌ای اخذ و فعالیت‌های اجرایی پیمانکار اجرایی تأمین برق در سایت پروژه آغاز شده است. همچنین مجوز تخصیص پساب به میزان ۵ میلیون مترمکعب در سال از سازمان آب و فاصلاب اخذ شده و مطالعات مهندسی در حال نهایی شدن است.

اشتغال‌زایی در سیستان و بلوچستان

مدیرعامل شرکت توسعه معادن و صنایع مس جانجا در پاسخ به این پرسش که پروژه مس جانجا تا چه اندازه در اقتصاد و اشتغال استان سیستان و بلوچستان تاثیر خواهد داشت، بیان کرد: در حال حاضر حدود ۵۰۰ نفر به‌طور مستقیم در پروژه‌ها مشغول به کار هستند. پیش‌بینی ما این است که پس از بهره‌برداری از کارخانه فلوتاسیون، اشتغال‌زایی مستقیم پروژه به بیش از یک هزار نفر و اشتغال غیرمستقیم نیز به بیش از ۵ هزار نفر برسد. در حال حاضر نیز اجرای این پروژه باعث مهاجرت معکوس به روستا‌های اطراف این معدن شده است.

از معارضین حقوقی تا حقیقی

ابراهیمی‌نسب در ادامه درباره وضعیت قرارگیری مکان پروژه مس جانجا و معارضین محلی و مجوز‌های زیست‌محیطی و منایع طبیعی تصریح کرد: محدوده معدنی جانجا واقع در شمال سیستان و بلوچستان، ۲۰۰ کیلومتری زاهدان و در حدود ۱۳۰ کیلومتری غرب شهر زابل و همچنین در ۶۵ کیلومتری جنوب شهر نهبندان و نزدیک روستای ماده کاریز قرار دارد. معارضین فعلی در محل پروژه و نیز در تأمین منابع و زیرساخت از نوع حقیقی و حقوقی هستند، معارضین حقوقی با رایزنی‌ها و همکاری‌های ایجاد شده قابل رفع است، ولی معارضین حقیقی کماکان وجود دارند.

اقدامات زیرساختی

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا با پیشرفت پروژه مس جانجا وضعیت زیرساخت‌های آن نیز دنبال می‌شود، گفت: در زمینه تأمین برق، قرارداد با پیمانکار منعقد شده و در حال اجراست. پیش از این نیز مجوز‌های لازم از شرکت برق منطقه‌ای به منظور تأمین ۹۰ مگاوات برق اخذ شده است. در رابطه با تأمین آب نیز با برنده شدن در مزایده خرید پساب به میزان ۵ میلیون مترمکعب در سال، قرارداد با شرکت آبفای استان منعقد شده و مطالعات مهندسی در حال نهایی شدن است. همچنین مناقصات انتخاب پیمانکاران بخش زیرساخت نیز در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن و صنایع مس جانجا در ادامه در مورد سرمایه‌گذاران این پروژه و ذی‌نفع بودن و مشارکت مردم در این پروژه توضیحاتی ارائه داد و افزود: تلاش در جهت رشد اقتصادی و صنعتی شدن منطقه، همواره از اهداف اصلی است. اجرای پروژه عظیم مس جانجا در شمال استان سیستان و بلوچستان، از جمله حرکت‌های موثری است که انتظار می‌رود با به ثمر نشستن آن، گامی موثر در توسعه، آبادانی و اشتغال‌زایی این منطقه برداشته شود.

سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون یورویی

ابراهیمی‌نسب درباره پیمانکاران این پروژه و وضعیت تامین مالی آن گفت: میزان سرمایه‌گذاری در این طرح حدود ۴۰۰ میلیون یورو است و تاکنون تأمین مالی طرح توسط کنسرسیوم با محوریت شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) و همراهی شرکت‌های بزرگ و توانمند معدنی شامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن)، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر (کگل)، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد)، شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین (کگهر)، شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر (کغدیر) و شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات (تجلی) صورت پذیرفته است.

وی در پاسخ به این پرسش که ذخایر معدنی این پروژه در چه وضعیتی قرار دارد و آیا طرح توسعه‌ای نیز برای آن دیده شده است، گفت: میزان استخراج ۳۰۰ میلیون تن طی ۲۰ سال برآورد شده است.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن و صنایع مس جانجا در ارتباط با احداث کارخانه برای این پروژه به ارائه توضیحاتی پرداخت و افزود: در بخش احداث کارخانه فرآوری، پس از اخذ جواز تأسیس، فعالیت‌های مهندسی پایه توسط مشاور تخصصی تکمیل شده است. فعالیت‌های اجرایی پیمانکار EPC نیز از ابتدای سال آغاز شده است. در حال حاضر، با تکمیل فعالیت‌های مهندسی، با توجه به نتایج به دست آمده از آزمایشات خردایش و فرآوری، سفارش‌گذاری تجهیزات دیر تحویل (Long Lead) در اولویت قرار دارد.

چالش‌های پیش روی

ابراهیمی‌نسب همچنین در پایان درباره چالش‌های پیش روی پروژه مس جانجا عنوان کرد: تأمین و انتقال ارز مورد نیاز جهت خرید ماشین‌آلات و تجهیزات اصلی کارخانه و عقد قرارداد با شرکت‌های خارجی و عدم تمایل به همکاری برخی شرکت‌های خارجی به علت تحریم‌های بین‌المللی از جمله مهم‌ترین چالش‌های پروژه به شمار می‌روند. همچنین در بخش زیرساخت با توجه به ضرورت تسریع در شروع عملیات اجرایی خط انتقال پساب زابل، رفع معارضین و تملک اراضی از اهمیت بالایی برخوردار است که همکاری همه‌جانبه مسوولان و سازمان‌های مربوطه نقش به سزایی در تحقق این مهم دارد.

گفتگو ازعلیرضا جعفری نژاد؛ پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

عناوین برگزیده